Pagina 1 van 2

Lekke koppakking!! Update!

Geplaatst: 13 sep 2008 20:06
door Baas J.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

KUT humeur dus.

Maar goed.... dan maar gelijk distri, waterpomp en (kapotte) EGR ook maar vervangen.
Gasklephuis en stappenmotor preventief schoonmaken.

Gaat alleen wel weer wat onverwachte centjes kosten helaas.

Geplaatst: 13 sep 2008 21:17
door Raymond-oud
had het vanmiddag al op opelforum geleze

moet er toch weer een vrachtwagenchauffeur op weg met je nw
onderdelen :lol:

Geplaatst: 13 sep 2008 21:53
door Laagvlieger
Wat is er kapot dan?

Geplaatst: 13 sep 2008 23:02
door Baas J.
Lekke koppakking.

Meest rechtse cilinder (nr4) krijgt koelwater binnen. koelslangen vol met mayonaise.

Zegt genoeg :(

@Laag, wat is het aanhaalmoment van de kopbouten?

Hoe krijg ik trouwens al die mayo uit mn systeem??
Ipv van koelvloeistof benzine o.i.d er doorheen gooien? Zou dat niet funest zijn voor de eventuele afdichtingen en slangen?

Geplaatst: 13 sep 2008 23:20
door Laagvlieger
Meestal cilinder 4 als het lek gaat. Is de cilinder met de minste koeling.
Aanhaalmoment.... das een goeie.
Ik denk 25Nm en 3X90 graden. maar dat zal ik op moeten zoeken. Maar dat doe ik niet nu.

Geplaatst: 13 sep 2008 23:22
door Baas J.
Heb maandag pas kopset etc... morgen even bezighouden met alles reinigen, LFR etc, straks overal weer nieuwe pakkingen tussen, is het allemaal weer een keer vernieuwd. Geen half werk doen.

Als je dat nog even zou kunnen nakijken bedank ik je vriendelijk :D

Geplaatst: 13 sep 2008 23:26
door Laagvlieger
ja miss morgen even.
Heb een Opel laptop met alle opel Porgs erop en die is niet de vlotste meer zal ik maar zeggen :lol:
Die zal ik morgen wel weer es een keer aanslingeren.

Geplaatst: 13 sep 2008 23:54
door eddie gsi
koelsysteem schoonmaken KUN je doen door er dubro met soda en water in je koelsysteem te doen, motor goed warm laten draaien en dan spoelen.

en dat 1 of 2 keer herhalen, dan zou het redelijk goed schoon moeten worden

Geplaatst: 14 sep 2008 00:54
door oenatje
wat een gekloot, succes man

Geplaatst: 14 sep 2008 01:17
door Nick(GSI)
hier de aanhaal momenten! Suc6
Cilinderkopbouten in getoonde volgorde met KM-2355, MKM-610 en KM-470-B aantrekken – aanhaalkoppel 25 Nm + 90° + 90° + 90° + 15°.
+plaatje volgorde:
http://img124.imageshack.us/my.php?imag ... xermp8.jpg

Geplaatst: 14 sep 2008 01:19
door pascal1109
Weer lekker kut jordy, maar houd je van de straat, lekkere bezigheidstherapie ;)
Succes ermee iig!
Laagvlieger schreef:ja miss morgen even.
Heb een Opel laptop met alle opel Porgs erop en die is niet de vlotste meer zal ik maar zeggen :lol:
Die zal ik morgen wel weer es een keer aanslingeren.
Als je hem nu alvast aanzet, is hij morgen misschien goed en wel opgestart? :P

Geplaatst: 14 sep 2008 09:03
door Laagvlieger
pascal1109 schreef: Als je hem nu alvast aanzet, is hij morgen misschien goed en wel opgestart? :P
Zo erg is het ook weer niet hoor :lol:

Geplaatst: 14 sep 2008 09:56
door Diem
Kut dan

Geplaatst: 14 sep 2008 10:01
door Baas J.
Cilinderkopbouten in getoonde volgorde met KM-2355, MKM-610 en KM-470-B aantrekken
Dit volg ik even niet?

Geplaatst: 14 sep 2008 11:26
door QuerulouS
Baas J. schreef:
Cilinderkopbouten in getoonde volgorde met KM-2355, MKM-610 en KM-470-B aantrekken
Dit volg ik even niet?
KM-2355 = torx bit

KMK-610 = momentsleutel 1/2" 30 - 130 Nm
Afbeelding

KM-470-B = Winkelanzugsschlüssel (ze hebben ook echt alles he...)
Afbeelding

voor nog meer speciaal gereedschap moet je even klikkie doen

Geplaatst: 14 sep 2008 15:16
door GrinX
Tipje van GRINX, neem gelijk je lagerschalen mee!!!
En vanaf nu op Motul 15W50 gaan rijden, en zeer rustig warm rijden!!

