Excuses alvast voor het van de hak op de tak gaan met allerlei onderdelen en aanpassingen, maar sommige dingen kan ik niet afronden voordat ik andere dingen eerst aanpas.
De eerste keer de V6 eens passen.
Koelwaterbuis aan de achterkant past niet. Motor moet veel verder naar achter.
In plaats daarvan zelf een buis gemaakt. Deze buis zit erg krap tegen het schutbord. Vandaar de scherpe hoek. Daardoor kun je deze buis alleen monteren met uitgebouwde motor. Anders kom je er niet bij
Door deze constructie met die buis past een X30XE spruitstuk al helemaal niet meer, zodoende C25XE spruitstukken gebruikt. Dit past ook een stuk beter bij de stuurstang.
Rechter uitlaatspruitstuk steekt net zo ver uit als die oude koelwaterbuis, dus die past ook niet.
Linker uitlaatspruitstuk komt precies boven de stuurstang uit, dus past ook niet.
(Foto staat ondersteboven, snap alleen niet waarom, want als ik de foto download staat hij wel recht)
Ondanks dat het carter ingekort wordt qua hoogte, past alsnog het stuurhuis niet meer.
Omdat het stuurhuis wordt verlaagd, past de stuurstang niet meer, dus deze op een vrij simpele manier verlengd.
Olieaanzuigbuis past niet meer omdat het carter moet worden ingekort. Buis moest verder omhoog, maar kan niet recht omhoog omdat daar de krukwangen voorbij komen. Dus i.p.v. alleen omhoog, wordt de buis ook wat opzij verplaatst.
Carterpan is te hoog en heeft de verkeerde vorm, dus eerst maar een stuk afgeslepen, later maar iets op maat maken.
Oliepeilstok past niet meer. Die overgang van lichtgrijs naar vies is waar de nieuwe bodem van de pan komt.
(Foto staat 90 graden gedraait, snap alleen niet waarom, want als ik de foto download staat hij wel recht)
Carterpan opnieuw geconstrueerd. Berekend op 4 liter. Die bult kan maar naar 1 kant, omdat aan de andere kant 1 van de voorpijpen loopt.
Versnellingsbaksteun past niet meer, dus zelf maken.
Motorsteunen passen niet, dus ook zelf maken.
Nieuwe motorsteundempers.
Motorsteun aan de bijrijderszijde is op dezelfde manier gemaakt. Heeft een uitsparing aan de bovenzijde voor de startmotor. Dat is origineel ook zo.
Wel een startmotor voor een C25XE gebruikt. Die van de X30XE past niet meer ivm het C25XE uitlaatspruitstuk. Startmotorrelais staat daarbij onder een iets andere hoek.
Zou allemaal net moeten passen met de motorkap dicht.
Dan een stukje over de uitlaat. C25XE spruitstukken aangepast en voorpijpen zelf gemaakt. Zaakje blijft demontabel met klemmen (niet op de foto)
Voorste stuk is dus weg
Zelfs het oliefilter past niet meer... Loopt een stuurstang in de weg. Dus een korter filtertje opgezocht.
Enige nadeel aan dit specifieke filter is dat dit een M20 schroefdraad heeft, en origineel M18. Dus hier een verloopje voor gemaakt.
Had toevallig nog een RVS warmtewisselaar liggen (bovenste op de foto), dus die mocht in plaats van de aluminiumversie komen.
Sfeerpics:
Origineel was de auto een 1.2 carburateur. Dus moest nog een elektrische brandstofpomp in de kofferbak komen, met nieuw filter.
Toplagertje monteren
Krukaskeerring bakzijde vervangen
Nieuw druklager
Komvliegwiel C20XE gemonteerd. Waarom een komvliegwiel? Ten eerste omdat ik een koppelingsset heb gekocht van een C20LET ivm de vertanding van het hart van de koppelingsplaat, die drukgroep daarvan is altijd bedoeld voor een komvliegwiel. En ten tweede; ik had deze nog liggen in goede staat
Omdat er nu een V-motor in ligt, past ook de rembekrachtiger niet meer... (Er zal ook een keer wel wat passen...) Dus deze maar verplaatst naar voren toe. En dan meteen maar die van de Omega erin gezet, i.v.m. dubbele rembekrachtiger. Tussen de rembekrachtiger en het schutbord zit een soort montageadapter. Deze doorgeslepen en een pijp ertussen gezet.
Custom stukje inlaat gemaakt tussen luchtmassameter en inlaatspruitstuk. Verdient een wat betere afwerking, maar dat komt later wel een keer.
Zo, dat was wel weer een paar uur edit-werk :p