Pagina 2 van 4

Re: V6 TELLER OP F25 OF F28

Geplaatst: 09 jan 2011 21:29
door The Undertaker
Werkte jou teller vanaf 0km of pas vanaf 30-40km?

Re: V6 TELLER OP F25 OF F28

Geplaatst: 09 jan 2011 21:34
door KevTech
Mijne werkt gelijk vanaf 0.
Heb hem zoals Laagvlieger me toen vertelde bij de TC-unit aangesloten op één van de abs draden en op de blauw/rode draad bij de stekker van de tellerbak weer aangesloten.

Re: V6 TELLER OP F25 OF F28

Geplaatst: 09 jan 2011 21:37
door The Undertaker
KevTech schreef:Mijne werkt gelijk vanaf 0.
Heb hem zoals Laagvlieger me toen vertelde bij de TC-unit aangesloten op één van de abs draden en op de blauw/rode draad bij de stekker van de tellerbak weer aangesloten.
Is dat 1 draad, vanaf de TC (ABS-draad) tot aan de stekker van de tellerbak :?:
Of zet je deze draad ertussen (aansluiting aan 2 bestaande draden)

Maakt het nog uit welke ABS draad je bij de TC unit pakt?

Re: V6 TELLER OP F25 OF F28

Geplaatst: 09 jan 2011 21:39
door KevTech
Je zet hem er tussen inderdaad, je soldeert hem erbij als het ware.
Het maakt volgens mij niet uit welke draad je pakt, ik heb die van de voorwielen gepakt.

Re: V6 TELLER OP F25 OF F28

Geplaatst: 09 jan 2011 21:43
door The Undertaker
KevTech schreef:Je zet hem er tussen inderdaad, je soldeert hem erbij als het ware.
Het maakt volgens mij niet uit welke draad je pakt, ik heb die van de voorwielen gepakt.
Thanks voor de informatie

Re: V6 TELLER OP F25 OF F28

Geplaatst: 09 jan 2011 22:09
door Jerremy
hmm. wel nuttige info, daar mijn teller dus niet bij 0 begint met aangeven, en ABS lampje heb branden zo nu en dan (kan inmiddels de klok erop gelijk zetten). Maar die uitgelezen en zo solenoide klep 2 zijn.
En heb ook geen signaal helaas van snelheid op de BC. Wel jammer.
Maar ik begrijp dat het met het oranje Meriva/Corsa C relais te verhelpen is ?
Maar ik heb alleen geen TC op me auto. Zat origineel ook niet op. Dus werkt het dan wel..

Nou ja zal is kijken of ik 't relais ergens vandaan kan halen dan. Misschien nieuw wel zo makkelijk.

Re: V6 TELLER OP F25 OF F28

Geplaatst: 09 jan 2011 22:15
door Raymond-oud
als je het via de methode doet zo als beschreven met de oranje relais werkt het gewoon
signaal pak je voor je ABS stuur apparaat weg
je hebt dan niks met je ABS of TC te maken

Re: V6 TELLER OP F25 OF F28

Geplaatst: 09 jan 2011 22:27
door Jerremy
O.K. Goede tip Raymond !!
Bedankt voor het attenderen erop.
Helaas heb ik zelf bar weinig met electronica jammer genoeg, dus zal is vragen of iemand die wat meer verstand van electronica heeft misschien is kan kijken of dat lukt.

Dank nogmaals voor uw uitleg.

mvg. Jeroen.

Re: V6 TELLER OP F25 OF F28

Geplaatst: 12 jun 2011 12:56
door AstraV6
Super handig topic! Ik heb je tip ter harte genomen en het relais klaar liggen voor montage, maar ik vraag me 1 ding af. Hoe ijk ik de snelheidsmeter? Want ik rij met 18" wielen ipv van met de orginele 15" wielen met hoge banden die normaal gemonteerd zijn dus ik heb een omtrek verschil. En aangezien ik na de ombouw op RDW keuring moet gaan wil ik graag alles tip top in orde hebben zodat ze nergens over kunnen zeuren....

Groeten Remco.

