How to (on the street):
bereidingstijd ongeveer 1,5 tot 2 uur beide kanten.
Benodigde gereedschap:
2 garagekrikken
schuifmaat
momentsleutel met dop 16 en 17
puntbektang
verlengde dop maat 30 of een pijpensleutel icm met een stalenbuis
steeksleutel/ ringsleutel 19
ratel met dop 13 (of ander gereedschap)
houten- of kunststofhamer
breekijzer
opelgereedschap KM-468 (of zelf maken)
fuseekogelboutpers (KM-507-C) of imitatie met zo nodig aanpassingen
en de draagarmen zelf natuurlijk
extra opties:
4 stuks nieuwe "ashulsen" Opel (deze zitten per 2 stuks in de verticale boutverbinding van de draagarm)
stabilisatiestangrubbers ter bevestiging op draagarm (let op, er zijn 2 diameters in omloop!)
Aanhaalmomenten:
aandrijfsas (wielnaafmoer): 100Nm, losdraaien, 20Nm, +80°
wielbouten: 110Nm
fuseekogelboutmoer: 70Nm (in mijn situatie niet mogelijk, geen momentgereedschap)
draagarm aan vooraslichaam voor (horizontale bout): 100Nm, +60°, -75°
draagarm met vooraslichaam aan steun (verticale bout): 170Nm
Correct me if I'm wrong..
stabilisatiestang op veerpoot: 38-39mm
Foto's handgereedschap:
Zelfgemaakte KM-468
Fuseekogelboutpers, bek opening aangepast (verruimd)
Extra info: ik heb ter verduidelijking soms ook foto's gebruikt van de andere zijde.
Start:
Ik begon met de linker kant.
Auto opgekrikt en het wiel eraf gehaald.
Haal de borgpen eruit door hem weer recht te buigen en hem met een puntbektang eruit te trekken.
Gebruik nu de zelfgemaakte handgereedschap (KM-468) en laat de auto een stuk zakken zodat de stalen strip op de grond rust.
Gebruik een lange dopsleutel 30 of een pijpensleutel met een goede stalen buis (ik gebruik zelf een massieve buis van RVS) om de wielnaafmoer los te draaien. En krik de auto weer op.
Hier kunnen we niet makkelijk bij met handgereedschap, we moeten eerst de as naar achteren krijgen.
Zet je stuur naar rechts en duw de as terug of sla met een houten hamer er tegenaan zodat ie naar achter gaat. (Mocht dat niet lukken, zet dan een grote fuseekogelboutpers met "armen" die je in de boutgaten kan verankeren.) Doordat de as naar achter is gekomen, heb je nu ruimte om je fuseemoer los te maken met een ringsleutel 19 (het liefst een platte) of een steeksleutel, maar met een steeksleutel zou je nog wel eens door kunnen schieten door onjuist gebruik.
Ik was te fanatiek geweest en had eerst me stabilisatiestang los genomen. Mijn wiel stond in de linker stand. Hierdoor was het niet meer mogelijk om hem in de rechterstand te krijgen doordat de as tegen de stabilisatiestang blokkeerde. Dus vandaar dat de foto's iets afwijken. Maar ook met de rechterzijde ben ik verkeerd begonnen xD
(rechterzijde ter verduidelijking )
(linkerzijde)
Zet nu de fuseekogelboutpers op de fusee en draai de bout aan. Als je een goed gereedschap heb, dan kan het wel wat hebben. Als je er genoeg kracht op heb staan, dan kan je met een massieve stalen buis op de kogelboutpers tikken. Je zal zien dat ie met een noodvaart eruit schiet.
Zet je stuur nu naar links en maak de stabilistatiestanghouder los met dopje 13, het is mogelijk dat als deze bijna los is, dat deze gelanceerd wordt door de druk van de voorpoot.
Nu is je draagarm los van je voorpoot en stabilistang.
Er zijn nog 2 bouten die los moeten, gebruik voor deze dop 16 met een goede lange ratel, bijvoorbeeld een momentsleutel.
Als de bouten eruit zijn, kan je de draagarm nog niet makkelijk los nemen. Je moet eerst de ashulsbussen terug halen uit de verticale boutverbinding met de puntbektang (1 bus is voldoende). Mocht het niet makkelijk lukken, dan moet je de draagarm er maar uit rukken mbv een breekijzer. De ashulzen zullen verrot zijn en zullen deze vervangen dienen te worden.
