Dorpel inwendig voorzijde
Dorpel inwendig voorzijde
Hallo, wat vraagjes.
Ben bezig de rechterbuiten dorpel te vervangen van mijn GSI. Geen spannende roest (gelukkig) maar een roestschade vervangen ivm een eerder vervangen dorpel deel bij vorige eigenaar, kreeg kleine blaasjes midden op de dorpel
precies in een nette verticale lijn, en mijn vermoedens werden bevestigd, voorste deel is al eens vervangen (wel proffesioneel denk ik zo, ivm teruggelast dmv puntlassen en wel best mooi afgewerkt ansich.
Rest van dorpels roest vrij gelukkig, links ook, na een goede inspectie visueel buitenzijde, alswel inwendig dmv snake camera. Erg handig..
Echter aan de voorzijde van de dorpel zit er schotje (wat aan de onderzijde niet vastzit) met een stuk pur-schuim erop met een kunststof plaatje erin.
Ik weet nu niet of dit origineel is, en waar dit voor dient. (geluidsisolatie wellicht ?) want het lijkt mij een ideale plek waar vocht zich kan huizen, en het t.h.v. dit gedeelte is er ook wat vliegroest in geringe mate.
Mensen hier die al eens dorpels hebben vervangen, hebben die dit terug geplaatst ? of weer van een schuim voorzien ?
Verder valt het me op dat de afvoer slang van het schuifdak niet doorloopt, maar stopt IN de dorpel, dit i.t.t. aan de achterzijde, waar ze netjes met een doorvoer onder uit de lekbak steken.
Links voor kan ik ook niks vinden, maar dat zou betekenen dat het afvoer water dus in de dorpel loopt.. Ik vind dit vreemd eigenlijk, en lijkt me juist met het oog op voorkomen van corrosie niet zo heel handig misschien.
Hoort dit dan echt zo of is het een optie zelf de slang te verlengen en door te voeren ? iemand ervaring hiermee ?
Wat foto's bij het verhaal;
Lengte afvoer slang....
Ben bezig de rechterbuiten dorpel te vervangen van mijn GSI. Geen spannende roest (gelukkig) maar een roestschade vervangen ivm een eerder vervangen dorpel deel bij vorige eigenaar, kreeg kleine blaasjes midden op de dorpel
precies in een nette verticale lijn, en mijn vermoedens werden bevestigd, voorste deel is al eens vervangen (wel proffesioneel denk ik zo, ivm teruggelast dmv puntlassen en wel best mooi afgewerkt ansich.
Rest van dorpels roest vrij gelukkig, links ook, na een goede inspectie visueel buitenzijde, alswel inwendig dmv snake camera. Erg handig..
Echter aan de voorzijde van de dorpel zit er schotje (wat aan de onderzijde niet vastzit) met een stuk pur-schuim erop met een kunststof plaatje erin.
Ik weet nu niet of dit origineel is, en waar dit voor dient. (geluidsisolatie wellicht ?) want het lijkt mij een ideale plek waar vocht zich kan huizen, en het t.h.v. dit gedeelte is er ook wat vliegroest in geringe mate.
Mensen hier die al eens dorpels hebben vervangen, hebben die dit terug geplaatst ? of weer van een schuim voorzien ?
Verder valt het me op dat de afvoer slang van het schuifdak niet doorloopt, maar stopt IN de dorpel, dit i.t.t. aan de achterzijde, waar ze netjes met een doorvoer onder uit de lekbak steken.
Links voor kan ik ook niks vinden, maar dat zou betekenen dat het afvoer water dus in de dorpel loopt.. Ik vind dit vreemd eigenlijk, en lijkt me juist met het oog op voorkomen van corrosie niet zo heel handig misschien.
Hoort dit dan echt zo of is het een optie zelf de slang te verlengen en door te voeren ? iemand ervaring hiermee ?
Wat foto's bij het verhaal;
Lengte afvoer slang....
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9318
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Dorpel inwendig voorzijde
Ik heb aan de voorzijde de waterafvoer verlengd, zodat die niet meer in de dorpel uitkomt. Zit dus wel van oorsprong zo dat die inde dorpel uitkomt.
De rest moet ik thuis even bekijken, omdat ik op het werk de plaatjes van imageschack niet te zien krijg (geblokkeerd).
