Pagina 1 van 1

vraag carbon dan wel ployesteren?!

Geplaatst: 22 feb 2011 18:19
door Mikeopel
hey ik vraag.

hij luid als volgt:

werkt het met zelf carbonne mallen maken het zelfde als polyester? of heb je ander materiaal voor nodig?
behalvan dan dat carbon ployester is?

bvd U

want ik wil me hemel van carbon maken.

Re: vraag carbon dan wel ployesteren?!

Geplaatst: 22 feb 2011 18:28
door The Undertaker
Werkt deels het zelfde.

Lees dit topic maar eens door :wink:

Re: vraag carbon dan wel ployesteren?!

Geplaatst: 22 feb 2011 22:44
door gurdi
moet alleen goede meng verhouding hebben en onder druk verwerken.

Re: vraag carbon dan wel ployesteren?!

Geplaatst: 22 feb 2011 22:47
door Mikeopel
The Undertaker schreef:Werkt deels het zelfde.

Lees dit topic maar eens door :wink:

Under ik heb de halve treat door gelezen echt gaaf geeft mij een hoop nieuwe iedeeën.
maar ik vraag me dan af. als je carbon schuurt dathet daarna nog net zo netjes er uit zien als je klaar ben. zo wel mat als met glans. ik weet ook niet of ik dezelfde matrialen voor moet gebruiken zoals: Epoxyhars + verharder, dan wel wat voor de glans dan wel matte afwerking??

bvd aan U

Re: vraag carbon dan wel ployesteren?!

Geplaatst: 22 feb 2011 22:49
door Mikeopel
gurdi schreef:moet alleen goede meng verhouding hebben en onder druk verwerken.

onder druk??
leg is uit???

Re: vraag carbon dan wel ployesteren?!

Geplaatst: 24 feb 2011 21:37
door Mikeopel
Mikeopel schreef:
The Undertaker schreef:Werkt deels het zelfde.

Lees dit topic maar eens door :wink:
in deze link kom, ik niks tegen dat deze Belg. het ook niet onder druk doet....

Re: vraag carbon dan wel ployesteren?!

Geplaatst: 25 feb 2011 12:41
door gurdi
dat topic heb ik ook keer doorgelezen maar daar staat neit echt een howto in voor verwerken van carbon.

maar carbon moet je onder druk zetten om alle lucht eruit te krijgen. dit kan dmv een vacuumpomp(onderdruk)
of verschillende manieren als met tape inbinden of in een zak in een regenton.

Re: vraag carbon dan wel ployesteren?!

Geplaatst: 25 feb 2011 12:51
door gurdi
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

duidelijk voorbeeld, is natuurlijk wat erger omdat het een hol product is.
maar bij niet holle producten krijg je ook last van lucht dat niet wegkan. dmv druk wordt dit weggedreven/ eruit getrokken.

Afbeelding
Afbeelding

Re: vraag carbon dan wel ployesteren?!

Geplaatst: 25 feb 2011 17:46
door prs
voor carbon hoef je niet perse vacuum te trekken. voor de stevigheid en afwerking is het wel beter, maar voor show dingen zoals bijvoorbeeld een hemel is het niet perse nodig.

carbon kan je gewoon schuren, althans de epoxy laag! hierbij is het wel goed opletten dat je niet door de epoxy heen gaat want dan schuur je het weefsel kapot en dat kan je niet repareren!
bij carbon schuren kan je dus ook niet veel repareren, meer de oneffenheden in de toplaag.


ow 1 tip, weet waar je aan begint!
je zal eerst een prototype moeten maken op basis van je orginele hemel versterkt en strak gezet met poly en plamuur. deze zal 100% vlak en netjes moeten zijn! het beste is zelfs als je deze laat spuiten. wel met 2k autolak en niet met een busje van motip.
daarna moet je daar een mal van trekken en daarna daar weer een carbonnen hemel uithalen.

Re: vraag carbon dan wel ployesteren?!

Geplaatst: 25 feb 2011 20:00
door The Undertaker

Re: vraag carbon dan wel ployesteren?!

Geplaatst: 28 feb 2011 06:02
door pluggie
Mijn broertje deed vroeger wedstijd kanoen, met 'wokkels'. Teletekst enzo. Dure 100% carbon gelijmde lagen 'peddels'.
Ging niet om looks, puur echt om sterkte en gewicht.

Die brak ze dan doormidden op de lijmpunten tussen de delen. Kreeg die wel gratis een nieuwe.

Die Carbon boten uit 1 stuk waren wel onverwoestbaar, alles met zo'n mal en vorm zoals die spiegel, als het breekt, breekt op bevestigingspunt.

Ander punt maar dat heb je bij canoen niet, het fikt voor 100% dat carbon.
Dat is weer een nadeel bij auto's.

Re: vraag carbon dan wel ployesteren?!

Geplaatst: 28 feb 2011 08:39
door Mikeopel
pluggie schreef:Ander punt maar dat heb je bij canoen niet, het fikt voor 100% dat carbon.
Dat is weer een nadeel bij auto's.