(draagarm rechts)
Met behulp van een breekijzer heb ik de draagarm los weten te krijgen.
Let op, er zit (in mijn geval) een stalen ring tussen de vooraslichaam (subframe) en de carrosserie. Deze kan er tussenuit vallen en zal je hem er weer tussen moeten proppen. Als dit niet origineel zo hoort, dan heeft de vorige eigenaar dit gedaan
Nu kan je de stabilistatiestanghouders vervangen. Om dit te doen zou je de fuseekogelboutpers gebruiken. Spuit eerst wat wd40 tussen de as en de houder. Mocht dit niet lukken (zoals bij mij het geval was) zaag dan het zooitje eraf
Op de bovenzijde had ik 2 zaagsneden gemaakt tot bijna de as. Probeer met een schroevendraaier het zooitje te forceren. Waarschijnlijk kan je hem nu geen een weer bewegen aan het draadeinde.
Om er een nieuwe op te zetten, maakt de as goed schoon en doe lekker veel dreft op de as en de nieuwe houder. Je kan de houder er op zetten door het heen en weer te wiebelen mbv het draadeind en horizontale druk uit te oefenen.
Het best is, om de houder eerst los te nemen en nadat de draagarm weer gemonteerd is aan het vooraslichaam, de houder te monteren en af te stellen.
Nu gaan we de nieuwe draagarm monteren.
Het kan zijn dat de voorpoot een beetje in de weg zit. Nu zou je hem kunnen demonteren, maar dat vond ik te veel werk. Je kan je as een beetje je voorpoot weg laten drukken zodat je meer ruimte hebt om de draagarm te monteren. Maar let wel op, als de as weg schiet, kan je de voorpoot tegen je harses aan krijgen xD
Als de draagarm er in zit, dan kan je de ashulzen in de verticale boutverbinding monteren. Plaats nu de bouten erin maar maak deze nog niet definitief vast. Krijg je de bouten er niet makkelijk in? Beuk er dan wat op met een houten hamer zodat de draagarm wel op de juiste positie komt te staan.
Nu zou je de stabilistatiestanghouder kunnen monteren, want je kan de draagarm naar boven duwen en kan je het centrum en de afstand bepalen van de houder.
Nu hangt de draagarm aan de vooraslichaam. Plaats de as terug in de voorpoot, alleen plaatsen.
Zet je stuur naar links. Duw de draagarm naar beneden en plaats de voorpoot op de fuseekogel.
Plaats een 2e krik onder de fuseekogel. Krik de draagarm omhoog zodat deze horizontaal komt te staan met de lijn van de auto. Let erop dat de stabilistatiestanghouder netjes in het centrum van de draagarmbevestigingsgat komt. Wiebel hem desnoods een beetje zodat het rubber er netjes in valt.
Je kan nu de draagarmbouten vast zetten. Hierna de fuseekogelmoer (mocht het niet makkelijk gaan, dan kan het zo meteen alsnog vastgezet worden.)
Maak nu de stabilisatiestanghouder vast met een nieuwe borgmoer.
Laat de draagarm weer zakken, als de fuseemoer nog niet goed vast zit, draai dan je stuur naar rechts, de as kan nu makkelijk draaien omdat de stabilisatiestang niet ertegen aan komt (deze ligt nu lager doordat hij is bevestigd aan de draagarm). Omdat je het stuur naar rechts hebt gedraaid heb je meer ruimte voor je handgereedschap en je hoeft het wiel niet te blokkeren.
Plaats nu de naafmoer op de as, zet je ownmade stalenstrip op de remschrijf (Niet zoals op de foto maar in spiegelbeeld!). Plaats nu de 30mm dop of pijpsleutel op de moer. Met de momentsleutel trekken we hem aan tot 100Nm, losdraaien, 20Nm aantrekken en totslot +80° draaien. Plaats een nieuwe splitpen, mocht het niet passen, draai dan de moer een klein stukje door of als dat te veel is, draai hem dan terug.
Monteer je velg en laat je auto zakken.
Om je rechterdraagarm te vervangen, begin je opnieuw, maar dan in spiegelbeeld
en voilla, geregeld!
Wat een geweldige "How to" maar weer van onze zeer gewaardeerde Astra-GSi-club -member QuerulouS xD