Pagina 2 van 4

Re: tragisch afscheid van mijn gsi

Geplaatst: 10 dec 2008 22:37
door Remon
Peter_89 schreef:Schrik reactie. Maar nu stel dat het weer gebeurt, (hoop et niet) je hebt nu raad van Rallyplug :ass: :speed:
dat was het zeker ja je probeert van alles maar er gebeurt niks maar toen we tot stilstand kwamen stond me stuur een halve slag naar links en me wielen stonden nog een stukje naar rechts dat vind ik ook zo vreemd hij wou niks anders dan naar rechts zelfs toen we door de boom naar links gedrukt werden.
en als het dan wel blijkt dat gewoon gevalletje gladheid was dan weet ik wel dat ik even telefoontje ga plege voor een slip cursus lijkt me geen verkeerd idee dan weet je tenminste wat je echt moet doen.

Re: tragisch afscheid van mijn gsi

Geplaatst: 10 dec 2008 22:58
door Laagvlieger
Probleem is dat het merendeel van de mensen teveel sturen.
Ze verliezen de auto. kont komt om of iets dergelijks. Veel me nsen reageren te heftig door gelijk WHAM tegen te sturen.
Door rustig te sturen en met kleine stuurcorrecties komt het meestal wel weer goed.
En zoals plug ook al zei. Je hebt schijnbaar tijd genoeg gehad om te corrigeren.

Slipcursussen zijn ZEER nuttig! Je leert er veel en ik weet bijna wel 100% zeker dat het dan niet met een klapper was afgelopen.
Maja das achteraf natuurlijk. Maar gelijk een tip voor iedereen. Slipcursussen zijn top!

Re: tragisch afscheid van mijn gsi

Geplaatst: 10 dec 2008 23:29
door Theo Gsi
Slipcursussen zijn ZEER nuttig! Je leert er veel en ik weet bijna wel 100% zeker dat het dan niet met een klapper was afgelopen.
Maja das achteraf natuurlijk. Maar gelijk een tip voor iedereen. Slipcursussen zijn top!
Ik geef je hier 100% gelijk in!

Maar er zit een maar achter, als jij onverwachts uitbreekt heb je 0,0 aan een slipcursus. Dan kun je miss heel klein beetje rekken maar verder niets. Het probleem is dat je bij een slipcursus het aan ziet komen en met een ongeluk niet. Dus heb je het toch niet meer in de hand en dat is bij de cursus wel..

Re: tragisch afscheid van mijn gsi

Geplaatst: 11 dec 2008 00:25
door QuerulouS
Theo Gsi schreef:
Slipcursussen zijn ZEER nuttig! Je leert er veel en ik weet bijna wel 100% zeker dat het dan niet met een klapper was afgelopen.
Maja das achteraf natuurlijk. Maar gelijk een tip voor iedereen. Slipcursussen zijn top!
Ik geef je hier 100% gelijk in!

Maar er zit een maar achter, als jij onverwachts uitbreekt heb je 0,0 aan een slipcursus. Dan kun je miss heel klein beetje rekken maar verder niets. Het probleem is dat je bij een slipcursus het aan ziet komen en met een ongeluk niet. Dus heb je het toch niet meer in de hand en dat is bij de cursus wel..

Daar ben ik het totaal niet mee eens, als je een slipcursus hebt gedaan, dan heb je meer ervaring, dus kan je sneller en betere handelingen verrichten als je in een slip terrecht komt. Dus wat jij zegt dat je 0,0 aan die slipcursus hebt, daar ben ik het niet mee eens..

Re: tragisch afscheid van mijn gsi

Geplaatst: 11 dec 2008 00:32
door pluggie
Snuk.

Re: tragisch afscheid van mijn gsi

Geplaatst: 11 dec 2008 00:45
door pluggie
Remon schreef: dat was het zeker ja je probeert van alles maar er gebeurt niks maar toen we tot stilstand kwamen stond me stuur een halve slag naar links en me wielen stonden nog een stukje naar rechts dat vind ik ook zo vreemd hij wou niks anders dan naar rechts zelfs
Hoe verder je stuur naar links staat hoe dwarser je wielen staan hoe meer je auto naar niet meer kan sturen !