Geplaatst: 14 sep 2008 15:27
door Baas J.
Kop is ingevreten, is niet van de laatste tijd geweest, de pakking is helemaal verteerd.... zal straks es fotos posten.
Dus morgen wegbrengen om te laten vlakken en spoelen. Weer een tegenvaller.

Waarom lagerschalen meenemen? Hoeveel werk is dat nog nu de kop eraf is en alles los ligt?

Geplaatst: 14 sep 2008 15:31
door GrinX
Baas J. schreef:Kop is ingevreten, is niet van de laatste tijd geweest, de pakking is helemaal verteerd.... zal straks es fotos posten.
Dus morgen wegbrengen om te laten vlakken en spoelen. Weer een tegenvaller.

Waarom lagerschalen meenemen? Hoeveel werk is dat nog nu de kop eraf is en alles los ligt?
Klinkt allemaal heel erg bekend dit :D
Nog niet zolang geleden heb ik precies hetzelfde meegemaakt.
Koppakking was stevig kapot, en de kop was ook stevig begaffeld.

Bij mij zag het er zo uit:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lagerschalen van je krukas zijn overigens redelijk makkelijk te vervangen.
Carter eronder uit, en de rest wijst zich eigenlijk vanzelf.

Geplaatst: 14 sep 2008 16:01
door Baas J.
Afbeelding
Net open gehaald...


Afbeelding
Alle vier de vriendjes

Afbeelding
Kop, ziet er wel ongeveer hetzelfde uit als die van jouw Grinx

Afbeelding
Pakking compleet weg gevreten, was overigens niet alleen bij de 4e cilinder, maar bij allemaal. Bij nummer 4 wassie echter gaan lekken.

Geplaatst: 14 sep 2008 16:08
door RedBill
Zuiger en kleppen worden er wel mooi schoon van... :lol:

Geplaatst: 14 sep 2008 16:08
door Baas J.
ja he? das echt duidelijk te zien, waar ie lekte wassie bijna als nieuw hehe :lol:


Grinx, wat kosten die schalen?

Geplaatst: 14 sep 2008 16:14
door GrinX
Baas J. schreef:ja he? das echt duidelijk te zien, waar ie lekte wassie bijna als nieuw hehe :lol:


Grinx, wat kosten die schalen?
Ik heb ze via Frank Janssen icm Motul 15W50 was ik 310 euro kwijt.

Geplaatst: 14 sep 2008 18:03
door Baas J.
zo, kassa.

Geplaatst: 14 sep 2008 23:01
door GrinX
Het schijnen niet de beste motoren te zijn, helaas.
Via een Duitse tuner werd me al eens ingefluiterd dat dit soort moteren worden gebouwd door Duretec, wat me niet zou verbazen als dit ook zo zou zijn.
Wat wordt geadviseerd is om vanaf dag 1 al meteen de voorschriften van de dealer aan de kant te leggen, en om 15W50 als olie te gebruiken.
Tevens het monteren van ARP drijfstangbouten, versterkte lagerschalen, en versterkte drijfstangen.
Kortom... waar je verwacht een geuprade versie van een C20XE te krijgen (dat wil Opel graag de mensen laten geloven), krijg je een motor die ontzettend kwetsbaar is.
Zeker geen aanrader als je last hebt van een loden voet.
In mijn ogen erg jammer, en ook echt wel een tegenvaller.

Geplaatst: 14 sep 2008 23:12
door Laagvlieger
Het is ook iets dat bij moderne tijden horen hoor.
Kijk Als Opel ( en dat geld voor veel merken) de motoren zou gaan bouwen zoals destijds de C20XE dan worden de auto's niet meer verkocht. Te duur. Is allemaal gevolg van die k*tkoreanen die rommel verkopen voor belachelijk lage prijzen. De klant kijkt nou eenmaal naar prijs. Verder kijken ze toch niet. Kwaliteit komen ze later pas achter als ze net zo'n Kia wokpan met 4 wielen hebben gekocht.
Prijs is wat telt. Alles wordt op d egrens van kan wel/ kan niet gebouwd om de auto zo goedkoop mogelijk te maken. Dat is al goed te merken met bv alleen kabelbomen al. Tegenwoordig is het ondenkbaar dat zoals wij in de gsi een volledige kabelboom hebben liggen voor alle opties. Heb je tegenwoordig ook niet meer.

Maar even terug op de X20XER.
In weze is het een aangepaste X20XEV.
Rare is dat daar eigenlijk MECHANISCH weinig problemen mee zijn.
Electronisch is een ander verhaal :lol:
Dat koppakkinggebeuren is me wel duidelijk.
Je ziet duidelijk dat ze weggerot zijn. Oorzaak zit hem mestal in langdurig stilstaan. Is er toch een beetje zuurstof bijgekomen en dan vreet het weg.
Maja moet het tegen kunnen he, maja dan krijg je weer dat materiaalgebruikverhaal waar ik het net over had.

En daarom ga ik nooit hoger dan een C motor.
Dat nieuwe spul, welk merk dan ook. Ik moet het niet.