Re: V6 TELLER OP F25 OF F28

Geplaatst: 12 jun 2011 15:13
door Raymond-oud
teller kloppen nooit
weet ook wel als vrachtwagen chauffeur
en rdw kijkt er niet naar
geen probleem dus

Re: V6 TELLER OP F25 OF F28

Geplaatst: 26 aug 2011 09:27
door pascal1109
Wat ik me nog afvroeg is, als dit elektronisch aangestuurd is, waarom is er dan een verschil in de K-waarde op de tellers?
In mijn Astra zit een 260-teller met K=16111
Maar in de Calibra V6 zit een 260 teller met K=15458

Is er dan meer verschil dan alleen het toerental-signaal van een 4-cilinder t.o.v. een 6-cilinder?

Re: V6 TELLER OP F25 OF F28

Geplaatst: 26 aug 2011 09:45
door oenatje
cali is automaat? ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft

Re: V6 TELLER OP F25 OF F28

Geplaatst: 26 aug 2011 10:49
door The Undertaker
pascal1109 schreef:Wat ik me nog afvroeg is, als dit elektronisch aangestuurd is, waarom is er dan een verschil in de K-waarde op de tellers?
In mijn Astra zit een 260-teller met K=16111
Maar in de Calibra V6 zit een 260 teller met K=15458

Is er dan meer verschil dan alleen het toerental-signaal van een 4-cilinder t.o.v. een 6-cilinder?
Op een Astra is maar 1 tellerbak geleverd, op de Cali 2 (4cil en V6)
oenatje schreef:cali is automaat? ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft
Heeft er niks mee te maken, alle cali v6 tellers zijn K=15458 volgens EPC

Re: V6 TELLER OP F25 OF F28

Geplaatst: 26 aug 2011 11:14
door pascal1109
Goed, ik zal mijn vraag anders stellen: Waarom is er verschil in K-waardes en heeft dat invloed op de snelheidsweergave?

Dus: als ik de calibra v6 teller in mijn astra zet, geeft de snelheidsmeter dan wel het de juiste snelheid aan?

Re: V6 TELLER OP F25 OF F28

Geplaatst: 26 aug 2011 11:28
door oenatje
signaal komt van de abs. misschien zijn er wel verschillende abs systemen????

Re: V6 TELLER OP F25 OF F28

Geplaatst: 26 aug 2011 13:01
door Haaye
oenatje schreef:signaal komt van de abs. misschien zijn er wel verschillende abs systemen????
Dat is wel een goeie ja...

Re: V6 TELLER OP F25 OF F28

Geplaatst: 26 aug 2011 13:53
door oenatje
het is maar een gok, ik weet het niet zeker

Re: V6 TELLER OP F25 OF F28

Geplaatst: 26 aug 2011 21:29
door The Undertaker
Heeft te maken met het aantal pulsen:

http://www.motor-talk.de/forum/tacho-ta ... 14172.html
Nein, er hat schon recht. Beim Irmscher Caravan mit elektrischem Tacho wird das ABS angezapft für die Impulse. Genauergesagt verwendet der Tacho den Impulsgeber vorne links.
Aber natürlich haben auch hier Reifengrößen einen Einfluss. Die Winkelgeschwindigkeit des Rades hängt mit dem Abrollumfang/Radius zusammen. -> ein kleines Rad dreht sich bei einer definierten Geschwindigkeit schneller um den Drehpunkt als ein großes.

Der K-Wert steht für Impulse pro km. D.h. in ihm ist die Reifengröße kodiert.
Ein Astratacho geht davon aus, dass wenn vom ABS-Sensor 16111 Pulse gekommen sind ein km zurückgelegt wurde.
Der Vectratacho geht von einem größeren Abrollumfang aus und interpretiert 15458 Impluse als ein km.
Baust Du nun einen Vectratacho in den Astra und fährst einen echten Kilometer (16111 Impulse), dann denkt der Tacho du bist etwa 1,042 km gefahren.
Wenn Du also echte 100 fährst, sagt der Vectratacho im Astra, dass Du 104 fährst...
bezweckt also das Gegenteil von dem was du willst.


