Berg cup - Hillclimb Luxemburg
Geplaatst: 02 mei 2010 21:12
Afgelopen weekend ben ik samen met mijn broertje en nog 2 vrienden naar Luxemburg (Eschdorf) afgereisd voor een etappe van de Berg Cup.
Dit race spectakel vindt gedurende het warmere deel van het jaar door heel Duitsland plaats. Ook zijn er altijd wel een etappe of 2 in Oostenrijk en eentje in Luxemburg (dit jaar zelfs 2, dus wie weet ga ik nog is).
De etappe waar ik geweest ben, is een hillclimb. Er is gewoon een stukje openbare weg afgezet met wat bochtjes erin. Uiteraard de heuvel op. Het ging om dit stukje weg.
Specs van dat stukje weg (met overigens erg goed asfalt):
Breedte: 8 meter
Lengte: 1850 meter
Hoogteverschil: 107 meter
Stijgingspercentage: 7% (gemiddeld)
Linkse bochten: 7
Rechtse bochten: 4
Haarspelden: 3
Topsnelheid: 235 km/u is haalbaar voor sommige auto's
Gemiddelde snelheid: 133 km/u
Het was een tweedaags evenement. We zijn vrijdagochtend op de parkeerplaats van een lokale supermarkt bij elkaar gekomen, consumpties inslaan
Daarna een auto in mijn garage gedumpt en verder met 2 auto's. Beetje door België heen en net voor de grens moesten we van de tomtom de snelweg af. De navigatie van mijn broertje wilde ons letterlijk door karrensporen sturen, maar mijn tomtom was niet veel beter. Gelukkig bleef het nog wel bij geasfalteerde weggetjes, maar ja...we hadden dit beschoten bord dus als grensovergang
Ook aardige radiozenders daar (mijn pasagier(s) waren niet allen even enthousiast over mijn muzieksmaak )
Eenmaal aangekomen bleek dat we alleen tussen 16.00 en 19.00 uur konden inchecken en het was pas 14.00 uur. Toen zijn we alvast maar is op locatie wezen kijken of er al wat te zien was en zodoende wisten we ook de route en konden we even kijken waar we de auto de volgende dag kwijt zouden kunnen.
De weg was al afgezet en een aantal teams waren al gearriveerd en een enkeling had de bolide zelfs al buiten geparkeerd:
Vervolgens weer terug, inchecken, plan van aanpak maken, slapen en weer vroeg op de volgende dag.
De zaterdag was een soort trainingsdag. Alle auto's reden de route 3x om zodoende op de zondag voor de echte tijden te gaan rijden. Hiervoor kreeg iedereen 3 pogingen. We hebben, vanwege tijd-technische redenen, alleen de eerste 2 rondes gekeken op de zondag.
De training begon zaterdag om 9.00 uur en was zo rond 18.00 uur afgelopen. We waren goed op tijd, echter was er veel afgezet en kon je niet echt lekker dicht langs de baan staan (veiligheidsredenen). We zijn onderaan de berg begonnen en zijn toen de berg op gelopen, langs de baan om te kijken wat nu mooie bochten waren om te gaan staan. Uiteindelijk zijn we helemaal bovenaan (waar ook de "pitstraat" was), bij de laatste bocht beland, waar we zeker 90% van de dag gestaan / gezeten hebben.
De zondag was het helaas (of juist niet ) wat minder zonnig weer, en zijn we vooral beneden gebleven, bij de start kijken en de eerste haarspelden (boven alles al gezien de vorige dag).
Helaas is er in de "pitstraat" niet echt iets te fotograferen, iedereen is er een beetje bang dat je informatie aan de concurrent doorspeelt, daarom weinig foto's kunnen maken. Wel een hele berg met video materiaal. Dit laatste moet ik allemaal nog is uitzoeken en bemachtigen. Zelf alleen met de telefoon wat geschoten, maar een van mijn vrienden had een HD-cam mee, dus daar verwacht ik wel wat mooie beelden van. Updates zullen dus nog volgen
Dit race spectakel vindt gedurende het warmere deel van het jaar door heel Duitsland plaats. Ook zijn er altijd wel een etappe of 2 in Oostenrijk en eentje in Luxemburg (dit jaar zelfs 2, dus wie weet ga ik nog is).
De etappe waar ik geweest ben, is een hillclimb. Er is gewoon een stukje openbare weg afgezet met wat bochtjes erin. Uiteraard de heuvel op. Het ging om dit stukje weg.
Specs van dat stukje weg (met overigens erg goed asfalt):
Breedte: 8 meter
Lengte: 1850 meter
Hoogteverschil: 107 meter
Stijgingspercentage: 7% (gemiddeld)
Linkse bochten: 7
Rechtse bochten: 4
Haarspelden: 3
Topsnelheid: 235 km/u is haalbaar voor sommige auto's
Gemiddelde snelheid: 133 km/u
Het was een tweedaags evenement. We zijn vrijdagochtend op de parkeerplaats van een lokale supermarkt bij elkaar gekomen, consumpties inslaan
Daarna een auto in mijn garage gedumpt en verder met 2 auto's. Beetje door België heen en net voor de grens moesten we van de tomtom de snelweg af. De navigatie van mijn broertje wilde ons letterlijk door karrensporen sturen, maar mijn tomtom was niet veel beter. Gelukkig bleef het nog wel bij geasfalteerde weggetjes, maar ja...we hadden dit beschoten bord dus als grensovergang
Ook aardige radiozenders daar (mijn pasagier(s) waren niet allen even enthousiast over mijn muzieksmaak )
Eenmaal aangekomen bleek dat we alleen tussen 16.00 en 19.00 uur konden inchecken en het was pas 14.00 uur. Toen zijn we alvast maar is op locatie wezen kijken of er al wat te zien was en zodoende wisten we ook de route en konden we even kijken waar we de auto de volgende dag kwijt zouden kunnen.
De weg was al afgezet en een aantal teams waren al gearriveerd en een enkeling had de bolide zelfs al buiten geparkeerd:
Vervolgens weer terug, inchecken, plan van aanpak maken, slapen en weer vroeg op de volgende dag.
De zaterdag was een soort trainingsdag. Alle auto's reden de route 3x om zodoende op de zondag voor de echte tijden te gaan rijden. Hiervoor kreeg iedereen 3 pogingen. We hebben, vanwege tijd-technische redenen, alleen de eerste 2 rondes gekeken op de zondag.
De training begon zaterdag om 9.00 uur en was zo rond 18.00 uur afgelopen. We waren goed op tijd, echter was er veel afgezet en kon je niet echt lekker dicht langs de baan staan (veiligheidsredenen). We zijn onderaan de berg begonnen en zijn toen de berg op gelopen, langs de baan om te kijken wat nu mooie bochten waren om te gaan staan. Uiteindelijk zijn we helemaal bovenaan (waar ook de "pitstraat" was), bij de laatste bocht beland, waar we zeker 90% van de dag gestaan / gezeten hebben.
De zondag was het helaas (of juist niet ) wat minder zonnig weer, en zijn we vooral beneden gebleven, bij de start kijken en de eerste haarspelden (boven alles al gezien de vorige dag).
Helaas is er in de "pitstraat" niet echt iets te fotograferen, iedereen is er een beetje bang dat je informatie aan de concurrent doorspeelt, daarom weinig foto's kunnen maken. Wel een hele berg met video materiaal. Dit laatste moet ik allemaal nog is uitzoeken en bemachtigen. Zelf alleen met de telefoon wat geschoten, maar een van mijn vrienden had een HD-cam mee, dus daar verwacht ik wel wat mooie beelden van. Updates zullen dus nog volgen