Re: tragisch afscheid van mijn gsi

Geplaatst: 11 dec 2008 00:49
door Tim82
Gouden regel; waar je kont ook heen gaat, je wielen staan altijd de kant op waar jij heen wil.

Als je opzettelijk aan het handremmen of driften bent of je hebt alle ruimte, kun je lekker spelen, maar in noodgevallen is het gewoon: remmen. Als je over 2 of 4 wielen aan het glijden bent en de kont gaat om, dan stopt je kont met verder omkomen zodra je wielen blokkeren. Dan glij je alleen nog maar "rechtdoor" (dat wil zeggen; de kant op die je op ging op het moment dat je de rem in trapte). Zo heb ik eens mijn auto gered van de vangrail op de Nordschleife. Op het moment dat je snelheid flink is afgenomen laat je de rem los, gas in en je kan weer verder (handig in het geval dat het asfalt op dreigt te raken bij bovenstaande actie).

Als er (echt) ijs ligt ben je gewoon de sjaak, daar doe je in de meeste gevallen echt niks meer aan.


Edit; de echte helden houden natuurlijk gewoon hun poot stijf op het gas (bovenstaand voorbeeld was in een RWD) en gaan driftend de hoek om op de Ring, maar ik master die skills lang niet genoeg en hou de boel liever heel :roll:

Re: tragisch afscheid van mijn gsi

Geplaatst: 11 dec 2008 00:59
door pluggie
Je kan sturen wat je wilt, maar als je geen gewicht op voorwielen hebt stuurttie niet.

En dat moet je oplossen. En dat is wat hier is gebeurt.

En hoe verder je stuur uit rijrichting gooit, hoemeer jij niet kunt sturen. Remmen was superreflex, alleen met stuur scheef, is het dan al over. Dan krijgttie grip, je stuur staat te scheef: en dat gaattie rechtdoor.
Of je krijgt echt grip: dan sta je dwars meteen.

Dat is het onnatuurlijke, tegenstuur jij naar links, gaattie meteen nooit meer naar links.

En nieuwe banden, en wij hebben geen sper, 1 wiel dat gaat, als je niks had gedaan...... Sja.

Zo simpel lullen vanaf afstand. Gelukkig iedereen ongedeerd.

Re: tragisch afscheid van mijn gsi

Geplaatst: 11 dec 2008 03:12
door pluggie
Tim82 schreef:Gouden regel; waar je kont ook heen gaat, je wielen staan altijd de kant op waar jij heen wil
Denk daar maar nog eens heel goed over na wat je daar zegt....

Essentie te pakken: meteen de reden van 95% eenzijdige ongelukken te pakken.

Je gouden regel is de totale blikken essentie van meeste ongelukken. Zo werkt het nl totaal niet qua natuurkunde.

Re: tragisch afscheid van mijn gsi

Geplaatst: 11 dec 2008 08:08
door chucky66
allemaal mooie verhalen....

maar zo werkt het dus gewoon niet!

het gaat in een snel tempo dat je schrik de reactie zijn eigenweg laat lijden.

als een weg iets schuin afloopt en je ben in een slip {door gladheid}geraakt glijd hij gewoon weg.

en als er dan nog een beetje snelheid achter zit gaat het allemaal nog sneller.

ik heb zelf div. keren een slipcursus gehad......het helpt je maar in zo'n situatie weet ik het ook niet

suc6 met de afloop
fred

Re: tragisch afscheid van mijn gsi

Geplaatst: 11 dec 2008 09:27
door RedBill
Laatst een reportage gezien op één vandaag. Een onderzoeker claimde: 90% van de mensen raakt bij het verliezen van controle z'n rationele verstand even kwijt en gaat instinctief reageren. En dan helpt er geen enkele slipcursus wat aan.

We waren er allemaal niet bij, dus we kunnen niet zeggen of het voorkomen had kunnen worden. Ik ben ook erg benieuwd naar het technisch onderzoek van de stuurinrichting. Ik vind het namelijk ook wel een beetje vaag dat het sturen in z'n geheel niet heeft geholpen.

Re: tragisch afscheid van mijn gsi

Geplaatst: 11 dec 2008 09:58
door Rellie opt werk
pluggie schreef:
Tim82 schreef:Gouden regel; waar je kont ook heen gaat, je wielen staan altijd de kant op waar jij heen wil
Denk daar maar nog eens heel goed over na wat je daar zegt....

