Pagina 1 van 1

versnellingsbak 8v naar 16v

Geplaatst: 14 feb 2013 12:08
door dwaasheid
Hallo allemaal.

Wat zijn de voordelen en nadelen als ik een versnellingsbak van een 8v op mijn 16v zet.
Wat ik ook niet altijd volg is dat jullie het vaak over een f16 of f18 bak hebben... kan iemand uileggen hoe je dat ziet

Gr arjan

Re: versnellingsbak 8v naar 16v

Geplaatst: 14 feb 2013 19:35
door opel friend forever
Hallo Arjan, ik denk dat velen het niet begrijpen. Die cijfers achter de F van b.v.b. F16 wil zeggen dat die bak een piek belasting kan hebben van 160 Nm. Daarom begrijp ik sommige hier niet als ze praten over een motor met vermogen van een koppel van 400 Nm. En dan zoeken waarom hun bak maar steeds stuk gaat. Opel heeft in hun nieuwe modellen de beschikking over (nu) M32 en M40 bakken. Dus Arjan achter ieder cijfer een nul plaatsen en je hebt het koppel dat die bak in piek belasting aankan.

Groetjes Peter,

Re: versnellingsbak 8v naar 16v

Geplaatst: 15 feb 2013 10:23
door Vincent_R
Misschien dat ik het verkeerd begrijp, maar een C20NE heeft standaard 170NM, terwijl daar vaak standaard een F16 bak achter hangt...?

Re: versnellingsbak 8v naar 16v

Geplaatst: 15 feb 2013 10:33
door pascal1109
Is wel met een korrel zout te nemen natuurlijk.
Er zijn ook mensen die een F16 aan de C20XE hangen of een F18 aan een C20LET.

Terug naar de vragen:
1. Voor- en nadelen. Tja...Je zult met een F16 een lagere top hebben, maar weer wat sneller sprintjes trekken als je die aan een C20XE hangt. Die bakken zijn doorgaans ook wel wat goedkoper / makkelijker te vinden volgens mij.

2. Hoe te zien? Er zit een typeplaatje op, waar het op staat.

Re: versnellingsbak 8v naar 16v

Geplaatst: 18 feb 2013 21:23
door RedBill
Is veel over te zeggen.
Inderdaad is het zo dat de F16 bakken berekend zijn op minimaal 160 Nm, maar met ruime toleranties natuurlijk.
Ik rij al jaren met een F16 bak achter mijn C20XE blok, dat gaat prima.
F18 bakken zijn zelfs standaard geleverd achter de C20XE.

Alle bakken (zowel de F16, als de F18, als de F20) kun je vinden met verschillende eindvertragingen. De overbrengverhoudingen van de versnellingen van de F16 en F20 zijn gelijk, de F16CR uit de Astra F GSi C20NE en C18XE heeft een andere eindvertraging dan de F20. Er zijn ook F16's uit calibra's met dezelfde eindvertraging als de F20.

Re: versnellingsbak 8v naar 16v

Geplaatst: 19 feb 2013 21:20
door dwaasheid
Mensen!!!!!! :shiny: bedankt voor alle reacties...vet goed. Nou begrijp ik het een stuk beter.
Ik zit er dus indd aan te denken of mijn f16 bak op mijn c20xe te zetten om wat sneller weg te zijn want het mag allemaal even duren bij een xe :wink: maaar moet ik er rekening mee houden datt er best een kans is dat ik die bak dan stuk rij als ik een voor de lol een stukkie wil trappen. :mrgreen:

Re: versnellingsbak 8v naar 16v

Geplaatst: 19 feb 2013 23:30
door prs
het getal van de bak staat niet voor de newtonmeters maar voor foot pound torque. dat scheelt nogal een stukje met newtonmeters.
zwekke plek van de f16,18,20 bakken is het diff. met een sper diff. kunnen ze bakken met koppel aan :mrgreen: