Tussen 1200 en 1500 toeren..

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Plaats reactie
deliyuregim83
forum-gebruiker
Berichten: 83
Lid geworden op: 29 jul 2009 09:41

Tussen 1200 en 1500 toeren..

Bericht door deliyuregim83 »

Hoi GSI rijders,

Mijn toeren staan nooit op 800 maar altijd tussen de 1200 en 1500 toeren. BC geeft bij stationair 1.1l/h (hoeveel die normaal moet staan weet ik niet)

Ik heb deze GSI pas 2 maanden. Er zit een openluchtfilter. Slangen en buisjes gecontroleerd op lekkage, heb niks gevonden. Stationair heb ik geprobeerd om te verstellen, heeft ook niets geholpen.

Wel heb ik gezien dat onder de SFI bakje een pakking/ring is versleten. Dit is al inmiddels besteld, maar toch wil ik gelijk de gasklephuis schoonmaken in 1 keer..

Mijn vraag is, waar moet ik opletten bij het schoonmaken, afhalen, monteren van gasklephuis? Tips?? is welkom :lurk:

Het gaat wel hier over een Astra GSI C20XE BJ 1992
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Re: Tussen 1200 en 1500 toeren..

Bericht door Roy 2.0 16v »

ik heb dezelfde motor

1.1 op boordcomputer is goed

1200-1500 is aan de hoge kant. erg schommelen is altijd verkeerd.
mijnes is koud 1500, warm 1100

stappenplan

1 accu los, om je ecu te resetten en om geen verassingen te krijgen tijdens het sleutelen

2 haal die openluchtfilter eraf en doe er een origineel filterhuis in, beste is met k&n inlegfilter/matje maar origineel is ook prima. een openluchtfilter geeft meer geluid en verwaarloosbaar meer pk, soms juist minder pk.. het pakt juist warme lucht onder je kap en zorgt voor raar stationair en uitvallen... is gewoon troep bij deze autos.

3 haal je sfi bak eraf, die 4 bouten bovenop, en spuit je gasklephuis schoon met remreiniger en haal er wat doeken doorheen
goed idee is om ook de pakking onder je gasklephuis te vervangen.
onder je sfi bak zit alleen een rubberen ring, klein beetje vet erop en terugmonteren. controleer ook goed alle slangen van je luchtinlaat, beetje oud en er zit een scheurtje in. nieuwe dikke inlaatslangen zijn 15-20 euro bij de dealer.

4 en dan hebben we nog de LFR / stappenmotor
deze zit aan de dunne slang vast, die vanaf je sfi bak naar beneden gaat.
je kunt dus alleen bij je lfr komen vanaf de onderkant. bij andere gsi motoren zit het wel vanaf de bovenkant, wij hebben pech.
auto opkrikken, en de lfr van de slangen afhalen ( is makkelijk, 2 slangklemmen en 1 stekker)
die lfr is zo klein als een peuterhand en is zilver, die spuit je goed door met remreiniger zodat de aanslag er helemaal uit is
dan als je wilt nog een spuitje wd40 erin en weer aan de 2 slangen monteren en de stekker erop.

als je daar toch onder je auto ligt te creperen, controleer even of die inlaatslangen nog goed zijn, niet oud en poreus.
spuit ze desnoods in met 1 of andere spray.

5 alle stekkers onder de kap nog even loshalen, beetje contactspray erop, accu weer vast en starten maar
even een kwartiertje rondrijden en alles moet weer oke zijn

geen dank!
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
deliyuregim83
forum-gebruiker
Berichten: 83
Lid geworden op: 29 jul 2009 09:41

Re: Tussen 1200 en 1500 toeren..

Bericht door deliyuregim83 »

Hmmm,

Dan is het normaal denk ik, want bij het starten geeft ie 1500 toeren en bij stationair 1100 toeren?! Je geeft toe dat jij het ook hebt... ik dacht dat dit niet normaal was. ( tja iedere auto is weer anders he :D )

Maar toch bedankt, ga vrijdag middag even alles contreoleren / schoonmaken zoals je hebt uitgelegt..

:worship: :worship:
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11173
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Tussen 1200 en 1500 toeren..