De rest moet ik thuis even bekijken, omdat ik op het werk de plaatjes van imageschack niet te zien krijg (geblokkeerd).
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9318
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Dorpel inwendig voorzijde
Ik denk dat dat kunststof ding en het stukje metaal voor geluid- en resonantiedemping moeten zorgen. Is een modificatie denk ik, want zat er bij mijn GSi volgens mij niet op toen ik de dorpels verving.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Re: Dorpel inwendig voorzijde
Bedankt voor je reactie ! O.K. ik zat daar dus ook al aan te denken om die slang te verlengen. En dan de zelfde doorvoertjes te gebruiken zoals ze achter gebruikt zijn ? ze moeten we blijvenklemmen dan in het gat van de dorpel. De slang moet niet weer terug 'kruipen' bijv. de dorpel in. En verlengen denk dmv een slangtule oid.
Vwb het stuk schuim dat zou idd kunnen ja, dacht ook al in die richting, want had er niet eerder van gehoord of gezien. Het is een fase 2 GSI dus misschien dat dat er mee te maken heeft.
Denk dat ik het schuim niet terug zet. Het zat geplakt op het schotje. Het lijkt erop dat vocht zich eromheen zich al wat genesteld had. Het schotje ga ik dan maar wel terug plaatsen, hoewel ik het nut ervan niet helemaal zie, omdat het alleen aan de bovenzijde draagt onder zit het los. Lijkt er op om alleen het schuim te positioneren..
Dank nomaals.
Vwb het stuk schuim dat zou idd kunnen ja, dacht ook al in die richting, want had er niet eerder van gehoord of gezien. Het is een fase 2 GSI dus misschien dat dat er mee te maken heeft.
Denk dat ik het schuim niet terug zet. Het zat geplakt op het schotje. Het lijkt erop dat vocht zich eromheen zich al wat genesteld had. Het schotje ga ik dan maar wel terug plaatsen, hoewel ik het nut ervan niet helemaal zie, omdat het alleen aan de bovenzijde draagt onder zit het los. Lijkt er op om alleen het schuim te positioneren..
Dank nomaals.
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9318
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Dorpel inwendig voorzijde
Je zou volgens mij inderdaad de doorvoerrubbers moeten kunnen gebruiken die aan de achterzijde ook gebruikt worden. Daarbij moet je alleen wel opletten dat die vanaf de binnenzijde gemonteerd worden. Daar kun je dus niet meer bij als de dorpels erop zitten.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Erwin_dude
- Oud-Clublid
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: 13 mei 2008 20:28
- Locatie: Coevorden
Re: Dorpel inwendig voorzijde
Schuim had ik bij die van mij ook zitten op het schotje.. 94"
Ziet er verder wel goed uit nog!
-
Ziet er verder wel goed uit nog!
-
Re: Dorpel inwendig voorzijde
Dank voor je reactie Erwin ! Ja klopt het valt echt mee met de roest. Vliegroest/oppervlakkig kleinbeetje vooraan. Lijkt er op dat er een plek is geweest waar wat vocht is blijven staan.
Heb lokaal een RX behandling toegepast ! (RX5 en RX7 van Caprotech) De rest is gewoon nog goed.
Het schotje heb ik eruit gehaald, en het schuim ook. Ik ga het niet meer terug plaatsen. Want ik heb het idee dat daardoor ook vocht blijft staan en/of tussen kan gaan zitten
Want op het schotje waar het schuim opzat zat aan de zijkant en onderzijde flink roest. Denk dat vocht hier echt blijft staan of ophoopt.
Ik volg jouw topic trouwens ook. Jij bent ook goed bezig aan je Astra !!
Grtz. Jeroen.
Heb lokaal een RX behandling toegepast ! (RX5 en RX7 van Caprotech) De rest is gewoon nog goed.
Het schotje heb ik eruit gehaald, en het schuim ook. Ik ga het niet meer terug plaatsen. Want ik heb het idee dat daardoor ook vocht blijft staan en/of tussen kan gaan zitten
Want op het schotje waar het schuim opzat zat aan de zijkant en onderzijde flink roest. Denk dat vocht hier echt blijft staan of ophoopt.
Ik volg jouw topic trouwens ook. Jij bent ook goed bezig aan je Astra !!
Grtz. Jeroen.
