Pagina 1 van 2

benzine pomp / catchtank

Geplaatst: 29 okt 2007 19:50
door ricardo^gsi
vraagje
voor de kenners en de bekende
waar kan je een catchtank en pomp kope of eventueel late make?
niels misschien??

en hoe groot moet het tankje ongeveer zijn en waar laat je em dan
en hoe sluit je et dan goed aan??

alvast bedankt :wink:

Geplaatst: 29 okt 2007 20:21
door Laagvlieger
Ja het catchtank verhaal.....

Heb ik het met david en Niels ook al over gehad.
Ik zie dat niet zitten als techneut zijnde.

Kijk. Jij hebt dus blijkbaar lucht gezogen?
Dan was de opbrengst van de intank pomp dus niet genoeg.
Ok. Plaats je en catchtank met ene zwaardere pomp erbij.

Als ik logisch nadenk dan zie ik het als volgt:
Normaal: intankpomp vult de catchtank. De grotere pomp zuigt uit de catchtank en voedt de rail.

Full power gedurende lange periode:
De normale pomp zou in dit geval tekort schieten.
De extra pomp bij de catchtank kan het wel leveren.
Wat gebeurt er. Het peil zakt in de catchtank (je zuigt er meer weg dan de intankpomp kan toevoeren). Na verloop van tijd raakt de catchtank leeg. Wat zuig je...Lucht!

Mijn visie:

Investeer in een goede pomp voor in of bij de tank.
Ja ze zijn duur........Motorrevisie ook.

Wou graga ook even de visie van anderen over het catchtank-idee.
Waar ik de logica nie van inzie....

Geplaatst: 29 okt 2007 20:25
door ricardo^gsi
nou zo dacht ik der nou ook over eerlijk gezegt
en daarom mijn vragen ook eigenlijk
iedereen zegt overal van dat moe je neme
maar vind het maar een vaag idee opzich :?
maar hoor et graag van zo veel mense mogelijk
duz eigenlijk precies et zelfde als jij zegt
even de visie / ervarign van andere over dit verhaal :wink:

Geplaatst: 29 okt 2007 20:29
door Bart(astra)
Laagvlieger schreef:Ja het catchtank verhaal.....

Heb ik het met david en Niels ook al over gehad.
Ik zie dat niet zitten als techneut zijnde.

Kijk. Jij hebt dus blijkbaar lucht gezogen?
Dan was de opbrengst van de intank pomp dus niet genoeg.
Ok. Plaats je en catchtank met ene zwaardere pomp erbij.

Als ik logisch nadenk dan zie ik het als volgt:
Normaal: intankpomp vult de catchtank. De grotere pomp zuigt uit de catchtank en voedt de rail.

Full power gedurende lange periode:
De normale pomp zou in dit geval tekort schieten.
De extra pomp bij de catchtank kan het wel leveren.
Wat gebeurt er. Het peil zakt in de catchtank (je zuigt er meer weg dan de intankpomp kan toevoeren). Na verloop van tijd raakt de catchtank leeg. Wat zuig je...Lucht!

Mijn visie:

Investeer in een goede pomp voor in of bij de tank.
Ja ze zijn duur........Motorrevisie ook.

Wou graga ook even de visie van anderen over het catchtank-idee.
Waar ik de logica nie van inzie....
Daar valt geen speld tussen te krijgen ! :wink: :lol:

Geplaatst: 29 okt 2007 22:05
door RedBill
Is inderdaad logica waar niets aan af te doen valt.

Geplaatst: 29 okt 2007 23:03
door jeffrey c20let
precies dikke pomp een even dikkere kabeltje trekken voor de pomp !

Vraagje

Hoe gek zou je moeten doen!! dat je intankpomp lucht gaat zuigen??? kwa bochten werk of wat dan ook ... dat ze daar mischien een catch tank voor gebruiken mischien

Geplaatst: 30 okt 2007 09:34
door pluggie
Nog 1 ding, dat van dat onderblok wist ik 1e keer wel. Jij niet.
kLas in je andere thread 'zo heefttie altijd gereden'.
Das nog maar de vraag als een paar mensen hier bv van dat onderblok
het wel wisten en jij niet. (kVerzon dat ook niet zomaar, khad dat gehoord).

Wat ik probeer te zeggen, je weet eigenlijk niet zo goed hoe
het nu zit. Of hoe dat nu echt bij vorige eigenaar zit.
Bij vorige eigenaar zei die niet zomaar boem, en bij jouw 2e keer
helaas ook niet.

tZelfde is dat we het nu allemaal hierop gooien, dat moet je wel zeker
weten. Ik heb daar sowieso te weinig verstand voor, maar sowieso
de meesten hier, plus dat niemand van afstand in die auto kan kijken.

Voordat je nou weer gaat rijden daalijk, de kans is er natuurlijk dat
het 3e keer gebeurt. kZou nog eerder dat ding op een trailer gooien
en dan naar een echte expert rijden, of dat nu EDS is of wat anders.

Simpelweg omdat je het zeker moet weten wat het nu is voordat
je gaat rijden, anders loop je het risico op een 3e plof.

Geplaatst: 30 okt 2007 09:59
door GrinX
Hoe zit het eigenlijk met je intercooler, en oliekoeler?
Zijn deze orgineel of heb je deze al aangepast?
De Calibra van b.v. Arjan Kuijper heeft destijds ook koelproblemen gehad (motor werd veeeeeeelste heet).
Op aanraden van een tuner hier in het dorp, heeft hij een grotere oliekoeler gemonteerd met daarachter een spal ventilator.
Tevens heeft hij de orginele plunjer in de oliepomp gemodificeerd, en sindsdien wordt de motor ook niet meer te heet.

Geplaatst: 30 okt 2007 11:45
door ricardo^gsi
interkoeler is natuurlijk veel groter die is bijna net zo breed als de hele voorbumper haha
maare die oliekoeler is volgens mij gewoon de orginele
maar hij werd ook nie te heet ofzo duz denk nie dat dat het is
maar het zou eventueel ook kunne natuurlijk

enne plug stond al in me project topic dat is gelijk naar eds ga nou als die klaar is :wink:
want dit wil ik ook zeker nie nog een keer herhale haha

Geplaatst: 30 okt 2007 17:51
door Laagvlieger
Heb jij een olietemperatuurmeter dan?

@Jeffrey: Gaat niet om lucht zuigen bij een intank pomp. Opbrengst is te laag. Dus Dan krijg je te weinig druk aan de injectoren. Dus te arm lopen.
Een lege catchtank laat de pomp WEL lucht happen :shock:

Geplaatst: 30 okt 2007 18:09
door Rellie opt werk
Ben het met Marcel eens, alleen om te voorkomen dat de pomp het catch tankje leeg zuigt zit de brandstof retour ook op het catch tankje. Nu moet je wel wat dingen uitrekenen om te weten of hij je catch tankje niet leeg zuigt.

- Opbrengst van je originele pomp
- Inhoud van je catch tankje
- Opbrengst van je 2e pomp
- Maximale afname van de injectoren


Als dus bijvoorbeeld je injectoren maximaal 2 liter per minuut afnemen en je originele pomp kan bijvoorbeeld 4 liter per minuut aanleveren, en je 2e pomp zuigt 6 liter per minuut aan zal er dus ook altijd weer 4 liter terug komen in je catch tankje. Daardoor zal je catch tankje altijd op niveau blijven, de inhoud van b.v. 1 liter zorgt voor het opvangen van eventuele schommelingen.

Geplaatst: 30 okt 2007 19:45
door chucky66
wat je ook kan doen als je geen geld wil uitgeven aan dure pomp!!!!!

gaan voor minder heftige tuning , de pk's op de weg houden en motor heel houden.

of idd eff in de buidel en gaan voor goede onderdelen {die kostbaar zijn}

Geplaatst: 30 okt 2007 21:13
door Laagvlieger
Rellie opt werk schreef:Ben het met Marcel eens, alleen om te voorkomen dat de pomp het catch tankje leeg zuigt zit de brandstof retour ook op het catch tankje. Nu moet je wel wat dingen uitrekenen om te weten of hij je catch tankje niet leeg zuigt.

- Opbrengst van je originele pomp
- Inhoud van je catch tankje
- Opbrengst van je 2e pomp
- Maximale afname van de injectoren


Als dus bijvoorbeeld je injectoren maximaal 2 liter per minuut afnemen en je originele pomp kan bijvoorbeeld 4 liter per minuut aanleveren, en je 2e pomp zuigt 6 liter per minuut aan zal er dus ook altijd weer 4 liter terug komen in je catch tankje. Daardoor zal je catch tankje altijd op niveau blijven, de inhoud van b.v. 1 liter zorgt voor het opvangen van eventuele schommelingen.
Maar ik vind het een erg omslachtig systeem.
2 pompen. partij ruimte dat het inneemt onder de kap.
Waarom niet gewoon een goede primaire pomp.
Doen ze in amerika ook op de grote V8en.

