Mijn toeren staan nooit op 800 maar altijd tussen de 1200 en 1500 toeren. BC geeft bij stationair 1.1l/h (hoeveel die normaal moet staan weet ik niet)
Ik heb deze GSI pas 2 maanden. Er zit een openluchtfilter. Slangen en buisjes gecontroleerd op lekkage, heb niks gevonden. Stationair heb ik geprobeerd om te verstellen, heeft ook niets geholpen.
Wel heb ik gezien dat onder de SFI bakje een pakking/ring is versleten. Dit is al inmiddels besteld, maar toch wil ik gelijk de gasklephuis schoonmaken in 1 keer..
Mijn vraag is, waar moet ik opletten bij het schoonmaken, afhalen, monteren van gasklephuis? Tips?? is welkom
Het gaat wel hier over een Astra GSI C20XE BJ 1992
1200-1500 is aan de hoge kant. erg schommelen is altijd verkeerd.
mijnes is koud 1500, warm 1100
stappenplan
1 accu los, om je ecu te resetten en om geen verassingen te krijgen tijdens het sleutelen
2 haal die openluchtfilter eraf en doe er een origineel filterhuis in, beste is met k&n inlegfilter/matje maar origineel is ook prima. een openluchtfilter geeft meer geluid en verwaarloosbaar meer pk, soms juist minder pk.. het pakt juist warme lucht onder je kap en zorgt voor raar stationair en uitvallen... is gewoon troep bij deze autos.
3 haal je sfi bak eraf, die 4 bouten bovenop, en spuit je gasklephuis schoon met remreiniger en haal er wat doeken doorheen
goed idee is om ook de pakking onder je gasklephuis te vervangen.
onder je sfi bak zit alleen een rubberen ring, klein beetje vet erop en terugmonteren. controleer ook goed alle slangen van je luchtinlaat, beetje oud en er zit een scheurtje in. nieuwe dikke inlaatslangen zijn 15-20 euro bij de dealer.
4 en dan hebben we nog de LFR / stappenmotor
deze zit aan de dunne slang vast, die vanaf je sfi bak naar beneden gaat.
je kunt dus alleen bij je lfr komen vanaf de onderkant. bij andere gsi motoren zit het wel vanaf de bovenkant, wij hebben pech.
auto opkrikken, en de lfr van de slangen afhalen ( is makkelijk, 2 slangklemmen en 1 stekker)
die lfr is zo klein als een peuterhand en is zilver, die spuit je goed door met remreiniger zodat de aanslag er helemaal uit is
dan als je wilt nog een spuitje wd40 erin en weer aan de 2 slangen monteren en de stekker erop.
als je daar toch onder je auto ligt te creperen, controleer even of die inlaatslangen nog goed zijn, niet oud en poreus.
spuit ze desnoods in met 1 of andere spray.
5 alle stekkers onder de kap nog even loshalen, beetje contactspray erop, accu weer vast en starten maar
even een kwartiertje rondrijden en alles moet weer oke zijn
Dan is het normaal denk ik, want bij het starten geeft ie 1500 toeren en bij stationair 1100 toeren?! Je geeft toe dat jij het ook hebt... ik dacht dat dit niet normaal was. ( tja iedere auto is weer anders he )
Maar toch bedankt, ga vrijdag middag even alles contreoleren / schoonmaken zoals je hebt uitgelegt..
Al shet statioanir na het vervangen van je stationair nog zo hoog is dan is je LFR kapot denk ik.
1100 rpm is te hoog.
C20XE draait 850-950 stationair.
Weet je wat ik wel vreemd vind?
Dat zn verbruik wel op 1.1 blijft staan.. Die van mij staat stationair (900rpm) ook op 1.1. en als ik dan gas geef naar de 1500rpm staat ie 2.2....
Wel vaag dat deze dan bij 1500 rpm op 1.1 staat.
Maar goed, ik denk ook dat het idd aan de LFR ligt.
Weet ik ook niet, of is de toerenteller naar klote
Ik ga ervaan uit dat de lfr schoongemaakt moet worden. Een vriend van me die in honda garage werkt, zei dat het 99% aan lfr kan liggen..
Probeer zondag of maandag schoon te maken.. Ik laat jullie wel horen..