Bericht door Laagvlieger »

Al shet statioanir na het vervangen van je stationair nog zo hoog is dan is je LFR kapot denk ik.
1100 rpm is te hoog.
C20XE draait 850-950 stationair.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Haaye
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 2692
Lid geworden op: 17 mar 2009 16:52
Auto('s): Astra GSI C18XE >> C20XE M2.8 Coscast :)
Locatie: Wâlterswâld

Re: Tussen 1200 en 1500 toeren..

Bericht door Haaye »

Weet je wat ik wel vreemd vind?
Dat zn verbruik wel op 1.1 blijft staan.. Die van mij staat stationair (900rpm) ook op 1.1. en als ik dan gas geef naar de 1500rpm staat ie 2.2....

Wel vaag dat deze dan bij 1500 rpm op 1.1 staat.

Maar goed, ik denk ook dat het idd aan de LFR ligt.
Astra GSI 16V Tailgate>>fase 1 C20XE M2.8 1995
deliyuregim83
forum-gebruiker
Berichten: 83
Lid geworden op: 29 jul 2009 09:41

Re: Tussen 1200 en 1500 toeren..

Bericht door deliyuregim83 »

Weet ik ook niet, of is de toerenteller naar klote :) ;)
Ik ga ervaan uit dat de lfr schoongemaakt moet worden. Een vriend van me die in honda garage werkt, zei dat het 99% aan lfr kan liggen..

Probeer zondag of maandag schoon te maken.. Ik laat jullie wel horen..

Haaye: :shock: wat verbruikt jou gsi? Ik heb een c20xe die makkelijk 550km haalt bij normaal gebruik.. Normaal bedoel ik gewoon niet te hard en niet te langzaam rij gedrag..
Haaye
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 2692
Lid geworden op: 17 mar 2009 16:52
Auto('s): Astra GSI C18XE >> C20XE M2.8 Coscast :)
Locatie: Wâlterswâld

Re: Tussen 1200 en 1500 toeren..

Bericht door Haaye »

Die van mij is wat zuiniger.. Want heb een c18xe. Ik haal meestal 650km op een tank. Dat komt ook omdat ik elke week van Friesland naar Brabant rij. Dus zijn snelweg kilometers. Rij meestal rond de 140 kmh.

Als ik een beetje in de buurt rij is de tank meestal na 500 km al leeg..

Maar 550 km op een tank is volgens mij best netjes voor een c20xe!
Astra GSI 16V Tailgate>>fase 1 C20XE M2.8 1995
deliyuregim83
forum-gebruiker
Berichten: 83
Lid geworden op: 29 jul 2009 09:41

Re: Tussen 1200 en 1500 toeren..

Bericht door deliyuregim83 »

Hmm,

650km is wel goed. Een vriend van me had ook gsi c18xe, we gingen met die auto op vakantie met minimaal 150 op duitse snelweg. Die haalde makkelijk 650km.. Wel erg goed voor gsi..

Alleen moet ik wel toegeven dat ik toen 17inc velgen onder had.. Nu heb ik calibra velgen onder, ben benieuwd hoeveel ik nu kan rijden.... ;)
Haaye
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 2692
Lid geworden op: 17 mar 2009 16:52
Auto('s): Astra GSI C18XE >> C20XE M2.8 Coscast :)
Locatie: Wâlterswâld

Re: Tussen 1200 en 1500 toeren..

Bericht door Haaye »

Dat is zeker netjes. Als ik echt boven de 160 ga haalt ie dat niet mee denk ik.
En velgen maakt ook veel uit ja. Heb nu ook nog 17inch. Maar over een paar weken weer waaier velgen...
Astra GSI 16V Tailgate>>fase 1 C20XE M2.8 1995
deliyuregim83
forum-gebruiker
Berichten: 83
Lid geworden op: 29 jul 2009 09:41

Re: Tussen 1200 en 1500 toeren..

Bericht door deliyuregim83 »

Of het kwa gebruik uit zal maken moet ik nog even afwachten maar ik ben nu overtuigd dat bij 17inc velgen auto niet snel optrekt. Heb nu calibra velgen van 15inc... Gohhh gsi trekt nu al een gek weg..