Essentie te pakken: meteen de reden van 95% eenzijdige ongelukken te pakken.

Je gouden regel is de totale blikken essentie van meeste ongelukken. Zo werkt het nl totaal niet qua natuurkunde.
Nou hij heeft wel gelijk krijn, weet je nog die keer dat je met me over de ring ging dat ik gewoon echt bijna bij elke bocht op 4 wielen gleed door die te gladde bandjes ? Tegensturen is DE oplossing hoor. Ook al ga je dwars dan kun je met de voorwielen nog steeds sturen MITS het niet glad is natuurlijk want dan kun je sturen wat je wil en helpt er toch niet meer. Het zit Erik ook niet mee, vorige keer naar de rally maakte ik nog bijna een schuivert met de service bus plus aanhanger met rallyauto omdat er een of andere lul zo in voegde en geen rekening hield met mijn lengte en gewicht. Regende zachtjes dus het was spekglad, ik remmen ik gleed met een hard tempo met de hele bus op die auto af. Na denken en niet instinctief reageren, in fractie van een seconde gekeken en de hele combinatie op zij gegooid, auto gemist op een meter na met +- 30kmpu verschil :|

Re: tragisch afscheid van mijn gsi

Geplaatst: 11 dec 2008 10:34
door vizier
Hier mijn mening, ik zeg niet dat het zo is, maar zo denk ik er wel over

Als je zoiets mee maakt gaan je hersenen in overdrive, dan lijkt alles in slowmotion te gaan, vandaar dat het ook lijkt of hij veel tijd heeft gehad om te reageren
Zelfde effect heb je als je lange tijd 200+ gaat rijden, je raakt aan de snelheid gewend. Alsof je maar 120 rijdt

Als je dan terug gaat naar 80 dan lijkt het even alsof je kruipt


En wat er dan gebeurt ligt aan jezelf
Want dan zijn er nog 3 type mensen

1 je hebt wel of geen slipcursus gehad en je raakt in paniek -> de lul

2 je hebt een slipcursus gehad en je houd je hoofd koel -> kan je er mee weg komen

3 je hebt geen slipcursus gehad maar hebt wel voertuigcontrole -> kan je er mee weg komen



Ervaring kan ook helpen maar helaas lang niet bij iedereen, want sommige mensen leren het nooit



Wat betreft die slipcursus, zou ik ook graag een keer willen doen.
Kunnen we daar geen club uitje van maken?

Re: tragisch afscheid van mijn gsi

Geplaatst: 11 dec 2008 10:50
door GSi-mon
denk niet dat slipcursussen alles zijn.. meestal zit je dan in een poepi nieuwe ride, met alle veiligheidsdingen.. een GSi heeft dan nog wel ABS... maar bijvoorbeeld de Corsa waar ik straks mee ga rijden heeft dat niet eens. Lijkt mij dat je dan al heeeeel anders moet gaan klooien in zo'n situatie.
En als ze zo goed zijn moet de overheid maar een subsidie doen of het bij rijbewijs instoppen o.i.d. want volgens mij kost zo'n cursusje wel wat centjes.

Maar sterkte kerel, echt klote, was volgens mij een hele nette GSi! :| gelukkig hebben jullie zelf niks zoals al eerder gezegd.

Re: tragisch afscheid van mijn gsi

Geplaatst: 11 dec 2008 10:52
door vizier
ik doelde eigenlijk ook op een slipcursus met je eigen auto

Re: tragisch afscheid van mijn gsi

Geplaatst: 11 dec 2008 11:06
door Mit
Bij een slipcursus heb je ook gewoon de mogelijkheid om aan te geven dat je met je eigen auto wilt rijden.

Maar wat GSI-mon zegt ben ik het ook wel mee eens. Je ziet teveel mensen die afrijden die heel schrikkerig in de auto zitten, en wanneer er een onverwachte situatie zich voordoet enkel schrikken en vergeten te handelen. Als men nu niet enkel getest worden op of ze van A naar B kunnen rijden, maar zich ook in gevaarlijke situaties kunnen redden, zullen er onder jongere bestuurders zoiezo minder ongelukken gebeuren.

