Rustpunt achterruitenwisser staat 10cm hoger

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Gebruikersavatar
Erwin_dude
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 2698
Lid geworden op: 13 mei 2008 20:28
Locatie: Coevorden

Re: Rustpunt achterruitenwisser staat 10cm hoger

Bericht door Erwin_dude »

precies bewijsmateriaal mist nog. hahaaaaaaaa,
You can run , but you can't Hide

Alpine Promo Team™

3.0 v6 Promoteam
Gebruikersavatar
QuerulouS
forum-gebruiker
Berichten: 453
Lid geworden op: 25 apr 2007 00:12

Re: Rustpunt achterruitenwisser staat 10cm hoger

Bericht door QuerulouS »

How to: (excuses voor slechte foto's van me leen toestel (nokia E63))
Ik heb gekozen voor popnagels en zo min mogelijk schroeven, maar je kan ook eventueel schroeven gebruiken.

Benodigde gereedschap:
hamer
wd40
ontvetter (remmenreiniger)
pijpenrager
staalborstel
SKF lagervet
staalboor
accutol
schroevendraaier
popnagels (of schroeven)
popnageltang
schroef


Afbeelding
De popnagels boor je op zodat de achterplaat voorzichtig er af kan tikken met een schroevendraaier.

Afbeelding
De restanten van de popnagels kan je nu verwijderen om er een schroevendraaier schuin op te zetten en weg te tikken met bijv. een kleine hamer. Kijk uit dat je de pakking niet kapot maakt.

Afbeelding
Nu kan je de pakking verwijderen

Afbeelding

Als de as van de wissermotor er niet makkelijk uit gaat, maak dan eerst het uiteinde schoon met een staalborstel en doe dan een moertje op het schroefdraadeind en sla er met een hamer op. Spuit ook wat WD40 erbij.

Afbeelding
Maak het mechanisme en de as schoon met remmenreiniger en een staalborstel

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Zet de achterplaat terug op zijn plek en boor (boor diameter afhankelijk van de dikte van je popnagel) de gaten door waar de popnagels in zaten. Let op, je kan ze niet allemaal doorboren omdat er nog een elektrische weerstand bevestigd zit. Dit gat boren we halverwege zodat er daar een schroef in kan.

Afbeelding
Afbeelding
In mijn geval had ik niet al te lange popnagels, waardoor ik aan de bovenkant een paar gaten heb moeten "ruimen" zodat de popnagel nog zijn werk kan doen.


Afbeelding
De as kan jenu invetten met, in mijn geval, SKF lagervet (wat wij gebruiken voor lagerblokken van ventilatoren) Deze vetsoort is zeer goed bestand tegen water.
Afbeelding

Afbeelding
Maak nu de onderplaat en het huis schoon, verwijder de ouwe vet (voor de oplettende kijker: ik had het huis inderdaad al een paar stappen terug schoongemaakt ;))

Afbeelding
Probeer het gedeelte waar zich de as in bevindt schoon te maken met, in mijn geval, een pijpenrager (het liefst een maatje kleiner ;) )
Spuit er ook remmenreiniger in zodat het meeste vuil eruit komt.
Afbeelding
Nu kan je deze ruimte volspuiten met lagervet, doe ook wat vet op de tanden van het motorgedeelte.

Afbeelding
Smeer ook wat vet op de as zelf en schuif hem langzaam erin, het vet wat eruit komt met een doek opvangen. Vergeet niet het beschermdopje terug te plaatsen op de kleine as van het plastic tandwiel.

Afbeelding
Smeer wat vet op de op de achterplaat waar de bewegende delen in contact komen met de plaat.

Nu ben je klaar om het zooitje weer dicht te maken, in mijn geval heb ik ook een klein laagje vet op de pakking gesmeerd, maar dat moet je zelf maar uitmaken ;)

Afbeelding
Plaats de pakking terug en de achterplaat. Nu kunnen we hem dicht popnagelen. Op de plaatsen waar je kop van de popnageltang niet bij komt, schuif er een andere huls (van een wat grotere popnagel, die sla je makkelijker los namelijk) op zodat je nu wel hem kan aantrekken met je popnageltang

Afbeelding
Schroef 1 halve schroef in je halve gat (haha klinkt een beetje vreemd ;) )
Afbeelding
smeer nog wat vet langs de rand van je as en de huls.


Afbeelding

en voilla, geregeld! :D
C20NE
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Rustpunt achterruitenwisser staat 10cm hoger

Bericht door Laagvlieger »

Precies zoals ik het ook heb gedaan!
Hierna is je wissermotor ook echt weer als NIEUW!
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
The Undertaker
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 8637
Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52

Re: Rustpunt achterruitenwisser staat 10cm hoger

Bericht door The Undertaker »

Kan dit naar het technisch archief gezet worden?
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Rustpunt achterruitenwisser staat 10cm hoger

Bericht door Laagvlieger »

Ja prima!

Ik stond op het punt het te doen maar moest even wat anders doen.
Dus prima!
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10458
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Re: Rustpunt achterruitenwisser staat 10cm hoger

Bericht door Bart(astra) »

Heeft Oenatje al geregeld.

Dus deze gaat op slot
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Gesloten