stuurbekrachtigingsolie verversen en koppeling gaat zwaar
stuurbekrachtigingsolie verversen en koppeling gaat zwaar
ik wil me stuurbekrachtigingsolie verversen omdat hoe meer ik draai hoe zwaarder die gaat , nou heb ik op een oud onderwerp hierover gelezen dat je de olie moet verversen en dat het dan meestal weg is .
nou moet de retourleiding losgehaald worden om door te spoelen maar waar moet ik deze precies loshalen ???
en me koppeling gaat zwaar , het is niet zo zeer de koppeling (denk ik ) maar de veer die aan het pedaal zit , lijkt wel of deze teveel onder spanning staat .
als ik m intrap hoor je ook echt het snerpen van de veer , wat kan ik hier aan doen zodat ie weer wat lichter gaat .
nou moet de retourleiding losgehaald worden om door te spoelen maar waar moet ik deze precies loshalen ???
en me koppeling gaat zwaar , het is niet zo zeer de koppeling (denk ik ) maar de veer die aan het pedaal zit , lijkt wel of deze teveel onder spanning staat .
als ik m intrap hoor je ook echt het snerpen van de veer , wat kan ik hier aan doen zodat ie weer wat lichter gaat .
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 8637
- Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52
Re: stuurbekrachtigingsolie verversen en koppeling gaat zwaar
Wat je koppeling betreft: is dit altijd zo geweest?
Zowel de koppeling van mijn C20NE als die van mijn X20XEV gaan zwaar, en hebben dit altijd gedaan. Waarom eigenlijk geen idee, ik weet dat het veel lichter kan.
Zowel de koppeling van mijn C20NE als die van mijn X20XEV gaan zwaar, en hebben dit altijd gedaan. Waarom eigenlijk geen idee, ik weet dat het veel lichter kan.
Re: stuurbekrachtigingsolie verversen en koppeling gaat zwaar
zolang ik m heb gaat ie al zo zwaar ja , zou het wel lekker vinden als die wat lichter ging en dat geluid van die veer wordt je gek van , rij nu maar met de radio hard aan maar dat is niet de weg .The Undertaker schreef:Wat je koppeling betreft: is dit altijd zo geweest?
Zowel de koppeling van mijn C20NE als die van mijn X20XEV gaan zwaar, en hebben dit altijd gedaan. Waarom eigenlijk geen idee, ik weet dat het veel lichter kan.
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 8637
- Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52
Re: stuurbekrachtigingsolie verversen en koppeling gaat zwaar
In de file rijd het wel klote
Als je koppeling piept dan kan je de scharnierpunten smeren, let wel op je bekleding!!
Ik zou geen WD40 nemen, dat werkt tijdelijk, ik zou iets van smeervet nemen, geen olie, niet te veel.
retourslang gaat als ik het goed heb naar het potje toe. Ik zou het systeem leeg laten lopen op het laagste punt ZONDER draaiende motor (vind je pomp niet leuk), vullen en dan met draaiende motor ontluchten.
Als je koppeling piept dan kan je de scharnierpunten smeren, let wel op je bekleding!!
Ik zou geen WD40 nemen, dat werkt tijdelijk, ik zou iets van smeervet nemen, geen olie, niet te veel.
retourslang gaat als ik het goed heb naar het potje toe. Ik zou het systeem leeg laten lopen op het laagste punt ZONDER draaiende motor (vind je pomp niet leuk), vullen en dan met draaiende motor ontluchten.
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11173
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: stuurbekrachtigingsolie verversen en koppeling gaat zwaar
Die veer die knerpt komt vaker voor.
Beetje PTFE olie erop spuiten dan issie weer stil.
Dat hij zwaar gaat zal aan een aantal factoren liggen.
Dat zal zijn een combinatie van een slechte koppelingskabel, en een lichtelijk versleten koppeling.
Als je dat allemaal vervangt gaat ie weer lekker licht.
Beetje PTFE olie erop spuiten dan issie weer stil.
Dat hij zwaar gaat zal aan een aantal factoren liggen.
Dat zal zijn een combinatie van een slechte koppelingskabel, en een lichtelijk versleten koppeling.
Als je dat allemaal vervangt gaat ie weer lekker licht.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Re: stuurbekrachtigingsolie verversen en koppeling gaat zwaar
maar ik wil m gelijk doorspoelen want dan komt er waarschijnlijk allemaal troep uit , want de olie is nou niet echt mooi meer .The Undertaker schreef:In de file rijd het wel klote
Als je koppeling piept dan kan je de scharnierpunten smeren, let wel op je bekleding!!
Ik zou geen WD40 nemen, dat werkt tijdelijk, ik zou iets van smeervet nemen, geen olie, niet te veel.
retourslang gaat als ik het goed heb naar het potje toe. Ik zou het systeem leeg laten lopen op het laagste punt ZONDER draaiende motor (vind je pomp niet leuk), vullen en dan met draaiende motor ontluchten.
maar er zitten er 2 op het potje , 1 gaat er naar de pomp en 1 naar het stuurhuis als ik het goed heb .
dus daarom mijn vraag waar ik m precies los moet halen voordat ik straks helemaal onder zit
Re: stuurbekrachtigingsolie verversen en koppeling gaat zwaar
ik heb het gevoel dat het de veers is die te strak staat met in trappen , maar het kan natuurlijk ook wat jij zegt maar om nou de hele koppeling al te laten vervangen is denk ik een beetje teveel van t goeie .Laagvlieger schreef:Die veer die knerpt komt vaker voor.
