draagarmrubbers.. Update: How To
draagarmrubbers.. Update: How To
goedenavond beste heren en dames
Ik heb ondekt dat mijn verticale draagarmrubber lig ligt in zijn draagarm, ik heb de draagarmen 4 jaar geleden (50.000km) geleden vervangen door niet originele.
Wat raden jullie mij aan, nieuwe erin laten persen, of gewoon nieuwe draagarmen?
En zijn de immitatiedraagarmen echt zo slecht? of is 50.oookm niet slecht ?
Ik heb ondekt dat mijn verticale draagarmrubber lig ligt in zijn draagarm, ik heb de draagarmen 4 jaar geleden (50.000km) geleden vervangen door niet originele.
Wat raden jullie mij aan, nieuwe erin laten persen, of gewoon nieuwe draagarmen?
En zijn de immitatiedraagarmen echt zo slecht? of is 50.oookm niet slecht ?
Laatst gewijzigd door QuerulouS op 27 mar 2011 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
C20NE
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11174
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: draagarmrubbers
Dat ligt helemaal aan de prijs wat je hebt beste kan doen.
Zo gek dier zijn losse originele rubbers ook weer niet. Alleen moeten die er in geperst worden wat iets meer werk is.
Zo gek dier zijn losse originele rubbers ook weer niet. Alleen moeten die er in geperst worden wat iets meer werk is.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 2539
- Lid geworden op: 05 mar 2006 23:02
Re: draagarmrubbers
ik zou gewoon heel de draag arm vervangen
rubbers persen doe ik niet meer
rubbers persen doe ik niet meer
Re: draagarmrubbers
Was vorige keer 115 euro per draagarm kwijt, maar dat was zonder korting (immitatie).raymond schreef:ik zou gewoon heel de draag arm vervangen
rubbers persen doe ik niet meer
Ik ga nu even navragen met korting en ga ook even op het net kijken.
Volgensmij zaten er ook busjes in he? Die in de draagarmrubber zit om de bout heen. Die moet ik ook hebben.
C20NE
Re: draagarmrubbers
heb al iets gevonden op internet:
op de site: http://www.artaparts.nl/index.php
is dat wat? is in iedergeval 80 euro goedkoper!
op de site: http://www.artaparts.nl/index.php
is dat wat? is in iedergeval 80 euro goedkoper!
C20NE
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 2539
- Lid geworden op: 05 mar 2006 23:02
Re: draagarmrubbers
zoo dan dat is een dikke prijs
ik heb laats 56 euro betaald voor een draagarm
dus even goed rond bellen zeg ik
ik heb laats 56 euro betaald voor een draagarm
dus even goed rond bellen zeg ik
-
- Moderator
- Berichten: 7839
- Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
- Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
- Locatie: Brabant
Re: draagarmrubbers
36 euro per draagarm vind ik geen dikke prijs hoor
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________
With great power...comes great responsibility
______________________________________
With great power...comes great responsibility
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 2539
- Lid geworden op: 05 mar 2006 23:02
Re: draagarmrubbers
ik bedoel die 115 euro diklippascal1109 schreef:36 euro per draagarm vind ik geen dikke prijs hoor
kijk eens wat verder dan je beeldscherm voordat je wat zegt
Re: draagarmrubbers
he ik heb nu een peer berichten van jou gezien en je loopt alleen maar te zeiken word je niet moe van je zelf?
raymond schreef:ik bedoel die 115 euro diklippascal1109 schreef:36 euro per draagarm vind ik geen dikke prijs hoor
kijk eens wat verder dan je beeldscherm voordat je wat zegt
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 2539
- Lid geworden op: 05 mar 2006 23:02
Re: draagarmrubbers
nee hoor heb lekker geslapenlennart schreef:he ik heb nu een peer berichten van jou gezien en je loopt alleen maar te zeiken word je niet moe van je zelf?raymond schreef:ik bedoel die 115 euro diklippascal1109 schreef:36 euro per draagarm vind ik geen dikke prijs hoor
kijk eens wat verder dan je beeldscherm voordat je wat zegt
lag er ook op tijd in
-
- Moderator
- Berichten: 7839
- Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
- Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
- Locatie: Brabant
Re: draagarmrubbers
Oja even overheen gelezen iddraymond schreef:ik bedoel die 115 euro diklippascal1109 schreef:36 euro per draagarm vind ik geen dikke prijs hoor
kijk eens wat verder dan je beeldscherm voordat je wat zegt
Maar om nu gelijk minder vriendelijke benamingen te gaan gebruiken vind ik ook niet zo netjes!
