Astra F Caravan
Geplaatst: 16 sep 2012 22:08
Omdat ik mijn auto toch al een poosje heb (voor mijn doen dan) dacht ik: laat ik ook eens een projecttopic maken.
Het gaat om een 1996 Opel Astra Caravan, met X16SRZ motor en automaat.
Zo was hij toen ik hem kocht:
Eerst wat dingetjes repareren. Een aantal interieurlampjes werkten niet en de ruitensproeiers sproeiden niet. Die beide sproeikopjes zaten verstopt en wat erin zat kreeg ik er niet uit, dus 2 nieuwe sproeikopjes gemonteerd.
Aan de achterkant sproeide er ook niks, hoewel wel die bak rechts naast het reservewiel naar ruitensproeiervloeistof rook en er daar ook een plas water in lag. De oorzaak:
En de oplossing:
Toen vond ik het tijd voor nieuwe wieltjes. Setje waaiers gescoord en 4 nieuwe bandjes gekocht.
En gemonteerd:
Dit plezier duurde nog geen week. Toen was rechtsachter alweer lek. Dikke schroef erin.
Propje erin en rijden maar weer.
Voor m'n verjaardag van m'n broer (Pascal1109) Bonrath Powerlifts gekregen.
Rubbertjes op de grille gemonteerd. Extreem moeilijk natuurlijk..
Ik heb ergens in januari 2012 ook mijn distributieriem, waterpomp, thermostaat, koelvloeistof, thermoschakelaar en remvloeistof vervangen en centrale deurvergrendeling op afstandsbediening ingebouwd, maar hier heb ik helaas geen foto's van.
Daarna heb ik hem een onderhoudsbeurtje gegeven.
Die kleine oprijbrugjes zijn trouwens uitvouwbaar, is wel handig als ik een keer ergens een klusje moet doen en m'n gereedschap mee moet. Ik heb een 12V accu en een elektrische lier op die gereedschapskar gemaakt, hoef ik hem zelf niet te duwen
Uit een sloopauto heb ik elektrische ruit- en spiegelbediening gehaald en bij mijn eigen Astra ingebouwd. Maar aangezien de sloper gauw werd opgehaald moest ik de bedrading knippen helaas. Op de foto hieronder dus even uitzoeken hoe alles aangesloten moest worden. Wel leuk om te doen vond ik.
1 spiegel draaide niet links of rechts, ook al hoorde je het motortje wel draaien. Spiegel uit elkaar gehaald, was zo'n kogelkopje afgebroken. Daar een gaatje in geboord en een schroef in gedraaid met een kopje van dezelfde diameter als het originele kopje, en het werkte weer
En ingebouwd:
Toen wilde ik graag een andere einddemper hebben. Die dingen zijn nergens 2de hands te vinden voor een Astra F stationwagen, dus kon ik er 1 nieuw kopen, maar dat kost ongeveer 300 euro ofzo. Dat vond ik aan de dure kant. Heb er dus maar 1 van een hatchback gekocht, die natuurlijk voor geen meter past:
Gelukkig had ik nog een uitlaatbochtje en klemmen liggen.
Eindresultaat ben ik zelf erg blij mee:
4 juni 2012 is de Astra meegeweest op vakantie, probleemloos op en neer naar Zuid-Frankrijk, de Alpen in (60 km van Italië). Machtig mooi daar.
Ideale auto ook als je gaat kamperen
Ook eventjes gewassen in de sprinkler van de camping
Mijn volgende klusje was de auto iets verlagen. 40/40. Geen dure set, gewoon even om te proberen. Het ding ging erg lomp door de bocht, schokbrekers waren ook niet alles meer, en ik vond het niet mooi hoe hoog hij (vooral van voren) stond.
Opmerking: Safety first! Met sleutelen met de wielen van de grond altijd goeie assteunen (of een brug) gebruiken! Heb ik hier dus in verzuimd... Geen voorbeeld aan nemen dus.
Anyway: rechtsvoor begonnen, veerpoot eronderuit halen:
Oude veer samendrukken en eruit halen.
Oud vs nieuw.
Dop waar schokbreker onder zit losdraaien. Die zat enorm vast. Maar met wat kruipolie, een flinke tang, en kneitherhard trekken kwam die uiteindelijk toch los.
Oude en nieuwe schokbreker.
Nieuwe schokbreker in z'n holletje geschoven.
Nieuwe dop erop.
Nieuwe veer samengedrukt:
En gemonteerd:
Veerpootje
Bij het demonteren van de linkerkant ging het ineens regenen. Autootje stond er toen maar zielig bij. Even naar de schuur gegaan om de veer en schokbreker te vervangen, en toen ik weer buiten kwam was het weer droog
Achter heb ik ook gedaan, maar als er spullen in de auto lagen stond de auto achterover geleund. Dat vond ik lelijk, dus heb ik achter de originele veren weer terug gezet. Wel de nieuwe schokbrekers gemonteerd.
Ik kan nog steeds overal over drempels heen, zonder dat dat meteen stapvoets moet. Hij is ook niet ver omlaag gegaan natuurlijk, maar 4 cm, maar hij rijdt zoveel beter nu, vooral op rotondes en dergelijke. Was toen een aanbieding op Hottuning.nl. 4 Schokbrekers en 4 veren samen voor 120 euro. Geen kwaliteitsspul natuurlijk, maar voor mij is het perfect. Ben er erg blij mee.