Je moet nou eenmaal alles een x gedaan hebben voordat je het voor een volgende keer weet. Enkel weten hoe het in de theorie hoort, helpt je nog niet per se in de praktijk.

Re: tragisch afscheid van mijn gsi

Geplaatst: 11 dec 2008 11:16
door vizier
Mit schreef: Maar wat GSI-mon zegt ben ik het ook wel mee eens. Je ziet teveel mensen die afrijden die heel schrikkerig in de auto zitten, en wanneer er een onverwachte situatie zich voordoet enkel schrikken en vergeten te handelen. Als men nu niet enkel getest worden op of ze van A naar B kunnen rijden, maar zich ook in gevaarlijke situaties kunnen redden, zullen er onder jongere bestuurders zoiezo minder ongelukken gebeuren.

Je moet nou eenmaal alles een x gedaan hebben voordat je het voor een volgende keer weet. Enkel weten hoe het in de theorie hoort, helpt je nog niet per se in de praktijk.
1 je hebt wel of geen slipcursus gehad en je raakt in paniek -> de lul
sommige mensen leren het nooit
En dat zijn dan dezelfde mensen waar jij nu op doelt
Die zitten zo dicht mogenlijk op het stuur, claimen dat ze de punt van de motorkap niet kunnen zien. (wie kan dat nou wel?, dat heet inzicht)
Bang om door tunnels of over bruggen te rijden. Enz...

Als die aan de bovenstaande voorwaarden moetten voldoen om het rijbewijs te halen, dan is het file probleem in 1 klap opgelost, en kunnen we in de spits weer lekker door rijden

Maar aangezien dat weer niet goed is voor de economie gebeurt dat toch niet :(

Re: tragisch afscheid van mijn gsi

Geplaatst: 11 dec 2008 11:51
door Raymond-oud
heeft ook een beetje met ervaring te maken
probleem in holland is dat we te weinig winterweer hebben
en als het dan glad word gaat het mis

als je er rekening mee houd en er aan gewent bent stelt het niet veel voor :lol:
over dit soort wegen rij ik normaal in de winter gewoon met 80/90 km
moet wel zeggen dat het in de eerste week weer even wennen is maar
naar een week weet je niet beter :mrgreen:
gewoon even de kop er bij houden

Re: tragisch afscheid van mijn gsi

Geplaatst: 11 dec 2008 14:55
door Trompie
Hierbij de foto's!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jammer, maar helaas! :(
Deze is wel ten einde!

Re: tragisch afscheid van mijn gsi nu met foto's

Geplaatst: 11 dec 2008 15:08
door Delax80
Pff....sterkte ermee!

Re: tragisch afscheid van mijn gsi nu met foto's

Geplaatst: 11 dec 2008 15:28
door Remon
allemaal heel erg bedankt voor de reacties ik heb de auto net vanmiddag thuis gekregen zal er nog wat foto's van maken bij licht dag is het allemaal iets duidelijker. en ga hem is een beetje uit elkaar halen maar als ik het zo bekijk is het denk ik einde verhaal en moet er een andere auto komen natuurlijk wel weer een echte gsi:P

Re: tragisch afscheid van mijn gsi nu met foto's

Geplaatst: 11 dec 2008 16:02
door GSi Twente
B.v. een 1.6 kopen zonder roest MY94.
Alles overbouwen en omkeuren die handel. :wink:

Re: tragisch afscheid van mijn gsi nu met foto's

Geplaatst: 11 dec 2008 17:06
door Remon
GSi Twente schreef:B.v. een 1.6 kopen zonder roest MY94.
Alles overbouwen en omkeuren die handel. :wink:
kwam op internet al een echte gsi tegen met kapotte bak voor weinig stonden verder geen fotos bij ma even beetje info vragen en mis dat het wat is.

heb hem nu binnen op de bokjes staan ma hij is zeker wel afgeschreven zelfs het dak is nog iets op gestoekt.

Re: tragisch afscheid van mijn gsi nu met foto's

Geplaatst: 11 dec 2008 17:16
door Raymond-oud
maak eens goede foto van die kar dan

Re: tragisch afscheid van mijn gsi nu met foto's

Geplaatst: 11 dec 2008 21:09
door Bart(astra)
Balen man!

Zo te zien is de astra te ver heen.

Dat was een dure les.....

Succes naar het zoeken van een geschikte opvolger !