Alleen dan nog even de lfr en paar dingetjes schoonmaken. Hopenlijk zie ik het verschil wel. + kat vervanger eronder ;) ben benieuwd naar de uitslag.
Haaye
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 2692
Lid geworden op: 17 mar 2009 16:52
Auto('s): Astra GSI C18XE >> C20XE M2.8 Coscast :)
Locatie: Wâlterswâld

Re: Tussen 1200 en 1500 toeren..

Bericht door Haaye »

Idd! Ik kan het ook merken met het optrekken. Ook met de top. Haal nu 210. en met de waier velgen 225/230...
Alleen rij je dan eigenlijk langzamer. Omdat de omtrek van de waaier velgen kleiner is dus meer rotaties...

Maar idd wel lekkerder dat ie weer wat sneller optrekt. :mrgreen:
Astra GSI 16V Tailgate>>fase 1 C20XE M2.8 1995
Gebruikersavatar
gurdi
forum-gebruiker
Berichten: 2277
Lid geworden op: 21 aug 2007 15:47
Locatie: DRUTEN

Re: Tussen 1200 en 1500 toeren..

Bericht door gurdi »

Weet je wat ik wel vreemd vind?
Dat zn verbruik wel op 1.1 blijft staan.. Die van mij staat stationair (900rpm) ook op 1.1. en als ik dan gas geef naar de 1500rpm staat ie 2.2....

Wel vaag dat deze dan bij 1500 rpm op 1.1 staat.

Maar goed, ik denk ook dat het idd aan de LFR ligt.
wat ik van meneer lag heb geleerd deze maand.

je lucht hoeveelheid die na binnen wordt geslurkt bepaald je toerental,
maar niet perse je inspuiting.

(bij valse lucht)

ofzoiets was het:P
astra heeft te lang geduurt
Gebruikersavatar
c18xe
forum-gebruiker
Berichten: 1317
Lid geworden op: 12 jul 2007 19:06
Locatie: Papendrecht

Re: Tussen 1200 en 1500 toeren..

Bericht door c18xe »

ga om te beginnen je stappenmotor/lfr maar eens vervangen zoals hierboven vernoemd en blijf van die stationair schroef af!!! en ja powerfilter is leuk maar niet op een c20xe geeft enkelt maar problemen

korte uitlug
motor start wordt warm
whoaaap whoaaap filter doet zuigen!
motor wordt nog warmer en begint warmte af te stralen
whoaaap whoaaap filter zuigt gewoon meer lucht aan die inmiddels warm is! (dus minder zuurstof bevat oftewel klote verbranding) Daarom zijn autos sneller als t frriest! kouwe lucht meer zuurstof whoaaaap gaaan :worship:

owja je zei nog! toerenteller stuk... Je ken tog horen of die 800 rpm maakt of 1200 :shutup:
-Astra GSI c18xe- -Astra GSI c20xe- -Peugeot 107- -Aprillia shiver 750- -Suzuki Gsx-R 750 k7 yoshimura-
deliyuregim83
forum-gebruiker
Berichten: 83
Lid geworden op: 29 jul 2009 09:41

Re: Tussen 1200 en 1500 toeren..

Bericht door deliyuregim83 »

c18xe schreef:ga om te beginnen je stappenmotor/lfr maar eens vervangen zoals hierboven vernoemd en blijf van die stationair schroef af!!! en ja powerfilter is leuk maar niet op een c20xe geeft enkelt maar problemen

korte uitlug
motor start wordt warm
whoaaap whoaaap filter doet zuigen!
motor wordt nog warmer en begint warmte af te stralen
whoaaap whoaaap filter zuigt gewoon meer lucht aan die inmiddels warm is! (dus minder zuurstof bevat oftewel klote verbranding) Daarom zijn autos sneller als t frriest! kouwe lucht meer zuurstof whoaaaap gaaan :worship:

owja je zei nog! toerenteller stuk... Je ken tog horen of die 800 rpm maakt of 1200 :shutup:

Idd.. Hoe meer de motor warm wordt des meer hij warme lucht binnen zuigt... Dit was ik al van plan om standaart filterbak te nemen met k&n filter..
Plaats reactie