- The Vizitor
- forum-gebruiker
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 17 sep 2010 23:06
- Auto('s): Astra GSI 1994 1.8 16v. Astra GSI 1992 2.0 8v (ex)
- Locatie: Cuijk
Re: Dorpel inwendig voorzijde
Ziet er allemaal goed uit. Heb het schotje/schuim ook laten zitten.
Zo op het oog valt het allemaal mee, mooi optijd erbij.
Goed bezigg
Zo op het oog valt het allemaal mee, mooi optijd erbij.
Goed bezigg
- astra-gsi-666
- forum-gebruiker
- Berichten: 3081
- Lid geworden op: 05 jan 2012 23:22
- Auto('s): OPEL ASTRA GSI F1 1993 en astra gt 2.0I F1 1993,OPEL KADETT GT16V E1 1985(R.I.P.),OPEL VECTR B1 CDX 1998 (EX)
- Locatie: sittard zuid limburg
Re: Dorpel inwendig voorzijde
goed bezig heren,jullie houden gelukig op de weg.
danny gsi 666
danny gsi 666
Re: Dorpel inwendig voorzijde
Dank u allen ! Ik doe erg me best. Het is wel de bedoeling ja dat deze lang mee gaat nog hopelijk.
Ja roest viel ook mee. Amper eigenlijk. De reden van vervangen is dat (achteraf gezien) de dorpel bij de vorige eigenaar
al eens vervangen was. Blijkbaar niet voldoende beschermt van binnen uit, want begon precies op de naad te roesten weer helaas.
RedBill; ja klopt. Nu heb ik uitgevonden dat ik iig aan de rechterkant de slang nog wel in de thule kan drukken, via een uitsparing aan binnenzijde.
Ik heb zelf niet zulke enorm dikke vingers, dus kan er nog bij om de slang in de thule te drukken.
Inmiddels heb ik zelf een modificatie gemaakt voor het dakraam afvoer nu..
Vanavond verder aflassen...
Ja roest viel ook mee. Amper eigenlijk. De reden van vervangen is dat (achteraf gezien) de dorpel bij de vorige eigenaar
al eens vervangen was. Blijkbaar niet voldoende beschermt van binnen uit, want begon precies op de naad te roesten weer helaas.
RedBill; ja klopt. Nu heb ik uitgevonden dat ik iig aan de rechterkant de slang nog wel in de thule kan drukken, via een uitsparing aan binnenzijde.
Ik heb zelf niet zulke enorm dikke vingers, dus kan er nog bij om de slang in de thule te drukken.
Inmiddels heb ik zelf een modificatie gemaakt voor het dakraam afvoer nu..
Vanavond verder aflassen...
- astra-gsi-666
- forum-gebruiker
- Berichten: 3081
- Lid geworden op: 05 jan 2012 23:22
- Auto('s): OPEL ASTRA GSI F1 1993 en astra gt 2.0I F1 1993,OPEL KADETT GT16V E1 1985(R.I.P.),OPEL VECTR B1 CDX 1998 (EX)
- Locatie: sittard zuid limburg
Re: Dorpel inwendig voorzijde
ga zoo door , four ever.
danny gsi 666
danny gsi 666
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9318
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Dorpel inwendig voorzijde
Nice one! Doe je dit allemaal zelf? Mooi wark!
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- The Vizitor
- forum-gebruiker
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 17 sep 2010 23:06
- Auto('s): Astra GSI 1994 1.8 16v. Astra GSI 1992 2.0 8v (ex)
- Locatie: Cuijk
Re: Dorpel inwendig voorzijde
Netjes. Komt me bekend voor een
Re: Dorpel inwendig voorzijde
Dank u, dank u.. idd. GSI 4ever
Redbill; Het meeste doe ik zelf (demontage, slijpen, pasmaken, etc.) alleen het aflassen laat ik over aan me maat, die hier veel ervaring mee heeft en goed kan lassen.
Uiteraard zal straks het voorbewerken, plamuren, strak maken etc. en het spuiten in een spuiterij van een schade hersteller plaatsvinden..
Redbill; Het meeste doe ik zelf (demontage, slijpen, pasmaken, etc.) alleen het aflassen laat ik over aan me maat, die hier veel ervaring mee heeft en goed kan lassen.
Uiteraard zal straks het voorbewerken, plamuren, strak maken etc. en het spuiten in een spuiterij van een schade hersteller plaatsvinden..