C25XE houdt in
Geplaatst: 31 jan 2015 22:13
Zoals de titel al aangeeft heb ik een C25XE motor die inhoudt, maar niet stottert. Stationair loopt hij prima, optrekken vanuit stilstand in de eerste gang gaat ook prima. Echter wanneer de auto al een redelijke snelheid heeft, bijv. 50 km/h, trekt de auto slecht. Sterker nog; als ik op de snelweg rijd met 100 km/h en ik trap hem in de kickdown, schakelt de automaat terug, gooit het motortoerental naar plusminus 4000 toeren, en vervolgens gaat de auto gewoon niet harder, ook al blijf ik vol gas houden. Als ik hem dan in z'n vrij zet kan ik hem wel tot 7000 rpm trappen.
Er gaat geen motorstoringslampje branden. Lampje werkt overigens wel, gaat gewoon branden bij het op contact zetten. Ook met uitlezen komen er geen storingen uit, alleen code 12 (begin diagnose) en 31 (geen motortoerentalsignaal (omdat de motor niet draait)).
De volgende zaken heb ik reeds gewisseld/gecontroleerd:
- Brandstoffilter vervangen door open buisje
- Brandstofdrukregelaar gewisseld
- Brandstofpomp gewisseld
- Brandstofpompzeefje gereinigd
- Luchtmassameter gewisseld
- Luchttemperatuursensor gemeten; binnen tolerantie
- Koelvloeistoftemperatuursensor gemeten; binnen tolerantie
- Vacuumlekkage gecontroleerd; 2 lekjes gevonden, gerepareerd, geen gewenst resultaat.
- Daarna lambdasignaal gecontroleerd: schommelt goed tussen 0.1 en 0.9 volt
- Distributietiming gecontroleerd; staat netjes op tijd
- Bougies en bougiekabels gewisseld (kabels overigens niet nagemeten, vergeten)
- Luchtinlaattraject gecontroleerd op verstopping; niks aan te zien.
- Uitlaat losgehaald na de kat, om op verstopping te controleren; niks aan te zien. Voorkant kat (nog) niet losgehaald ivm ernstige roestvorming op de moeren.
- Van beide kanten in de einddemper gekeken om te controleren op verstopping; niks aan te zien.
- Sinds het probleem begon is inmiddels de tank leeg gereden, toen getankt bij een andere pomp. (Normaal Total, laatste keer Shell); geen verschil.
- Wellicht nog wel iets gecheckt, maar dit is alles wat ik me nu herinner.
Van alle gewisselde weet ik zeker dat ze goed zijn, aangezien ze uit een goed lopende auto komen. Het wisselen van de delen maakte geen verschil op het inhouden.
Maar ik begin een beetje door mijn ideeën heen te raken. Dus als iemand anders nog suggesties heeft?
Er gaat geen motorstoringslampje branden. Lampje werkt overigens wel, gaat gewoon branden bij het op contact zetten. Ook met uitlezen komen er geen storingen uit, alleen code 12 (begin diagnose) en 31 (geen motortoerentalsignaal (omdat de motor niet draait)).
De volgende zaken heb ik reeds gewisseld/gecontroleerd:
- Brandstoffilter vervangen door open buisje
- Brandstofdrukregelaar gewisseld
- Brandstofpomp gewisseld
- Brandstofpompzeefje gereinigd
- Luchtmassameter gewisseld
- Luchttemperatuursensor gemeten; binnen tolerantie
- Koelvloeistoftemperatuursensor gemeten; binnen tolerantie
- Vacuumlekkage gecontroleerd; 2 lekjes gevonden, gerepareerd, geen gewenst resultaat.
- Daarna lambdasignaal gecontroleerd: schommelt goed tussen 0.1 en 0.9 volt
- Distributietiming gecontroleerd; staat netjes op tijd
- Bougies en bougiekabels gewisseld (kabels overigens niet nagemeten, vergeten)
- Luchtinlaattraject gecontroleerd op verstopping; niks aan te zien.
- Uitlaat losgehaald na de kat, om op verstopping te controleren; niks aan te zien. Voorkant kat (nog) niet losgehaald ivm ernstige roestvorming op de moeren.
- Van beide kanten in de einddemper gekeken om te controleren op verstopping; niks aan te zien.
- Sinds het probleem begon is inmiddels de tank leeg gereden, toen getankt bij een andere pomp. (Normaal Total, laatste keer Shell); geen verschil.
- Wellicht nog wel iets gecheckt, maar dit is alles wat ik me nu herinner.
Van alle gewisselde weet ik zeker dat ze goed zijn, aangezien ze uit een goed lopende auto komen. Het wisselen van de delen maakte geen verschil op het inhouden.
Maar ik begin een beetje door mijn ideeën heen te raken. Dus als iemand anders nog suggesties heeft?