Het gaat om een 1996 Opel Astra Caravan, met X16SRZ motor en automaat.
Zo was hij toen ik hem kocht:
Eerst wat dingetjes repareren. Een aantal interieurlampjes werkten niet en de ruitensproeiers sproeiden niet. Die beide sproeikopjes zaten verstopt en wat erin zat kreeg ik er niet uit, dus 2 nieuwe sproeikopjes gemonteerd.
Aan de achterkant sproeide er ook niks, hoewel wel die bak rechts naast het reservewiel naar ruitensproeiervloeistof rook en er daar ook een plas water in lag. De oorzaak:
En de oplossing:
Toen vond ik het tijd voor nieuwe wieltjes. Setje waaiers gescoord en 4 nieuwe bandjes gekocht.
En gemonteerd:
Dit plezier duurde nog geen week. Toen was rechtsachter alweer lek. Dikke schroef erin.
Propje erin en rijden maar weer.
Voor m'n verjaardag van m'n broer (Pascal1109) Bonrath Powerlifts gekregen.
Rubbertjes op de grille gemonteerd. Extreem moeilijk natuurlijk..
Ik heb ergens in januari 2012 ook mijn distributieriem, waterpomp, thermostaat, koelvloeistof, thermoschakelaar en remvloeistof vervangen en centrale deurvergrendeling op afstandsbediening ingebouwd, maar hier heb ik helaas geen foto's van.
Daarna heb ik hem een onderhoudsbeurtje gegeven.
Die kleine oprijbrugjes zijn trouwens uitvouwbaar, is wel handig als ik een keer ergens een klusje moet doen en m'n gereedschap mee moet. Ik heb een 12V accu en een elektrische lier op die gereedschapskar gemaakt, hoef ik hem zelf niet te duwen
Uit een sloopauto heb ik elektrische ruit- en spiegelbediening gehaald en bij mijn eigen Astra ingebouwd. Maar aangezien de sloper gauw werd opgehaald moest ik de bedrading knippen helaas. Op de foto hieronder dus even uitzoeken hoe alles aangesloten moest worden. Wel leuk om te doen vond ik.
1 spiegel draaide niet links of rechts, ook al hoorde je het motortje wel draaien. Spiegel uit elkaar gehaald, was zo'n kogelkopje afgebroken. Daar een gaatje in geboord en een schroef in gedraaid met een kopje van dezelfde diameter als het originele kopje, en het werkte weer
En ingebouwd:
Toen wilde ik graag een andere einddemper hebben. Die dingen zijn nergens 2de hands te vinden voor een Astra F stationwagen, dus kon ik er 1 nieuw kopen, maar dat kost ongeveer 300 euro ofzo. Dat vond ik aan de dure kant. Heb er dus maar 1 van een hatchback gekocht, die natuurlijk voor geen meter past:
Gelukkig had ik nog een uitlaatbochtje en klemmen liggen.
Eindresultaat ben ik zelf erg blij mee:
4 juni 2012 is de Astra meegeweest op vakantie, probleemloos op en neer naar Zuid-Frankrijk, de Alpen in (60 km van Italië). Machtig mooi daar.
Ideale auto ook als je gaat kamperen
Ook eventjes gewassen in de sprinkler van de camping
Mijn volgende klusje was de auto iets verlagen. 40/40. Geen dure set, gewoon even om te proberen. Het ding ging erg lomp door de bocht, schokbrekers waren ook niet alles meer, en ik vond het niet mooi hoe hoog hij (vooral van voren) stond.
Opmerking: Safety first! Met sleutelen met de wielen van de grond altijd goeie assteunen (of een brug) gebruiken! Heb ik hier dus in verzuimd... Geen voorbeeld aan nemen dus.
Anyway: rechtsvoor begonnen, veerpoot eronderuit halen:
Oude veer samendrukken en eruit halen.
Oud vs nieuw.
Dop waar schokbreker onder zit losdraaien. Die zat enorm vast. Maar met wat kruipolie, een flinke tang, en kneitherhard trekken kwam die uiteindelijk toch los.
Oude en nieuwe schokbreker.
Nieuwe schokbreker in z'n holletje geschoven.
Nieuwe dop erop.
Nieuwe veer samengedrukt:
En gemonteerd:
Veerpootje
Bij het demonteren van de linkerkant ging het ineens regenen. Autootje stond er toen maar zielig bij. Even naar de schuur gegaan om de veer en schokbreker te vervangen, en toen ik weer buiten kwam was het weer droog
Achter heb ik ook gedaan, maar als er spullen in de auto lagen stond de auto achterover geleund. Dat vond ik lelijk, dus heb ik achter de originele veren weer terug gezet. Wel de nieuwe schokbrekers gemonteerd.
Ik kan nog steeds overal over drempels heen, zonder dat dat meteen stapvoets moet. Hij is ook niet ver omlaag gegaan natuurlijk, maar 4 cm, maar hij rijdt zoveel beter nu, vooral op rotondes en dergelijke. Was toen een aanbieding op Hottuning.nl. 4 Schokbrekers en 4 veren samen voor 120 euro. Geen kwaliteitsspul natuurlijk, maar voor mij is het perfect. Ben er erg blij mee.