Kabelboom trekhaak

Eenvoudige vragen over de Astra F zoals: "waar kan ik mijn claxon vinden", "waarvoor dient dit onderdeel" "welk motorblok is dit" e.d. kunnen hier gesteld worden. Geen problemen in dit forum plaatsen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis_dB
forum-gebruiker
Berichten: 225
Lid geworden op: 14 jan 2010 19:50
Locatie: Zaamslag

Kabelboom trekhaak

Bericht door Dennis_dB »

Ik ga een trekhaak onder mijn GSi monteren. De trekhaak heb ik van mijn crossauto afgehaald ook een Astra F maar hier zit een kabelboom bij voor een auto zonder check control. Nu vraag ik me af of het mogelijk is om zelf een kabelboompje temaken zodat de check control geen melding geeft. (ik heb al op het forum en opel forum gezocht maar kon niks vinden)
Gebruikersavatar
Peter_89
forum-gebruiker
Berichten: 1577
Lid geworden op: 17 dec 2006 01:11
Locatie: Twente

Re: Kabelboom trekhaak

Bericht door Peter_89 »

Miss stom antwoord. Maar moet je die niet gewoon van de draden van je acherlichten afpluggen?
Daar heeft je TC geen f*ck mee te maken
Zwei Liter Kraft ja
Gebruikersavatar
Dennis_dB
forum-gebruiker
Berichten: 225
Lid geworden op: 14 jan 2010 19:50
Locatie: Zaamslag

Re: Kabelboom trekhaak

Bericht door Dennis_dB »

Bij de astra waar de trekhaak afkomt zat het wel gewoon bij het achterlicht. Maar op site's die trekhaken verkopen kom ik wel 2 verschillende soorten kabelbomen tegen. Vandaar dat ik het vraag.
Gebruikersavatar
Peter_89
forum-gebruiker
Berichten: 1577
Lid geworden op: 17 dec 2006 01:11
Locatie: Twente

Re: Kabelboom trekhaak

Bericht door Peter_89 »

7 en 13 polig misschien?
Zwei Liter Kraft ja
Gebruikersavatar
Dennis_dB
forum-gebruiker
Berichten: 225
Lid geworden op: 14 jan 2010 19:50
Locatie: Zaamslag

Re: Kabelboom trekhaak

Bericht door Dennis_dB »

Daar zit ook verschil in maar er zijn echt voor auto's met TC en zonder en anders gewoon proberen :lol:
The Undertaker
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 8637
Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52

Re: Kabelboom trekhaak

Bericht door The Undertaker »

TC = Traction Control en dat heeft niets te maken met een trekhaak
Check Control = lampencontrolesysteem en dat heeft ook niets met een trekhaak te maken

7 en 13 polig verhaal:

Code: Selecteer alles

Het verlangen naar meer comfort en het verplicht stellen van één, dan wel twee, mistachterlichten vanaf 1 januari 1996 voor caravans en aanhangwagens boven de 750 kg, zijn de voornaamste redenen dat de 7-polige stekker het veld moest ruimen. Naast de 'normale' functies biedt de nieuweling constante spanning in caravan/aanhanger, aansluiting voor de koelkast, mogelijkheid voor het opladen van de reserveaccu, een reserveaansluiting en een tweede massa-aansluiting voor de extra mogelijkheden van de 13-polige stekker.

Twee systemen
De overgang van 7- naar 13-polig is op zich al een grote verandering. Om de zaak nog complexer te maken, zijn er voor de 13-polige stekker en doos op het ogenblik twee verschillende systemen in omloop: het DIN-systeem 72570 en het zogeheten Multicon-systeem dat vooral wordt toegepast op Franse en Nederlandse caravans. Het grote voordeel van het laatste systeem is dat het zowel geschikt is voor de oude als de nieuwe stekkers. Dit omdat de extra zes polen aan de zijkant van de stekker zijn gesitueerd; de opstelling van de overige polen is conform de oude situatie. Heel actueel is de komst van het zogenoemde Welt-Stecksysteem.
Deze West-stekker vertoont qua opstelling en mogelijkheden grote overeenkomsten met de eerder genoemde Multicon-stekker.
Toch ziet het ernaar uit dat het DIN-systeem het op de lange termijn zal gaan winnen, U begrijpt dat er, tot het moment van standaardisatie, sprake is van een heel vervelende overgangssituatie. Gelukkig heeft de industrie hiervoor allerlei oplossingen bedacht. We beginnen met de meest simpele en wel het voertuig uitrusten met twee stekkerdozen, 13- en 7-polig. Hierbij is het aan te raden om beide stekkerdozen qua uiterlijk eenvoudig (bijvoorbeeld in kleur) van elkaar te onderscheiden. Een andere oplossing is een verloop-hulpsluk van 13 naar 7 of uiteraard vice versa.
Het is maar de vraag of de betrouwbaarheid echt gebaat is bij een dergelijke oplossing. Want was het niet zo dat de grootste oorzaak van uitval de (gestoorde) contacten zijn? In dit geval moeten er dus twee keer zoveel contacten worden gemaakt. En, het verloopstuk is altijd zoek op het moment datje het nodig hebt.

DIN 72570 praktijkbestand
We hebben al eerder geconstateerd dat uitval grotendeels wordt veroorzaakt door contactbreuk. Bij de ontwikkeling van de nieuwe DIN-stekker heeft men veel aandacht geschonken aan de gevolgen van het (ondeugdelijk) praktijkgebruik. Zo moeten de beide stekkers, na inbrengen, 90° gedraaid worden voor er sprake is van goed contact, een soort bajonetaansluiting dus. Er kan dan geen vuil en water meer binnen treden. Een ander groot voordeel is dat de beide beschermkappen (stekker en contra-stekker) elkaar afdekken, zodat ook hier de elementen geen invloed hebben. Als de aanhanger of caravan niet gebruikt wordt, is het de bedoeling dat de (insteek) stekker in de speciale 'parkeerdoos' wordt gemonteerd. Deze vormt een vast onderdeel binnen de DIN 72570 norm. Gelukkig hebben de constructeurs ook iets gedaan aan de toegankelijkheld van de verschillende polen. Zo zijn ze met een schroevendraaier goed te bereiken, ook indien het merendeel van de contacten is aangebracht. Tevens hebben deze meer aansluitruimte (tussen draadklem en aansluitpunt) gecreëerd waardoor én montage én controle overzichtelijker zijn. Uiteraard is er ook voor de 13-polige verbindingen een teststekker. De trend naar meer contacten is niet alleen waarneembaar bij personenauto's. Ook de 24 V voertuigen streven naar meer. Voor die sector zijn er speciale 15-polige stekkerverbindingen op de markt gebracht, ook hier weer volgens DIN 72570. Op twee na zijn alle contactmogelijkheden benoemd, de nummers 14 en 15 zijn nog blanco, in de toekomst zijn deze bestemd voor allerlei dataverkeer.

Code: Selecteer alles

Elektrische aansluiting

Afhankelijk van de toepassing bestaat er de mogelijkheid de elektrische installatie uit te voeren in een 7 polig of een 13 polige aansluiting. Een 7 polige aansluiting (ook wel de standaard aansluiting genoemd)

Deze aansluiting wordt voornamelijk gebruikt voor aanhangwagens, fietsendragers en trailers en wordt standaard voorzien van een mistlampaansluiting, die vanaf 1 januari 2006 volgens de nieuwe wetgeving verplicht gaat worden voor aanhangers. Wanneer u een constante stroom wilt gebruiken is ons advies om over te schakelen naar een 13-polige aansluiting, om de eenvoudige reden dat er geen aansluitmogelijkheid meer aanwezig is op de 7-polige aansluiting om er een constante stroomaansluiting op te monteren.


Een 13 polige aansluiting

Een 13 polige aansluiting kan worden onderverdeeld in een Jager aansluiting of een West (multicon) aansluiting. Toepassing aan de auto hangt af van de stekkeruitvoering van de caravan. Een 13 polige aansluiting wordt voornamelijk gebruikt voor toepassing met een caravan, de extra aansluitingen zijn nodig voor constante stroom aansluiting voor de koelkast tijdens het rijden, voor de binnenverlichting en de achteruitrijdverlichting. Indien de constante stroom, bedoeld voor aansluiting van de koelkast, geschakeld dient te worden via het contactslot worden er extra kosten doorberekend.
Gebruikersavatar
gurdi
forum-gebruiker
Berichten: 2277
Lid geworden op: 21 aug 2007 15:47
Locatie: DRUTEN

Re: Kabelboom trekhaak

Bericht door gurdi »

heeft wel degelijk met check control te maken. wanneer je nu je aanhanger erop hebt en je achterlicht is kapot zal de check control dat niet omdat er een andere lamp brand.

weet niet precies hoe het werkt maar ik dnek dat met teveel weerstand de check control melding geeft, misschien dat dit met een extra lamp ook zo is.

maar maakt toch niet uit, als je aanhanger hebt en je ziet dat ding afgan dan maakt toch niks uit?
astra heeft te lang geduurt
The Undertaker
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 8637
Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52

Re: Kabelboom trekhaak

Bericht door The Undertaker »

gurdi schreef:heeft wel degelijk met check control te maken. wanneer je nu je aanhanger erop hebt en je achterlicht is kapot zal de check control dat niet omdat er een andere lamp brand.

weet niet precies hoe het werkt maar ik dnek dat met teveel weerstand de check control melding geeft, misschien dat dit met een extra lamp ook zo is.

maar maakt toch niet uit, als je aanhanger hebt en je ziet dat ding afgan dan maakt toch niks uit?
Dat je check control niet werk is niet echt belangrijk lijkt mij :roll: . Ik heb het nu ook niet en mis het niet.
Gebruikersavatar
Dennis_dB
forum-gebruiker
Berichten: 225
Lid geworden op: 14 jan 2010 19:50
Locatie: Zaamslag

Re: Kabelboom trekhaak

Bericht door Dennis_dB »

Dan gaan we het gewoon proberen dan zie ik het wel. :shiny:
Gebruikersavatar
wim-v6
forum-gebruiker
Berichten: 123
Lid geworden op: 05 feb 2011 18:16
Locatie: Ergens achteraf in Zuid Holland

Re: Kabelboom trekhaak

Bericht door wim-v6 »

ik had het bij mijn Astra-F station ook gewoon via de achterlichten, ik had ook Board Comp. met Check Control.

Ik heb het nu ook bij de Vectra-B via de achterlichten geknoopt, en deze heeft ook BoardComp met Check Control.

Willem
Plaats reactie