Haaye: wat verbruikt jou gsi? Ik heb een c20xe die makkelijk 550km haalt bij normaal gebruik.. Normaal bedoel ik gewoon niet te hard en niet te langzaam rij gedrag..
Die van mij is wat zuiniger.. Want heb een c18xe. Ik haal meestal 650km op een tank. Dat komt ook omdat ik elke week van Friesland naar Brabant rij. Dus zijn snelweg kilometers. Rij meestal rond de 140 kmh.
Als ik een beetje in de buurt rij is de tank meestal na 500 km al leeg..
Maar 550 km op een tank is volgens mij best netjes voor een c20xe!
650km is wel goed. Een vriend van me had ook gsi c18xe, we gingen met die auto op vakantie met minimaal 150 op duitse snelweg. Die haalde makkelijk 650km.. Wel erg goed voor gsi..
Alleen moet ik wel toegeven dat ik toen 17inc velgen onder had.. Nu heb ik calibra velgen onder, ben benieuwd hoeveel ik nu kan rijden....
Dat is zeker netjes. Als ik echt boven de 160 ga haalt ie dat niet mee denk ik.
En velgen maakt ook veel uit ja. Heb nu ook nog 17inch. Maar over een paar weken weer waaier velgen...
Of het kwa gebruik uit zal maken moet ik nog even afwachten maar ik ben nu overtuigd dat bij 17inc velgen auto niet snel optrekt. Heb nu calibra velgen van 15inc... Gohhh gsi trekt nu al een gek weg..
Alleen dan nog even de lfr en paar dingetjes schoonmaken. Hopenlijk zie ik het verschil wel. + kat vervanger eronder ben benieuwd naar de uitslag.
Idd! Ik kan het ook merken met het optrekken. Ook met de top. Haal nu 210. en met de waier velgen 225/230...
Alleen rij je dan eigenlijk langzamer. Omdat de omtrek van de waaier velgen kleiner is dus meer rotaties...
Maar idd wel lekkerder dat ie weer wat sneller optrekt.
Weet je wat ik wel vreemd vind?
Dat zn verbruik wel op 1.1 blijft staan.. Die van mij staat stationair (900rpm) ook op 1.1. en als ik dan gas geef naar de 1500rpm staat ie 2.2....
Wel vaag dat deze dan bij 1500 rpm op 1.1 staat.
Maar goed, ik denk ook dat het idd aan de LFR ligt.
wat ik van meneer lag heb geleerd deze maand.
je lucht hoeveelheid die na binnen wordt geslurkt bepaald je toerental,
maar niet perse je inspuiting.
ga om te beginnen je stappenmotor/lfr maar eens vervangen zoals hierboven vernoemd en blijf van die stationair schroef af!!! en ja powerfilter is leuk maar niet op een c20xe geeft enkelt maar problemen
korte uitlug
motor start wordt warm
whoaaap whoaaap filter doet zuigen!
motor wordt nog warmer en begint warmte af te stralen
whoaaap whoaaap filter zuigt gewoon meer lucht aan die inmiddels warm is! (dus minder zuurstof bevat oftewel klote verbranding) Daarom zijn autos sneller als t frriest! kouwe lucht meer zuurstof whoaaaap gaaan
owja je zei nog! toerenteller stuk... Je ken tog horen of die 800 rpm maakt of 1200
c18xe schreef:ga om te beginnen je stappenmotor/lfr maar eens vervangen zoals hierboven vernoemd en blijf van die stationair schroef af!!! en ja powerfilter is leuk maar niet op een c20xe geeft enkelt maar problemen
korte uitlug
motor start wordt warm
whoaaap whoaaap filter doet zuigen!
motor wordt nog warmer en begint warmte af te stralen
whoaaap whoaaap filter zuigt gewoon meer lucht aan die inmiddels warm is! (dus minder zuurstof bevat oftewel klote verbranding) Daarom zijn autos sneller als t frriest! kouwe lucht meer zuurstof whoaaaap gaaan
owja je zei nog! toerenteller stuk... Je ken tog horen of die 800 rpm maakt of 1200
Idd.. Hoe meer de motor warm wordt des meer hij warme lucht binnen zuigt... Dit was ik al van plan om standaart filterbak te nemen met k&n filter..