Geplaatst: 30 okt 2007 21:44
door Rellie opt werk
Kan ook, tis dat het er bij David al op zat en dat ze het bij EDS wouden hebben voor de bank.

Geplaatst: 30 okt 2007 23:00
door jeffrey c20let
Ik weet niet hoe het het zit bij standaard straat kanonnen M3,M5 RS4 Evo's,wrx enz kwa aantal pompen/systeem

Maar met 1 goede pomp die het juiste opbrengst geeft moet het ook gewoon goed gaan .

En wat plug zegt ga pas verder als je de oorzaak weet voor 200%

Geplaatst: 31 okt 2007 19:13
door ricardo^gsi
nou het is vrijwel zeker dat het de injectors zijn geweest
maar om het inderdaad echt zeker te wete wil ik dat de brandstof toevoer echt voor 100% in orde is

maar goed ik heb even gekeken naar de opbrengst van me injectors en pomp

de nieuwe injectors die ik nu heb gekocht zijn van de Z20LEH volgens mij is dat van de astra h opc? (maakt voor de rest ook niet uit)

daar is maximale afname van:

470ccm bij 3.0bar
507ccm bij 3.5bar
542ccm bij 4.0bar
575ccm bij 4.5bar

dus al ga ik uit van het hoogste
is het dus 575
dus
575x4 is 2300ccm en is dus 2.3liter per minuut

nou is de brandstof pomp van bosch en die stond ook op de site van vmax
daar stond het volgende bij

Hersteller Typ = BOSCH motorsport 044
Leistung (5bar) = 550ps
L/H = 280
bei Bar = 5
max Strom = 14

dus dat is 280liter per uur
delen door 60 is dus 4.66
houd duz in dat de pomp 4.66 liter per minuut kan leveren
tegen over de 2,3 liter van de injectors
dat zou dus dik in orde moeten zijn

maar zou het zo kunnen zijn dat die pomp zo kan slijten dat hij die opbrengst niet meer kan halen??

en om dan de opbrengst van de pomp nu te controleren gewoon aansturen met 12v?
en in een maat beker laten pompen kijken wat die doet?
of zijn hier nog speciale meetodes voor?

want wat fred zegt begrijp ik ook wel
en ik wil ook wel geld uitgeve maarja als de pomp gewoon goed is
is het wel geld voor niks natuurlijk :wink:


en nog over dat catchtank verhaal
marcel ze logica zie ik helemaal
en zo denk ik der zelf ook over eigenlijk
hoe extreem moet je bezig zijn om een luchtbel in de leiding te krijgen?
maarja aan de andere kant denk ik dan, waarom willen ze em bij EDS der zo graag op zien dan?
die gaste zijn toch ook niet gek?


als ik een fout heb gemaakt of andere meningen/visies hierop hoor ik het graag :wink: :lol:

Geplaatst: 02 nov 2007 20:38
door ricardo^gsi
niemand die andwoorde heeft??
marcel?
niels?
:wink:

Geplaatst: 02 nov 2007 20:48
door pluggie
Kan best en is vast wel groot pluspunt. En misschien wel HET probleem.
Maar is helemaal niet zeker.

Je draait ding zo 3e keer soep in.
Kan Niels nie, kan Marcel nie, kan Fred nie, kan David nie.
Je moet eens naar een echte expert met dat ding.

Magoed weetje vanaf dag 1. Trek die ex eigenaar eens echt aan zijn lurven: 'Wat is er nou' of 'wat heb je als laatste gedaan'.

Die weet er echt wel meer van.

Geplaatst: 02 nov 2007 20:53
door gsipiloot
pluggie schreef: Trek die ex eigenaar eens echt aan zijn lurven: 'Wat is er nou' of 'wat heb je als laatste gedaan'.

Die weet er echt wel meer van.

begin daar maar eens dat is een goed advies!

Geplaatst: 03 nov 2007 00:07
door Rallyastra
Injectoren even laten testen, kan zijn dat ze niet goed vernevelen maar gaan druppelen.

