motorstoringslampje

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
zundapp
forum-gebruiker
Berichten: 45
Lid geworden op: 08 nov 2005 20:47
Locatie: Rotterdam

motorstoringslampje

Bericht door zundapp »

Als ik boven de 140 komt gaat na verloop van tijd het motorlampje branden en wordt het benzine verbruik haast verdubbelt,ben direcht naar de dealer gereden en laten uitlezen,foutmelding lamdasonde TE RIJK.
De dealer vertelt lamdasonde kapot, vervangen met een nieuwe,kosten 167,- euro.
Nu komt het vreemde,ik start na verloop van tijd de motor en geen storingslampje ook niet met rijden na een week in de stad totdat ik weer boven de 140 komt dan gaat het storingslampje weer branden.
Is de lamdasonde echt kapot ook als het motorstoringslampje niet brandt,wie kan hier antwoordt op geven.
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

lambda sonde regelt de benzinetoevoer e.d. (gedrag motor) afhankelijk van de O-meting in de uitlaat toch? Dan kan dat toch nooit de oorzaak zijn?
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Gebruikersavatar
Michel82
forum-gebruiker
Berichten: 491
Lid geworden op: 08 jun 2006 17:40
Auto('s): opel astra gsi c20xe
Locatie: Haarlem

lambasonde

Bericht door Michel82 »

Ehh even een reactie op de prijs van de lambasonde ik heb hem van de week vervangen en ik was 85 euro kwijt iclusief 10% korting maar die krijg je toch wel als je het bij brezam zou halen en het is ook heelmakkelijk te monteren

succes
Astra Gsi c20xe m2.8 5 deurs
Trijzeltje
forum-gebruiker
Berichten: 87
Lid geworden op: 04 okt 2006 20:05
Locatie: LEIMUIDEN

Bericht door Trijzeltje »

Blijf voortaan gewoon onder de 140...120 is de grens he... 8)
Gebruikersavatar
chucky66
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1852
Lid geworden op: 20 mar 2003 19:29
Locatie: zeist

Bericht door chucky66 »

kijk uit er kan best iets met de motor of iets anders aan de hand zijn omdat hij pas boven de 140 fout geeft
dus rij eerst eens vol gas in 2 of 3
kijk of hij dan ook gaat branden
zundapp
forum-gebruiker
Berichten: 45
Lid geworden op: 08 nov 2005 20:47
Locatie: Rotterdam

Bericht door zundapp »

Richard de monteur liet duidelijk zien dat de lamda te rijk aangaf op de uitlees tech 1 computer???En 167,- euro is de prijs van een orginele lamda van gm
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Prijs klopt.

Met lambdasondes NOOIT donderjagen met imitatie. behalve als het Bosch sensoren zijn. lambdasondes gaan in principe een autoleven mee. Dus als het een keer voorkomt dat ie toch stuk gaat gewoon gelijk een goede nemen. Ben je van het gedonder af. Imitatielambda's blijven problemen geven. vergeet niet dat simtecs speciale lambda's hebben!!!! Die zijn flink duurder! Kweet niet wat voor motor we hier over praten.

Ik betwijfel trouwens of het de lamda is.
Op een of andere manier gaat jouw motor te rijk lopen bij langdurig hoge belasting. Wat de reden ervan is zul je moeten (laten) uitzoeken.
kapotte lambda vind ik iets te kort door de bocht.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Michel82
forum-gebruiker
Berichten: 491
Lid geworden op: 08 jun 2006 17:40
Auto('s): opel astra gsi c20xe
Locatie: Haarlem

lambasonde

Bericht door Michel82 »

een lambasonde gaat geen hele auto leven mee. ze gaan meestal stuk bij 160000 en als je er meer kilometers mee rijd is dat mooi mee genomen. Mijn lambasonde is er bij 155000 mee gestopt en ik heb voor 85 een bosch lambasonde gehaald. Ja ga je voor orgineel dan betaal je meer maar dat hoeft niet persee beter te zijn.
Astra Gsi c20xe m2.8 5 deurs
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Zo en wie ben jij?
Wat is jouw ervaring met lambda's?
Ik durf zelfs te beweren dat mensen die lukraak lamda's vervangen zelf niet weten waar ze mee bezig zijn!

1) Lambdasonde gaat WEL een autoleven mee. Bij Opel wel tenminste.
Kan altijd een stuk gaan, uiteraard, maar ik vervang ze ZELDEN!!!!!!!
99% van de storingen OP de lambda is het NIET de lambda die stuk is.
Een km stand er aan vast leggen is helemaal stom! Ik heb dat verhaal ook een keer gelezen. In een reclamefolder van een lamdasondefabrikant. Mooie is dat je reclames niet altijd moet geloven.

2) Lamdasondes bij de brezan enzo weg, Prima zolang het een merksensor is! Dus dat betekent, Bosch insputstysteem, moet je ook Bosch lambdasonde nemen. Dan is er nix aan de hand. Maar met bv de Simtecs, haal maar een bij de brezan weg. Gegarandeerd motorstoring.
Dat zijn van die zirkoniumoxide dingen.
haal ze nou maar bij de dealer, weet je zeker dat het de goede is.

En daarbij, originel geeft zekerheid.
Hoe vaak ik wel niet storing heb gezocht op een "beunbak" waar het dan toch aan de nieuwe imitatielamdasonde lag. Leuk. 4 uur zoekwerk a €74 omdat meneer paar tientjes goedkoper uit dacht te zijn.

:roll:
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
zundapp
forum-gebruiker
Berichten: 45
Lid geworden op: 08 nov 2005 20:47
Locatie: Rotterdam

Bericht door zundapp »

Laagvlieger,mijn systeem is simtec 1.8 xe-16v bj 1994.Bij het uitlezen gaf de tech 1 aan lambda te rijk[de waarde zag je ook flink heen en weer schommelen op de tech1] de opelmonteur zei dat op dit moment de lamda niet goedwerkt en de motor veels te rijk staat.Ik hoorde de verschillende monteurs discusseren over een eventuele vacuum lek die bij hoge belasting storing geeft aan de motor,er werd gezegd er kan lekkage op het inlaat spruitstukpakking zijn.Maar na enige tijd de motor weer starten is de storing niet meer terug te vinden,wat voor de monteur ook vreemd is.Ik rijd al een 120.000 km [162.000]met de bougiekabels en bougies van splitfire toendertijd 500,-gulden en k&n inlegfilter,kan dat relevant zijn,rijdt ook alleen stad tegenwoordig en tank v-power, voor de rest altijd opeldealer onderhouden en orginele opel onderdelen,wie weet raadt???
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Laagvlieger schreef: 99% van de storingen OP de lambda is het NIET de lambda die stuk is.
Vaak dikwijls storingen met temp.sensoren/valse lucht/verrotte onsteking.
Een lambda regelt enkel de verbranding af, dus de vooroorzaker is het idd 99% nooit!

Probeer eerst een gewoon de originele bougies en bijbehorende kabels.
Splitfire vind ik eerlijk gezegd "sjonnie-tuning" dat mag op dit forum woordenboek niet eens voorkomen...

Origineel is goed, en eveneens vaak goed te betalen.

@Zundapp, ivm valse lucht, zoek op gescheurde slangen NA de luchtmassameter.
Daar begint meestal het euvel.
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Gebruikersavatar
GrinX
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1363
Lid geworden op: 06 jun 2004 00:39
Locatie: Postcodegebied: Tussen de 6000 en 7000 RPM
Contacteer:

Bericht door GrinX »

@Laag, Lamba's van Opel komen toch bij Bosch weg?
Bosch vermeld dat ze wel een vervangingsinterval hebben voor hun lambda's. (ze hoeven dan nog niet defect te zijn)
Klikkie doen
Foutcodes zijn aangenaam om een zoekrichting te hebben, echter is het vaak iets anders in dit geval.
Als je motor te rijk loopt kan dit diverse oorzaken hebben. In de tijd dat ik mijn zwarte F nog had, gaf deze ook allemaal foutcodes op de lambda, echter was het de vollastschakelaar welke het had begeven.
Het komt bij Opel idd niet heel vaak voor dat ze defect gaan, heb je een Alfa Romeo (natuurlijk niet, want dan was je hier niet) dan is dit één van de meestvoorkomende kwaaltjes. Bij mij bekend de 33, 145, 155 en 156 hebben een abonement bij de lambda-leverancier.
Grtz, GrinX
zundapp
forum-gebruiker
Berichten: 45
Lid geworden op: 08 nov 2005 20:47
Locatie: Rotterdam

Bericht door zundapp »

Gsi twente,ik heb onlangs de carburateur slang [de dikke slang boven op de gasklep die tussen luchtmassameter en gasklep] vervangen voor een nieuwe,zo ook de rubbere slangetjes [met haakse bocht] van de kleine vacuumslangetjes,stappenmotor schoongemaakt,gasklep schoongemaakt.
Vanmiddag een rit naar breda even 140 voor de moerdijk en je raad het al het storingslampje ging weer branden,ik wordt hier gek van jongens,ik zal de splitfire bougies eruit draaien en de orginele er maar inzetten en kijken of dat wat uitmaakt.
zundapp
forum-gebruiker
Berichten: 45
Lid geworden op: 08 nov 2005 20:47
Locatie: Rotterdam

Bericht door zundapp »

Een vollastschakelaar zit die ook in een astra gsi,nog nooit van gehoord,en waar moet dat zitten dan???grinx
Gebruikersavatar
chucky66
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1852
Lid geworden op: 20 mar 2003 19:29
Locatie: zeist

Bericht door chucky66 »

ik heb zelf na net een nieuwe motor in gebouwd te hebben {paar jaar terug}
ook het probleem gehad dat bij meer dan 4000 rpm de motor storings lanp begon te branden
en dat lag niet aan de lambda
nooit gehoord dat een lambda sensor snel defect gaat
zundapp
forum-gebruiker
Berichten: 45
Lid geworden op: 08 nov 2005 20:47
Locatie: Rotterdam

Bericht door zundapp »

En ben je er toen achter gekomen wat bij jouw het probleem was chucky
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

@ Grinx, opel gebruikt alleen bosch bougies op Bosch injectiesytemen.
Dus niet op de ecotekjes enzo. En daarbij, die site is niet geheel belangenloos he grinx. :wink:

@Zundapp, Zoals Erwin ook al zei, vervang de bougiekabels en de bougies maar eens met de gewone!!!! Je hebt echt een GOEDE!! kans dat die het probleem veroorzaken. Simtecjes zijn erg gevoelig voor juiste ontsteekspanningen op de bougies. Daabij -> een misfire herkent de lambda alszijnde een arm mengsel. Op dat moment gaat het kenveld een stap omhoog en gaat hij dus verrijken! Dat kan de foutcode geven!
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
GrinX
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1363
Lid geworden op: 06 jun 2004 00:39
Locatie: Postcodegebied: Tussen de 6000 en 7000 RPM
Contacteer:

Bericht door GrinX »

Laagvlieger schreef:@ Grinx, opel gebruikt alleen bosch bougies op Bosch injectiesytemen.
Dus niet op de ecotekjes enzo. En daarbij, die site is niet geheel belangenloos he grinx. :wink:
:D Goei spulleke van Robert Bosch :D
Zal idd niet geheel behangeloos zijn :)
Grtz, GrinX
Gebruikersavatar
chucky66
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1852
Lid geworden op: 20 mar 2003 19:29
Locatie: zeist

Bericht door chucky66 »

zundapp schreef:En ben je er toen achter gekomen wat bij jouw het probleem was chucky
ja de aan gepaste chip van de oude motor corespondeerde niet met de nieuwe getunde motor
dus in hogere toeren verkeerde waarde
mischien bij jou wel temperatuur sensor bij je termostaat gedeelte{of is dat alleen bij c20xe}
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

chucky66 schreef: mischien bij jou wel temperatuur sensor bij je termostaat gedeelte{of is dat alleen bij c20xe}
Dat zou Laag je moeten vertellen, C18XE ben ik niet bekend mee.

Iig als het bij de C20XE met je temp.sensor op je thermostaat huis is, kan deze een totaal verkeerde waarde afgeven.
Gezien de sensor dus wél een waarde geeft (en dus wel een signaal afgeeft!) zal deze geen foutmelding geven, enkel zal de motronic (C20XE) zal het zover willen bijregelen, dat je motor zover verzuipt en uitslaat.
Dus denk niet altijd dat géén foutmelding ook geen defecte sensor kan wezen.

En door het bijregelen, kan de motor b.v. een lambda storing geven van te rijk of te arm mengsel.
Dus ga niet altijd direct uit op een kapotte lambda-sensor, want het tegendeel is hier boven al genoeg duidelijk gemaakt.
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Bij een C18XE zit ie aan de zijkant van het blok, onder de DIS module.
Maar die waardes zijn af te lezen met de TECH 1.
Ik mag er toch vanuit gaan dat de monteur dat gedaan heeft toch.
Hoewel het niet een echte simtec kenner was, daar hij het vreemd vond dat die foutcode zichzelf automatisch wiste na een paar keer starten.
Issie zeker vergeten dat elke keer contactslot omdraaien er een diagnostische zelftest plaatsvind, en als na een paar keer die zelftest goed verloopt, wordt het storingsgeheugen automatisch gewist.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

... zei de Opel goeroe....




:wink:
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Gebruikersavatar
Michel82
forum-gebruiker
Berichten: 491
Lid geworden op: 08 jun 2006 17:40
Auto('s): opel astra gsi c20xe
Locatie: Haarlem

Bericht door Michel82 »

Laagvlieger schreef:Zo en wie ben jij?
Wat is jouw ervaring met lambda's?
Ik durf zelfs te beweren dat mensen die lukraak lamda's vervangen zelf niet weten waar ze mee bezig zijn!

1) Lambdasonde gaat WEL een autoleven mee. Bij Opel wel tenminste.
Kan altijd een stuk gaan, uiteraard, maar ik vervang ze ZELDEN!!!!!!!
99% van de storingen OP de lambda is het NIET de lambda die stuk is.
Een km stand er aan vast leggen is helemaal stom! Ik heb dat verhaal ook een keer gelezen. In een reclamefolder van een lamdasondefabrikant. Mooie is dat je reclames niet altijd moet geloven.

2) Lamdasondes bij de brezan enzo weg, Prima zolang het een merksensor is! Dus dat betekent, Bosch insputstysteem, moet je ook Bosch lambdasonde nemen. Dan is er nix aan de hand. Maar met bv de Simtecs, haal maar een bij de brezan weg. Gegarandeerd motorstoring.
Dat zijn van die zirkoniumoxide dingen.
haal ze nou maar bij de dealer, weet je zeker dat het de goede is.

En daarbij, originel geeft zekerheid.
Hoe vaak ik wel niet storing heb gezocht op een "beunbak" waar het dan toch aan de nieuwe imitatielamdasonde lag. Leuk. 4 uur zoekwerk a €74 omdat meneer paar tientjes goedkoper uit dacht te zijn.

En wie ben jij ?

Ik ben een interieurmaker die in me vrije tijd sleuteld aan me auto. Ik weet mischien niet alles maar als ik iets weet dan kijk ik eerst op het internet voor informatie en dat zou jij ook wel eens mogen doen ipv iemand de grond in probeert te trappen. Als je nou gewoon niet zoveel ophef maakt en niet meteen met Zo en wie ben jij? aankomt.

Mijn persoonlijke ervaring is dat mijn lambasonde stuk is gegaan (2 weken geleden) en ik ben bij 3 motorhuizen geweest en alle drie zeiden ze hetzelfde. dus heb nu een lambasonde gehaald van bosch die ik alleen zelf heb moeten afstrippen en monteren. Is gelukt en zo leer ik steeds meer van me auto kennen.

Ik probeer alleen tegen Zundapp te zeggen dat ie ook voor 85 euro bij de brezam een geheel orginele bosch lambasonde kan kopen die hij alleen zelf moet strippen en aansluiten. Het is een werkje maar ik heb mezelf 83 euro bespaart. en lees goed de beschrijving. Wat hij er verder mee doet moet ie zelf weten ik probeer hem alleen te helpen.

michel
Astra Gsi c20xe m2.8 5 deurs
Gebruikersavatar
Ali-GSI
forum-gebruiker
Berichten: 461
Lid geworden op: 07 dec 2003 23:06
Locatie: Nijverdal
Contacteer:

Bericht door Ali-GSI »

JERRY JERRY JERRY!!!


PS. michel, Laagvlieger is hier de opelman bij uitstek als het om kennis gaat, ga je tegen hem in? best, maar weet dan wel zeker dat je gelijk hebt, want op opelkennis lult laag je finaal onder de tafel....
Pioneer Promo Team™

:-D Je moe nie zittuh aan me nikies! :-D
Gebruikersavatar
Rallyastra
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3006
Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
Locatie: Vroomshoop

Bericht door Rallyastra »

En hoevaak heeft jou auto al 160.000 kilometer gehaald ? denk misschien maar 1x, ga nooit over 1 nacht ijs.
I.V.M. drukte bellen als ik niet op PM's reageer !

0546-562109
Plaats reactie