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________
With great power...comes great responsibility
______________________________________
With great power...comes great responsibility
- GSI 8V freak
- forum-gebruiker
- Berichten: 166
- Lid geworden op: 15 aug 2007 20:45
- Locatie: Uden
Re: draagarmrubbers
Ik was ook zoiets kwijt ... 40 euro per kant...
Enneuh, diklip vind ik eerder grappig dan storend, maar dat terzijde.
Enneuh, diklip vind ik eerder grappig dan storend, maar dat terzijde.
Gsi C20NE
Re: draagarmrubbers
Ik vind het anders wel storend, mijn onderlip is namelijk wel degelijk aan de dikke kant
Maar ik gaat die simpele draagarmen wel bestellen voor 36 euries
Maar ik gaat die simpele draagarmen wel bestellen voor 36 euries
C20NE
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9316
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: draagarmrubbers
Immitatiedraagarmen zijn, net als immitatie-homokineetrubbers en veerpootrubbers van aanzienlijk mindere kwaliteit dan origineel. Niet zozeer de draagarm zelf, als wel de rubbers die erin geperst zitten.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3340
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
Re: draagarmrubbers
vervangen voor imitatie, kost je 2x 36,- en je kan gerust weer wat jaartjes doorrijden
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 2539
- Lid geworden op: 05 mar 2006 23:02
Re: draagarmrubbers
set draag armen met fusee kogels kost je 39 euro als je even goed zoekt
- just_nll
- forum-gebruiker
- Berichten: 900
- Lid geworden op: 26 aug 2008 22:01
- Auto('s): Opel astra GSI 2.0 8 V (becomes soon a 2.0 16 V
- Locatie: Amsterdam
Re: draagarmrubbers
ik was voor 2 draagarmen 85 euro kwijt met BTW
WestCoast Promo Team
Bonrath Promo Team
Shell Helix Promo Team
Irmscher Promo Team
Astra GSi 2.0 8V (Becomes a C20XE M2.5)
Astra GSi 2.0 16V (C20XE M2.8 )
Bonrath Promo Team
Shell Helix Promo Team
Irmscher Promo Team
Astra GSi 2.0 8V (Becomes a C20XE M2.5)
Astra GSi 2.0 16V (C20XE M2.8 )
Re: draagarmrubbers
Ik heb de draagarmen besteld bij ARTAparts a 36 euro per stuk in de btw (excl verzendkosten).
Binnenkort maar even eronder knallen.,.
ps. is er al een how to gemaakt voor het vervangen van de draag armen?
(anders maak ik er wel even 1 als ik toch inmiddels voor de 10e keer dat zooitje los ga halen, anders ben ik in een uurtje klaar, en dat is ook niet leuk )
Binnenkort maar even eronder knallen.,.
ps. is er al een how to gemaakt voor het vervangen van de draag armen?
(anders maak ik er wel even 1 als ik toch inmiddels voor de 10e keer dat zooitje los ga halen, anders ben ik in een uurtje klaar, en dat is ook niet leuk )
C20NE
-
- Moderator
- Berichten: 7839
- Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
- Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
- Locatie: Brabant
Re: draagarmrubbers
Haha nee die is er nog niet. Dus je kunt lekker lang bezig zijn
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________
With great power...comes great responsibility
______________________________________
With great power...comes great responsibility
- GSI 8V freak
- forum-gebruiker
- Berichten: 166
- Lid geworden op: 15 aug 2007 20:45
- Locatie: Uden
Re: draagarmrubbers
Oh ok sorry da wist ik niet ....QuerulouS schreef:Ik vind het anders wel storend, mijn onderlip is namelijk wel degelijk aan de dikke kant
Gsi C20NE
Re: draagarmrubbers
How to (on the street):
bereidingstijd ongeveer 1,5 tot 2 uur beide kanten.
