8v vs 16v

Van alles en nog wat. (General Bullshit)
Gebruikersavatar
xrd
forum-gebruiker
Berichten: 497
Lid geworden op: 09 okt 2007 12:52
Locatie: Brugge, België
Contacteer:

8v vs 16v

Bericht door xrd »

Hier ben ik nogmaals :p
In de zoektocht naar een GSI ben ik op 2 interessante koopjes gestoten...
Een zwarte GSI 2l 8v met 204000km, gekeurd, geen roest.
link
En een blauwe GSI 2l 16v met 215000km, gereviseerde motor, maar wel met roest aan de kassen en tankdop...
link
Het prijsverschil bedraagt 50€ tussen de 2 wagens, en ze zijn beiden van 92'
Nu vraag ik mij af wat de beste koop zou zijn? De 8v, of de 16v?
Matt
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3387
Lid geworden op: 08 dec 2005 23:08
Auto('s): 59 Plymouth
Locatie: Zeeland

Bericht door Matt »

Ik zou voor de 8v gaan. Originele filterbak er in en gaan met dat ding.

16v vind ik veel te duur aangezien er nog zoveel werk aan zit.
Reken er op dat je daar ook nog minimaal 3000 euro voor kwijt ben.
Achterscherm is 378 euro en dorpel 138 euro. En dat nog is 2X.
Inlassen en het zooitje nog laten spuiten
2003 Mini Cooper S JCW, supercharged

Westcoast Promoteam 8)
Gebruikersavatar
xrd
forum-gebruiker
Berichten: 497
Lid geworden op: 09 okt 2007 12:52
Locatie: Brugge, België
Contacteer:

Bericht door xrd »

Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de motoren?
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

roest is in alle gevallen rot!
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10458
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Bericht door Bart(astra) »

Twee achterschermen vervangen is bijna altijd duurder dan een technisch mankement. Maar dan moet je er wel zeker van zijn dat de 8v echt geheel roestvrij is. Motorisch zijn ze beide goed. 16v stamt af van de 8v en dit was indertijd weer de beste motor die Opel gebouwd heeft...
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Gebruikersavatar
astra 1.8
forum-gebruiker
Berichten: 107
Lid geworden op: 26 sep 2007 20:55
Locatie: Twente

Bericht door astra 1.8 »

xrd schreef:Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de motoren?
8V en 16V zijn beide zeer goede motoren. 8V motoren hebben minder problemen dan 16 klappers (mijn ervaring), staat tegenover dat een 16V een totaal andere motor is dan een 8V. :lol: 8) Een van de beste motoren die opel ooit gemaakt heeft. 16V cilinderkoppen kunnen scheuren (welke kop ook niet?) maar vooral bij de KS serie kwam het te vaak voor. Verder tikkende klepstoters bij een 16V, niet erg als het niet alsmaar doortikt...
Persoonlijk zou ik geduld hebben en een betere 16V kopen... Zonder werk eraan krijg je zo'n auto echter niet.

Ojah, er staat dat de motor volledig gereviseerd. Dat is in mijn ogen nieuwe lagers, nieuwe zuigers (dus niet alleen zuigerveren), nieuwe kleppen, klepseals en alle andere afdichtingen. Is dit niet allemaal vervangen is het een deelrevisie (9 van de 10x is alleen de kop eraf geweest, beetje gepoetst en met een knikkerbusje rond geweest en een paar keeringen vervangen.)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9299
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Bijkomend voordeel van een C20NE (8V) t.o.v. een C20XE (16V) is dat ie minder duur is in onderhoud.

Het rijplezier met een 8V is groot, met een 2.0 16V enorm. In die orde moet je het zien.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Bericht door Roy 2.0 16v »

als je een keuze tussen die 2 gaat maken, absoluut de 8v

roest wil je niet. de restauratiekosten wil je al helemaal niet.

doorzoeken naar een duurdere goede 16v lijkt me, als dit buiten je budget valt dan zou ik een 8v kiezen in goede staat
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9299
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Maar die witte GSi die in België te koop stond van de 1e eigenaar met zo enorm weinig kilometers op de teller, is dat niet wat?
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
xrd
forum-gebruiker
Berichten: 497
Lid geworden op: 09 okt 2007 12:52
Locatie: Brugge, België
Contacteer:

Bericht door xrd »

Ik denk dat die al verkocht is... 7500€ was de prijs. Had +30000km nog steeds de eerste banden enal :D
anyway, komende week ga ik de zwarte 8v eens testrijden ;)
grtzz
oenatje
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 10360
Lid geworden op: 03 jan 2004 16:36