Ik hou het op verschil in bandenmaat.

Mit etwas Kenntnis der Mikrocontrollerprogrammierung kann man sich selbst auch einen programmierbaren Konverter für die Signale basteln (zum Beispiel mit nem kleinen Atmega8). Dann kann man seinen Tacho quasi selbst abstimmen.
http://www.astraforum.org/forum/viewtop ... =a&start=0
Beispielrechnung:
wenn er z.B. 195/50 15 fährt, dann hat er einen Radumfang von 1,8095m
, falls er ABS hat bekommt er z.B. 29 Impulse vom Zahnkranz geschickt !!
Das heisst er benötigt um eine relativ genaue Geschwindigkeit angezeigt zu bekommen einen K-16111 Tacho!!

29impulse/1,8095m*1000= 16026 Impulse .. also nen K-16111er !!

Er benötigt für den 16111er Tacho ziemlich genau 29 Impulse um nen guten Wert hinzubekommen bei der Reifengröße .. fährt er etwas anderes musser gucken wie er hinkommt...
das mit dem 15er Geber ist aber wohl die einfachste Sache, stimmt zwar net genau und hat halt seine Abweichung ist aber das optimum in Sachen Einbaufreundlichkeit
Ik hou het op verschil in bandenmaat

Re: V6 TELLER OP F25 OF F28

Geplaatst: 27 aug 2011 09:11
door Bart(astra)
meestal komt het inderdaad door andere bandenmaten (origineel)

Re: V6 TELLER OP F25 OF F28

Geplaatst: 27 aug 2011 11:22
door pascal1109
Duidelijk. Astra teller in de Astra houden of grotere wielen onder je Astra als je de Calibra teller gebruikt.

Alleen hoeveel groter? Iemand enig idee wat de originele bandenmaat van de Calibra (en Vectra A???) V6 is?

Re: V6 TELLER OP F25 OF F28

Geplaatst: 27 aug 2011 11:26
door Haaye
Oke dus als ik het goed begrijp. Als ik echt 100 rij dan geeft een Vectra teller 104 aan in een Astra. Nou dat vind ik zeker te verwaarlozen. Net zoals Ray zegt dat er geen enkele teller klopt.

Re: V6 TELLER OP F25 OF F28

Geplaatst: 27 aug 2011 11:27
door Haaye
pascal1109 schreef:Duidelijk. Astra teller in de Astra houden of grotere wielen onder je Astra als je de Calibra teller gebruikt.

Alleen hoeveel groter? Iemand enig idee wat de originele bandenmaat van de Calibra (en Vectra A???) V6 is?

Baust Du nun einen Vectratacho in den Astra und fährst einen echten Kilometer (16111 Impulse), dann denkt der Tacho du bist etwa 1,042 km gefahren.
Wenn Du also echte 100 fährst, sagt der Vectratacho im Astra, dass Du 104 fährst...

Het scheelt maar 4 km/h toch?

Re: V6 TELLER OP F25 OF F28

Geplaatst: 27 aug 2011 11:38
door pascal1109
Oja ik had het duitse stuk niet zo goed gelezen :oops:

Maar dat is niet zo'n grote afwijking. Gewoon een keer met de GPS kijken wat de precieze afwijking is.
Of gewoon een Astra teller scoren, want dat is OEM :mrgreen:

Re: V6 TELLER OP F25 OF F28

Geplaatst: 27 aug 2011 11:52
door Haaye
Denk dat ik toch de v6 teller ga proberen... :wink:

Re: V6 TELLER OP F25 OF F28

Geplaatst: 27 aug 2011 12:03
door The Undertaker
pascal1109 schreef:Duidelijk. Astra teller in de Astra houden of grotere wielen onder je Astra als je de Calibra teller gebruikt.

Alleen hoeveel groter? Iemand enig idee wat de originele bandenmaat van de Calibra (en Vectra A???) V6 is?
Opel Astra 2.0 GSi 16V: 195/55HR15
Opel Calibra 2.5i-V6: 205/55VR15
Opel Calibra 2.5i-V6 Special Edition: 205/50R16

Bron: Autoweek