Benodigde gereedschap:
2 garagekrikken
schuifmaat
momentsleutel met dop 16 en 17
puntbektang
verlengde dop maat 30 of een pijpensleutel icm met een stalenbuis
steeksleutel/ ringsleutel 19
ratel met dop 13 (of ander gereedschap)
houten- of kunststofhamer
breekijzer
opelgereedschap KM-468 (of zelf maken)
fuseekogelboutpers (KM-507-C) of imitatie met zo nodig aanpassingen
en de draagarmen zelf natuurlijk
extra opties:
4 stuks nieuwe "ashulsen" Opel (deze zitten per 2 stuks in de verticale boutverbinding van de draagarm)
stabilisatiestangrubbers ter bevestiging op draagarm (let op, er zijn 2 diameters in omloop!)
Aanhaalmomenten:
aandrijfsas (wielnaafmoer): 100Nm, losdraaien, 20Nm, +80°
wielbouten: 110Nm
fuseekogelboutmoer: 70Nm (in mijn situatie niet mogelijk, geen momentgereedschap)
draagarm aan vooraslichaam voor (horizontale bout): 100Nm, +60°, -75°
draagarm met vooraslichaam aan steun (verticale bout): 170Nm
Correct me if I'm wrong..
stabilisatiestang op veerpoot: 38-39mm
Foto's handgereedschap:
Zelfgemaakte KM-468
Fuseekogelboutpers, bek opening aangepast (verruimd)
Extra info: ik heb ter verduidelijking soms ook foto's gebruikt van de andere zijde.
Start:
Ik begon met de linker kant.
Auto opgekrikt en het wiel eraf gehaald.
Haal de borgpen eruit door hem weer recht te buigen en hem met een puntbektang eruit te trekken.
Gebruik nu de zelfgemaakte handgereedschap (KM-468) en laat de auto een stuk zakken zodat de stalen strip op de grond rust.
Gebruik een lange dopsleutel 30 of een pijpensleutel met een goede stalen buis (ik gebruik zelf een massieve buis van RVS) om de wielnaafmoer los te draaien. En krik de auto weer op.
Hier kunnen we niet makkelijk bij met handgereedschap, we moeten eerst de as naar achteren krijgen.
Zet je stuur naar rechts en duw de as terug of sla met een houten hamer er tegenaan zodat ie naar achter gaat. (Mocht dat niet lukken, zet dan een grote fuseekogelboutpers met "armen" die je in de boutgaten kan verankeren.) Doordat de as naar achter is gekomen, heb je nu ruimte om je fuseemoer los te maken met een ringsleutel 19 (het liefst een platte) of een steeksleutel, maar met een steeksleutel zou je nog wel eens door kunnen schieten door onjuist gebruik.
Ik was te fanatiek geweest en had eerst me stabilisatiestang los genomen. Mijn wiel stond in de linker stand. Hierdoor was het niet meer mogelijk om hem in de rechterstand te krijgen doordat de as tegen de stabilisatiestang blokkeerde. Dus vandaar dat de foto's iets afwijken. Maar ook met de rechterzijde ben ik verkeerd begonnen xD
(rechterzijde ter verduidelijking )
(linkerzijde)
Zet nu de fuseekogelboutpers op de fusee en draai de bout aan. Als je een goed gereedschap heb, dan kan het wel wat hebben. Als je er genoeg kracht op heb staan, dan kan je met een massieve stalen buis op de kogelboutpers tikken. Je zal zien dat ie met een noodvaart eruit schiet.
Zet je stuur nu naar links en maak de stabilistatiestanghouder los met dopje 13, het is mogelijk dat als deze bijna los is, dat deze gelanceerd wordt door de druk van de voorpoot.
Nu is je draagarm los van je voorpoot en stabilistang.