Geplaatst: 04 nov 2007 10:32
door David
Enige reden dat er bij mij een catchtank in zit is omdat EDS toen tegen mij zei: "catchtank of papiertje ondertekenen dat eventuele gelopen schade op de bank voor eige rekening is". Bleek dus dat ze een keer een auto op de bank hadden waarbij de motor of lucht had aangezogen of te arm is gaan lopen op de bank en de eigenaar beetje moeilijk is gaan doen.
In princiepe zou je idd denken "gewoon een goede intank pomp en klaar" (geef Marcel dus hier ook gelijk) ... catchtank met extra pomp is ook iets goedkoper, maar nogmaals dat was bij mij niet van belang hè, puur omdat EDS dat wou zien en ik niks wou ondertekenen.
Volgens mij moet je het wel ERG gek maken om een catchtankje van ong. 1 liter leeg te zuigen tewijl de originele pomp ook een aardige opbrengst heeft.
En nog iets, die Speedster die ik laatst bij EDS had zien staan had ook zo'n tankje en die kadet die hier ergens op het forum rond zwerft met dat mega project ook.

Probeer ook eens bij een rallyteam of rallycross team te vragen die met turbo auto's rijden ... als er mensen zijn die gek doen met auto's (dus continu full power en smijt werk) zijn die het wel :wink:

Geplaatst: 04 nov 2007 12:34
door ricardo^gsi
nou de vorige eigenaar weet ook van niks bij hem is die ook zo plotseling in mekaar gedraait
ken hem al jaren en spreek em bijna elke dag en ik weet zeker dat die niks achter houd
hij baald er ook verschrikkelijk van, hij is me ook al een paar keer weze helpe met van alles
omdat hij het ook lullig vind

enne ik ga ook naar EDS als die et doet
maarja ik heb natuurlijk ook geen zin om daar te kome en dan zegge ze je brandstof pomp is naar de klote en dan kan je weer terug
duz daarom vroeg ik van kan je die opbrengst controleren?

en dat catchtank verhaal is me nu ook wel aardig duidelijk
en ook al vind ik het een beetje een vaag idee om er in te zette als me intankpomp gewoon goed is
ga ik het toch wel doen
want dan zal je zien dat ik het dalijk niet doe en dat papiertje onderteken en hij loopt daar in mekaar
zit ik ook niet egt op te wachte natuurlijk :wink:

enne david waar heb jij dat tankje en pompje vandaan??
en waar kan je die anders kopen??

en niels ik heb andere injectors gekocht want die vorige waren eigenlijk gewoon te klein (dat heeft die gozer wel gewoon eerlijk gezegt)
maar hij heeft het der altijd mee gedaan en geprobeerd
daarom stond die druk zo hoog en de openingtijd van de injectors maximaal om maar aan genoeg brandstof te kome

Geplaatst: 04 nov 2007 13:16
door David
Neem anders eerst even contact op met EDS zelfvoordat je vanalles gaat doen, misschien zeggen ze nu wat anders want voor mij issut alweer bijna 2 jaar geleden dat dat zich afspeelde.
Catchtankje is zelf in elkaar gelast en de pomp kan je haast overal wel kopen ... externe brandstofpomp van Bosch of Pirsburg ofzo ... als ik het goed heb kan Niels deze leveren en anders kan je info vinden op de website van meerdere tuners (EDS, V max en zelfs M Tech heeft ze volgens mij)

Geplaatst: 04 nov 2007 14:30
door orang-pinda
ricardo^gsi schreef:niemand die andwoorde heeft??
marcel?
niels?
:wink:
Ik heb je al eerder gezegd dat je even contact op moet nemen met Frank Janssen of met Hennie Boomkamp.
Als je dat had gedaan, had je dit topic niet geopend.

Geplaatst: 04 nov 2007 15:05
door Sounddragon
Beter.... zet je dat ding idd neer bij een échte superpower tuningtent/c20LET specialist, die boys kunnen je dingen vertellen uit ervaring, en niet zoals wij hier plegen te doen het verhaal theoretisch proberen te ontleden :wink:

Als je bij Boomkamp (bijvoorbeeld) staat en je volgt zijn adviezen op en het gaat mis, heb je wat om op terug te vallen.. als wij zeggen dat je Red Bull injektie op je intercooler moet maken, en je doet het en je hele blok wordt plakkerig en er komen suikerspinnen uit je uitlaat, ben je 'on your own' :lol:

We doen ons best voor je, al meedenkend en verzinnend, maar meer als theorie met garantie tot de deur kunnen we niet voor je betekenen; internet heeft zo zijn beperkingen :wink: