schakeldraad radio?

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Plaats reactie
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

schakeldraad radio?

Bericht door 2.nullutje »

vraagje aan de meneren hier...

de schakeldraadje voor je radio... welke is dat?? kan namelijk niets vinden...

dacht zelf aan een gele draad... maar die gele die eruit komt is, samen met de geelgroene, voor een van de speakers.
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Gebruikersavatar
D_V_R_O_S
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 06 apr 2004 19:59
Locatie: naaldwijk

Re: schakeldraad radio?

Bericht door D_V_R_O_S »

2.nullutje schreef:vraagje aan de meneren hier...

de schakeldraadje voor je radio... welke is dat?? kan namelijk niets vinden...

dacht zelf aan een gele draad... maar die gele die eruit komt is, samen met de geelgroene, voor een van de speakers.
aan het iso blok zitten 2 kleine blokjes ingestoken van opel
1 daarvan zitten de speakerdraden op
en de andere zit de stroomvoorziening

zwart = massa
rood = voeding
geel = schakel
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Wat voor schakeldraad????
De draad voor de remote antenne bedoel je???
Dies blauw/wit in de radiokabelboom, grijs/rood aan de auto dacht ik.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

ok thnks, ik ga morgen even kijken... er zit namelijk geen gele draad... wel die blauw witte draad en nog een paar draden... maar op die blauw/witte meette ik geen spanning hoor... :shock:

er zit wel een startonderbreker in de auto, maar of die ermee te maken heeft, dus dat ze toen misschien die draad hebben gebruikt ofzo... Er zit namelijk een klein zwart draadje, een zwart/witte, twee bruinwitte, een bruine en een blauw/witte draad die nu over blijven.... zijn niet van de speakers... misschien voorbereiding tweeters ofzo? meette op die bruinwitte ong. 4 volt spanning en op de rest niets...
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Nu weet ik nog niet wat je nou bedoeld met schakeldraad?
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

Laagvlieger schreef:Nu weet ik nog niet wat je nou bedoeld met schakeldraad?
ik wil die versterker koppelen aan het contactslot... zodra ik het contact uit zet, gaat de versterker ook uit...

dus die schakelingang van de versterker moet op die draad aangesloten worden die er normaal voor zorgt dat je radio ook uit gaat als je het contact uit zet.
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Gebruikersavatar
Risrie
forum-gebruiker
Berichten: 99
Lid geworden op: 23 nov 2003 18:50
Locatie: Op die wereld, ergens!

Bericht door Risrie »

2.nullutje schreef:
Laagvlieger schreef:Nu weet ik nog niet wat je nou bedoeld met schakeldraad?
ik wil die versterker koppelen aan het contactslot... zodra ik het contact uit zet, gaat de versterker ook uit...

dus die schakelingang van de versterker moet op die draad aangesloten worden die er normaal voor zorgt dat je radio ook uit gaat als je het contact uit zet.
Daarvoor zit er een remote draad op je radio...radio uit..versterker uit.





Mzzl.
Fast cars,fly low.
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

Risrie schreef:
2.nullutje schreef:
Laagvlieger schreef:Nu weet ik nog niet wat je nou bedoeld met schakeldraad?
ik wil die versterker koppelen aan het contactslot... zodra ik het contact uit zet, gaat de versterker ook uit...

dus die schakelingang van de versterker moet op die draad aangesloten worden die er normaal voor zorgt dat je radio ook uit gaat als je het contact uit zet.
Daarvoor zit er een remote draad op je radio...radio uit..versterker uit.





Mzzl.
aha, maar heb nu een computer i.p.v. een radio.. dan maak ik maar gewoon een knopje die em aan en uit zet...
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
AstraLaVista
forum-gebruiker
Berichten: 69
Lid geworden op: 04 jul 2006 11:22

Bericht door AstraLaVista »

Hoi 2.nulletje, sorry dat ik even in je topic inbreek, maar ik heb ook een klein vraagje wat betreft de schakeldraad :oops: .
Gisteren wou ik m'n carkit inbouwen in m'n X20XEV. Nou bleek dat mijn schakeldraad op de continu + was aangesloten en andersom. Toch gaat mijn radio aan bij contact, en pas uit als ik de sleutels uit het contactslot haal, dus niet als ik het contact af zet. De memory werkt ook gewoon etc. En het betreft een JVC radio, type weet ik niet meer uit m'n hoofd.
Is dit normaal?
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

AstraLaVista schreef:Hoi 2.nulletje, sorry dat ik even in je topic inbreek, maar ik heb ook een klein vraagje wat betreft de schakeldraad :oops: .
Gisteren wou ik m'n carkit inbouwen in m'n X20XEV. Nou bleek dat mijn schakeldraad op de continu + was aangesloten en andersom. Toch gaat mijn radio aan bij contact, en pas uit als ik de sleutels uit het contactslot haal, dus niet als ik het contact af zet. De memory werkt ook gewoon etc. En het betreft een JVC radio, type weet ik niet meer uit m'n hoofd.
Is dit normaal?
zoals jij het verteld, zou het zo zijn dat er een constante plus uit je dash komt... daar gaat de plus en de gele draad (schakel) aan van de radio. Dan zou het volgens mij niet uit moeten maken of je de gele er wel bij hebt of niet, dan zou hij ook uit moeten gaan als je de gele niet bij de rode knoopt.

Volgens mij zal dat dan toch niet vanaf de radio bepalend zijn? Maar gewoon simpelweg een draad die, zodra het contact aan is, een spanning (zelfde voltage als de plus draad) levert.

Bij jouw loopt dan volgens mij je aardedraad via je contactsleutel ofzo (dus dat die geleid).
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

@ 2.nulletje.
Jij bedoeld gewoon een contactdraad/ +15 draad.
Das een zwarte draad, kun je bv aftappen op de zwarte draad van je dashboardkastverlichting enzo.

@astraladinges: Hoe bedoel je contact en plus bij me elkaar aangesloten en andersom? Of pinnen verwisseld bedoel je zeker? En waar? in de radiostekker ofzo? Als je ze op elkaar aansluit gaat je contact never nooit meer uit.
Opel heeft af fabriek een andere pinbezetting dan standaard DIN mbt de contact en permanente plus.
JVC heeft jamme rgenoeg geen DIN naar JVC kabel maar direct een DIN achter op de radio. Dus zal het bij jou in de stekker omgezet zijn. Dus de pinnetjes omgedraait. OF hebben ze het helemaal verprutst en verknipt?
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
AstraLaVista
forum-gebruiker
Berichten: 69
Lid geworden op: 04 jul 2006 11:22

Bericht door AstraLaVista »

Ze hebben dus met stekkers de gele op de rode gezet, en de rode op de gele. Of die pinnen van de ISO nou verwisseld zijn, dat weet ik niet precies :oops: .
Maar evengoed bedankt voor de reacties, het zal toch wel aan die pinnetjes liggen.
2.nulletje, de topic is weer voor jou :wink: .
Gebruikersavatar
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 4001
Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
Locatie: East-Brabant.
Contacteer:

Bericht door Sounddragon »

Da's volgens mij de standaard aanpassing om de constante + aan te sluiten waar je het over hebt :wink: Als je dat terugdraait (dus rood op rood en geel op geel) werkt het geheugen van je radio niet meer.... probeer maar eens, kan geen kwaad :wink:
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.

Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
Gebruikersavatar
PaRa
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 304
Lid geworden op: 25 mar 2003 15:03
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Bericht door PaRa »

:D multimeter mischien handig ? :)
preparation is the key not to fail, fail is to forget the preparation
Gebruikersavatar
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 4001
Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
Locatie: East-Brabant.
Contacteer:

Bericht door Sounddragon »

Moet je hebben én mee om kunnen gaan he :wink:
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.

Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

12 v lampje is zeker NIET aan te raden in auto's met electronica.
12v meetLedjes zijn uitermate geschikt (geven vaak ook de poling aan) en kunnen nix slopen/opblazen zoals met de 12 v testlampjes WEL kan gebeuren!
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Plaats reactie