Er zijn nog 2 bouten die los moeten, gebruik voor deze dop 16 met een goede lange ratel, bijvoorbeeld een momentsleutel.
Als de bouten eruit zijn, kan je de draagarm nog niet makkelijk los nemen. Je moet eerst de ashulsbussen terug halen uit de verticale boutverbinding met de puntbektang (1 bus is voldoende). Mocht het niet makkelijk lukken, dan moet je de draagarm er maar uit rukken mbv een breekijzer. De ashulzen zullen verrot zijn en zullen deze vervangen dienen te worden.
(draagarm rechts)
Met behulp van een breekijzer heb ik de draagarm los weten te krijgen.
Let op, er zit (in mijn geval) een stalen ring tussen de vooraslichaam (subframe) en de carrosserie. Deze kan er tussenuit vallen en zal je hem er weer tussen moeten proppen. Als dit niet origineel zo hoort, dan heeft de vorige eigenaar dit gedaan
Nu kan je de stabilistatiestanghouders vervangen. Om dit te doen zou je de fuseekogelboutpers gebruiken. Spuit eerst wat wd40 tussen de as en de houder. Mocht dit niet lukken (zoals bij mij het geval was) zaag dan het zooitje eraf
Op de bovenzijde had ik 2 zaagsneden gemaakt tot bijna de as. Probeer met een schroevendraaier het zooitje te forceren. Waarschijnlijk kan je hem nu geen een weer bewegen aan het draadeinde.
Om er een nieuwe op te zetten, maakt de as goed schoon en doe lekker veel dreft op de as en de nieuwe houder. Je kan de houder er op zetten door het heen en weer te wiebelen mbv het draadeind en horizontale druk uit te oefenen.
Het best is, om de houder eerst los te nemen en nadat de draagarm weer gemonteerd is aan het vooraslichaam, de houder te monteren en af te stellen.
Nu gaan we de nieuwe draagarm monteren.
Het kan zijn dat de voorpoot een beetje in de weg zit. Nu zou je hem kunnen demonteren, maar dat vond ik te veel werk. Je kan je as een beetje je voorpoot weg laten drukken zodat je meer ruimte hebt om de draagarm te monteren. Maar let wel op, als de as weg schiet, kan je de voorpoot tegen je harses aan krijgen xD
Als de draagarm er in zit, dan kan je de ashulzen in de verticale boutverbinding monteren. Plaats nu de bouten erin maar maak deze nog niet definitief vast. Krijg je de bouten er niet makkelijk in? Beuk er dan wat op met een houten hamer zodat de draagarm wel op de juiste positie komt te staan.
Nu zou je de stabilistatiestanghouder kunnen monteren, want je kan de draagarm naar boven duwen en kan je het centrum en de afstand bepalen van de houder.
Nu hangt de draagarm aan de vooraslichaam. Plaats de as terug in de voorpoot, alleen plaatsen.
Zet je stuur naar links. Duw de draagarm naar beneden en plaats de voorpoot op de fuseekogel.
Plaats een 2e krik onder de fuseekogel. Krik de draagarm omhoog zodat deze horizontaal komt te staan met de lijn van de auto. Let erop dat de stabilistatiestanghouder netjes in het centrum van de draagarmbevestigingsgat komt. Wiebel hem desnoods een beetje zodat het rubber er netjes in valt.
Je kan nu de draagarmbouten vast zetten. Hierna de fuseekogelmoer (mocht het niet makkelijk gaan, dan kan het zo meteen alsnog vastgezet worden.)
Maak nu de stabilisatiestanghouder vast met een nieuwe borgmoer.
Laat de draagarm weer zakken, als de fuseemoer nog niet goed vast zit, draai dan je stuur naar rechts, de as kan nu makkelijk draaien omdat de stabilisatiestang niet ertegen aan komt (deze ligt nu lager doordat hij is bevestigd aan de draagarm). Omdat je het stuur naar rechts hebt gedraaid heb je meer ruimte voor je handgereedschap en je hoeft het wiel niet te blokkeren.
Plaats nu de naafmoer op de as, zet je ownmade stalenstrip op de remschrijf (Niet zoals op de foto maar in spiegelbeeld!). Plaats nu de 30mm dop of pijpsleutel op de moer. Met de momentsleutel trekken we hem aan tot 100Nm, losdraaien, 20Nm aantrekken en totslot +80° draaien. Plaats een nieuwe splitpen, mocht het niet passen, draai dan de moer een klein stukje door of als dat te veel is, draai hem dan terug.
Monteer je velg en laat je auto zakken.
Om je rechterdraagarm te vervangen, begin je opnieuw, maar dan in spiegelbeeld
en voilla, geregeld!
Wat een geweldige "How to" maar weer van onze zeer gewaardeerde Astra-GSi-club -member QuerulouS xD
bereidingstijd ongeveer 1,5 tot 2 uur beide kanten.
Benodigde gereedschap:
2 garagekrikken
schuifmaat
momentsleutel met dop 16 en 17
puntbektang
verlengde dop maat 30 of een pijpensleutel icm met een stalenbuis
steeksleutel/ ringsleutel 19
ratel met dop 13 (of ander gereedschap)
houten- of kunststofhamer
breekijzer
opelgereedschap KM-468 (of zelf maken)
fuseekogelboutpers (KM-507-C) of imitatie met zo nodig aanpassingen
en de draagarmen zelf natuurlijk
extra opties:
4 stuks nieuwe "ashulsen" Opel (deze zitten per 2 stuks in de verticale boutverbinding van de draagarm)
stabilisatiestangrubbers ter bevestiging op draagarm (let op, er zijn 2 diameters in omloop!)
Aanhaalmomenten:
aandrijfsas (wielnaafmoer): 100Nm, losdraaien, 20Nm, +80°
wielbouten: 110Nm
fuseekogelboutmoer: 70Nm (in mijn situatie niet mogelijk, geen momentgereedschap)
draagarm aan vooraslichaam voor (horizontale bout): 100Nm, +60°, -75°
draagarm met vooraslichaam aan steun (verticale bout): 170Nm
Correct me if I'm wrong..
stabilisatiestang op veerpoot: 38-39mm
Foto's handgereedschap:
Zelfgemaakte KM-468
Fuseekogelboutpers, bek opening aangepast (verruimd)
Extra info: ik heb ter verduidelijking soms ook foto's gebruikt van de andere zijde.
Start:
Ik begon met de linker kant.
Auto opgekrikt en het wiel eraf gehaald.
Haal de borgpen eruit door hem weer recht te buigen en hem met een puntbektang eruit te trekken.
Gebruik nu de zelfgemaakte handgereedschap (KM-468) en laat de auto een stuk zakken zodat de stalen strip op de grond rust.
Gebruik een lange dopsleutel 30 of een pijpensleutel met een goede stalen buis (ik gebruik zelf een massieve buis van RVS) om de wielnaafmoer los te draaien. En krik de auto weer op.
Hier kunnen we niet makkelijk bij met handgereedschap, we moeten eerst de as naar achteren krijgen.
Zet je stuur naar rechts en duw de as terug of sla met een houten hamer er tegenaan zodat ie naar achter gaat. (Mocht dat niet lukken, zet dan een grote fuseekogelboutpers met "armen" die je in de boutgaten kan verankeren.) Doordat de as naar achter is gekomen, heb je nu ruimte om je fuseemoer los te maken met een ringsleutel 19 (het liefst een platte) of een steeksleutel, maar met een steeksleutel zou je nog wel eens door kunnen schieten door onjuist gebruik.
Ik was te fanatiek geweest en had eerst me stabilisatiestang los genomen. Mijn wiel stond in de linker stand. Hierdoor was het niet meer mogelijk om hem in de rechterstand te krijgen doordat de as tegen de stabilisatiestang blokkeerde. Dus vandaar dat de foto's iets afwijken. Maar ook met de rechterzijde ben ik verkeerd begonnen xD
(rechterzijde ter verduidelijking )
(linkerzijde)
Zet nu de fuseekogelboutpers op de fusee en draai de bout aan. Als je een goed gereedschap heb, dan kan het wel wat hebben. Als je er genoeg kracht op heb staan, dan kan je met een massieve stalen buis op de kogelboutpers tikken. Je zal zien dat ie met een noodvaart eruit schiet.