Bericht door oenatje »

c20xe is een must in een gsi.

niet meteen de eerst de beste kopen. kijk eens wat verder.
Gebruikersavatar
Station c20xe
forum-gebruiker
Berichten: 241
Lid geworden op: 04 mar 2007 22:08
Locatie: zuid-holland

Bericht door Station c20xe »

Vanaf een c20xe doe je pas echt mee!! :lol:
'Rappe familiebak'
Gebruikersavatar
xrd
forum-gebruiker
Berichten: 497
Lid geworden op: 09 okt 2007 12:52
Locatie: Brugge, België
Contacteer:

Bericht door xrd »

Zaterdag ga ik even kijken naar die 8v ;)
Een testrijden enzo.
Klein nadeel al, hij wist me te zeggen dat het verbruik rond de 9-10l ligt, en als hij goed gas geeft 16-20l o_O Dat zal ook wel een stuk aan de kelk liggen zkr?
grtzz
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9299
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

die negen liter/100 km is vrij normaal voor een C20NE. Inderdaad wel beter om het openluchtfilter te vervangen voor origineel gesloten systeem.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Baas J.
forum-gebruiker
Berichten: 836
Lid geworden op: 27 sep 2006 16:18
Locatie: Prov. Zeeland

Bericht door Baas J. »

Geen geld pompen in een 8v zou ik zeggen...brengt ook geen drol meer op later..
Ik maak geen verkeerde beslissingen, alleen soms minder geslaagde.. / nu X20XER 2000 OPC #1171 / ex c18xe 1994.

Vrachtwagens, de natuurlijke verkeersremmers.
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Bericht door Roy 2.0 16v »

of een 8v kopen met geweldig goed uiterlijk, harde schermen etc

en later een motorombouw doen naar 20xe of v6

tenminste, als er geen goede 20xe te vinden is. beetje apart Baas J kan ook al niks vinden
op marktplaatst staan er toch zat? of is de helft te duur en de andere helft verrot ?
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
pluggie
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3761
Lid geworden op: 20 mar 2003 20:59
Contacteer:

Bericht door pluggie »

Baas J. schreef:Geen geld pompen in een 8v zou ik zeggen...brengt ook geen drol meer op later..
C20XE ook niet apekop.

Ga idd altijd voor de harde kas. Of zoek verder naar beide.

En een goede auto vind je niet door achter je PC te hangen, maar door ze langs te gaan.
Gebruikersavatar
Baas J.
forum-gebruiker
Berichten: 836
Lid geworden op: 27 sep 2006 16:18
Locatie: Prov. Zeeland

Bericht door Baas J. »

idd... heb er nu 10 gehad apekop nummer 2...

De enige die me wat lijkt is die van sneek gsi, maar 5000 is ietwat onrealistisch..
Ik maak geen verkeerde beslissingen, alleen soms minder geslaagde.. / nu X20XER 2000 OPC #1171 / ex c18xe 1994.

Vrachtwagens, de natuurlijke verkeersremmers.
oenatje
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 10360
Lid geworden op: 03 jan 2004 16:36

Bericht door oenatje »

hier apekop 3,
mijn zoektocht naar een goede gsi: ik had er al wel 20 rotte gezien. of meer, veel bocht zit er tussen
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Laatst gewijzigd door GSi Twente op 01 apr 2008 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Gebruikersavatar
Sin
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2003 19:14
Contacteer:

Bericht door Sin »

haal ook de bekleding aan de zijkanten weg in de kofferbak kun je de kasten eens goed bekijken
W201 fan boy o_0
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Bericht door Roy 2.0 16v »

Sin schreef:haal ook de bekleding aan de zijkanten weg in de kofferbak kun je de kasten eens goed bekijken
dan is het sneller en beter om de achterlichten eruit te schroeven

kost 5 minuutjes en zie je de hele schermnaad van binnen

:idea:
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
oenatje
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 10360
Lid geworden op: 03 jan 2004 16:36

Bericht door oenatje »

Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Bericht door Roy 2.0 16v »

volgens mij bedoeld ie met turbo, de prijs :wink:
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
xrd
forum-gebruiker
Berichten: 497
Lid geworden op: 09 okt 2007 12:52
Locatie: Brugge, België
Contacteer:

Bericht door xrd »

Wat denken jullie van deze GSI!
nieuwstaat!
http://www.kapaza.be/detail/9134128/
Plaats reactie