Zet je stuur nu naar links en maak de stabilistatiestanghouder los met dopje 13, het is mogelijk dat als deze bijna los is, dat deze gelanceerd wordt door de druk van de voorpoot.
Nu is je draagarm los van je voorpoot en stabilistang.
Er zijn nog 2 bouten die los moeten, gebruik voor deze dop 16 met een goede lange ratel, bijvoorbeeld een momentsleutel.
Als de bouten eruit zijn, kan je de draagarm nog niet makkelijk los nemen. Je moet eerst de ashulsbussen terug halen uit de verticale boutverbinding met de puntbektang (1 bus is voldoende). Mocht het niet makkelijk lukken, dan moet je de draagarm er maar uit rukken mbv een breekijzer. De ashulzen zullen verrot zijn en zullen deze vervangen dienen te worden.
(draagarm rechts)
Met behulp van een breekijzer heb ik de draagarm los weten te krijgen.
Let op, er zit (in mijn geval) een stalen ring tussen de vooraslichaam (subframe) en de carrosserie. Deze kan er tussenuit vallen en zal je hem er weer tussen moeten proppen. Als dit niet origineel zo hoort, dan heeft de vorige eigenaar dit gedaan
Nu kan je de stabilistatiestanghouders vervangen. Om dit te doen zou je de fuseekogelboutpers gebruiken. Spuit eerst wat wd40 tussen de as en de houder. Mocht dit niet lukken (zoals bij mij het geval was) zaag dan het zooitje eraf
Op de bovenzijde had ik 2 zaagsneden gemaakt tot bijna de as. Probeer met een schroevendraaier het zooitje te forceren. Waarschijnlijk kan je hem nu geen een weer bewegen aan het draadeinde.
Om er een nieuwe op te zetten, maakt de as goed schoon en doe lekker veel dreft op de as en de nieuwe houder. Je kan de houder er op zetten door het heen en weer te wiebelen mbv het draadeind en horizontale druk uit te oefenen.
Het best is, om de houder eerst los te nemen en nadat de draagarm weer gemonteerd is aan het vooraslichaam, de houder te monteren en af te stellen.
Nu gaan we de nieuwe draagarm monteren.
Het kan zijn dat de voorpoot een beetje in de weg zit. Nu zou je hem kunnen demonteren, maar dat vond ik te veel werk. Je kan je as een beetje je voorpoot weg laten drukken zodat je meer ruimte hebt om de draagarm te monteren. Maar let wel op, als de as weg schiet, kan je de voorpoot tegen je harses aan krijgen xD
Als de draagarm er in zit, dan kan je de ashulzen in de verticale boutverbinding monteren. Plaats nu de bouten erin maar maak deze nog niet definitief vast. Krijg je de bouten er niet makkelijk in? Beuk er dan wat op met een houten hamer zodat de draagarm wel op de juiste positie komt te staan.
Nu zou je de stabilistatiestanghouder kunnen monteren, want je kan de draagarm naar boven duwen en kan je het centrum en de afstand bepalen van de houder.
Nu hangt de draagarm aan de vooraslichaam. Plaats de as terug in de voorpoot, alleen plaatsen.
Zet je stuur naar links. Duw de draagarm naar beneden en plaats de voorpoot op de fuseekogel.
Plaats een 2e krik onder de fuseekogel. Krik de draagarm omhoog zodat deze horizontaal komt te staan met de lijn van de auto. Let erop dat de stabilistatiestanghouder netjes in het centrum van de draagarmbevestigingsgat komt. Wiebel hem desnoods een beetje zodat het rubber er netjes in valt.
Je kan nu de draagarmbouten vast zetten. Hierna de fuseekogelmoer (mocht het niet makkelijk gaan, dan kan het zo meteen alsnog vastgezet worden.)
Maak nu de stabilisatiestanghouder vast met een nieuwe borgmoer.
Laat de draagarm weer zakken, als de fuseemoer nog niet goed vast zit, draai dan je stuur naar rechts, de as kan nu makkelijk draaien omdat de stabilisatiestang niet ertegen aan komt (deze ligt nu lager doordat hij is bevestigd aan de draagarm). Omdat je het stuur naar rechts hebt gedraaid heb je meer ruimte voor je handgereedschap en je hoeft het wiel niet te blokkeren.
Plaats nu de naafmoer op de as, zet je ownmade stalenstrip op de remschrijf (Niet zoals op de foto maar in spiegelbeeld!). Plaats nu de 30mm dop of pijpsleutel op de moer. Met de momentsleutel trekken we hem aan tot 100Nm, losdraaien, 20Nm aantrekken en totslot +80° draaien. Plaats een nieuwe splitpen, mocht het niet passen, draai dan de moer een klein stukje door of als dat te veel is, draai hem dan terug.
Monteer je velg en laat je auto zakken.
Om je rechterdraagarm te vervangen, begin je opnieuw, maar dan in spiegelbeeld
en voilla, geregeld!
Wat een geweldige "How to" maar weer van onze zeer gewaardeerde Astra-GSi-club -member QuerulouS xD
C20NE
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 8637
- Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52
Re: draagarmrubbers.. Update: How To
Mooie how to en mooie remschijven
Ter aanvulling:
in plaats van deze:
Kan men ook deze gebruiken:
Ter aanvulling:
in plaats van deze:
Kan men ook deze gebruiken:
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 2539
- Lid geworden op: 05 mar 2006 23:02
Re: draagarmrubbers.. Update: How To
je maakt het je zelf wel moeilijk hoor
de naafmoer hoeft niet los
gewoon moer van fusee kogel los draaien met Plate steek sleutel
dan band of breek ijzer tussen je draagarm en auto zetten
daar door iemand de voet op laten zetten en een beetje druk houden
dan met een moker een goede mep op de zijkant van het fuseestuk
dan schikt hij 9 van de 10 keer wel los
dan de 2 bouten los van je draag arm en dan ros je hem er onder weg
dus geen gelul met die naaf moer
de naafmoer hoeft niet los
gewoon moer van fusee kogel los draaien met Plate steek sleutel
dan band of breek ijzer tussen je draagarm en auto zetten
daar door iemand de voet op laten zetten en een beetje druk houden
dan met een moker een goede mep op de zijkant van het fuseestuk
dan schikt hij 9 van de 10 keer wel los
dan de 2 bouten los van je draag arm en dan ros je hem er onder weg
dus geen gelul met die naaf moer
Re: draagarmrubbers.. Update: How To
Ik maak me het zeker niet moeilijk, die naaf heb ik er binnen 5 minuten af.raymond schreef:je maakt het je zelf wel moeilijk hoor
de naafmoer hoeft niet los
gewoon moer van fusee kogel los draaien met Plate steek sleutel
dan band of breek ijzer tussen je draagarm en auto zetten
daar door iemand de voet op laten zetten en een beetje druk houden
dan met een moker een goede mep op de zijkant van het fuseestuk
dan schikt hij 9 van de 10 keer wel los
dan de 2 bouten los van je draag arm en dan ros je hem er onder weg
dus geen gelul met die naaf moer
Mijn manier kan je beter de stabilisatiestanghouders centreren als je deze vervangt.
En jouw manier dan moet je met zijn 2en zijn en je moet weten wat je aan het doen bent
Laatst gewijzigd door QuerulouS op 27 mar 2011 16:50, 2 keer totaal gewijzigd.
C20NE
Re: draagarmrubbers.. Update: How To
The Undertaker schreef:Mooie how to en mooie remschijven
Ter aanvulling:
in plaats van deze:
...
Kan men ook deze gebruiken:
...
Ja mooi he die remschijven? Die heb jij lekker niet he?! haha
C20NE