Beetje PTFE olie erop spuiten dan issie weer stil.
Dat hij zwaar gaat zal aan een aantal factoren liggen.
Dat zal zijn een combinatie van een slechte koppelingskabel, en een lichtelijk versleten koppeling.
Als je dat allemaal vervangt gaat ie weer lekker licht.
als ik de kabel vervang en m smeer zal dat al wat uitmaken dan??
- KevTech
- forum-gebruiker
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 21 okt 2008 20:41
- Auto('s): Astra GSi (C20XE M2.8)
- Locatie: Middelburg
Re: stuurbekrachtigingsolie verversen en koppeling gaat zwaar
Het kan uitmaken ja.
Kwestie van proberen
Zo duur is een kabeltje ook weer niet
Kwestie van proberen
Zo duur is een kabeltje ook weer niet
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 8637
- Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52
Re: stuurbekrachtigingsolie verversen en koppeling gaat zwaar
Je moet de slang hebben die naar het stuurhuis gaat, deze kort na het stuurhuis loshalen, olie zoveel mogelijk laten uitlekken, slang omhoog houden en dan een stuk schone tuinslang aan het stuurhuis, dit wordt dan je aftappunt.
Tankje met schone olie vullen, starten en flushen (al is handmatig doordraaien van de motor misschien een betere oplossing). Zorg er wel voor dat het tankje niet leeg raakt.
Tankje => pomp => koelgedeelte vooraan je auto => stuurhuis => tankje etc.
Ik geef toe, heb het zelf nooit gedaan maar lijkt mij de handigste wijze.
Tankje met schone olie vullen, starten en flushen (al is handmatig doordraaien van de motor misschien een betere oplossing). Zorg er wel voor dat het tankje niet leeg raakt.
Tankje => pomp => koelgedeelte vooraan je auto => stuurhuis => tankje etc.
Ik geef toe, heb het zelf nooit gedaan maar lijkt mij de handigste wijze.
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10458
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: stuurbekrachtigingsolie verversen en koppeling gaat zwaar
zo heb ik het ook eens gedaan.
De pomp kan in elk geval niet tegen drooglopen
De pomp kan in elk geval niet tegen drooglopen
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11173
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: stuurbekrachtigingsolie verversen en koppeling gaat zwaar
Die veer kan niet te strak staan. Onmogelijk.jopie schreef: ik heb het gevoel dat het de veers is die te strak staat met in trappen , maar het kan natuurlijk ook wat jij zegt maar om nou de hele koppeling al te laten vervangen is denk ik een beetje teveel van t goeie .
als ik de kabel vervang en m smeer zal dat al wat uitmaken dan??
Kabel vervangen kan zeker wat uitmaken.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 8637
- Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52
Re: stuurbekrachtigingsolie verversen en koppeling gaat zwaar
Ik zal mijn kabel ook eens vervangen.
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 8637
- Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52
Re: stuurbekrachtigingsolie verversen en koppeling gaat zwaar
Heb je hem toen met de hand rondgedraaid of via starten?Bart(astra) schreef:zo heb ik het ook eens gedaan.
De pomp kan in elk geval niet tegen drooglopen
Re: stuurbekrachtigingsolie verversen en koppeling gaat zwaar
oke dan ga ik dat even proberen , als ik even ijd heb en het droog is .The Undertaker schreef:Je moet de slang hebben die naar het stuurhuis gaat, deze kort na het stuurhuis loshalen, olie zoveel mogelijk laten uitlekken, slang omhoog houden en dan een stuk schone tuinslang aan het stuurhuis, dit wordt dan je aftappunt.
Tankje met schone olie vullen, starten en flushen (al is handmatig doordraaien van de motor misschien een betere oplossing). Zorg er wel voor dat het tankje niet leeg raakt.
Tankje => pomp => koelgedeelte vooraan je auto => stuurhuis => tankje etc.
Ik geef toe, heb het zelf nooit gedaan maar lijkt mij de handigste wijze.
Re: stuurbekrachtigingsolie verversen en koppeling gaat zwaar
oke ja dacht het ook al want die zit gewoon vast en kan je niet stellen , ga het wel even proberen met een nieuwe kabelLaagvlieger schreef:Die veer kan niet te strak staan. Onmogelijk.jopie schreef: ik heb het gevoel dat het de veers is die te strak staat met in trappen , maar het kan natuurlijk ook wat jij zegt maar om nou de hele koppeling al te laten vervangen is denk ik een beetje teveel van t goeie .
als ik de kabel vervang en m smeer zal dat al wat uitmaken dan??
Kabel vervangen kan zeker wat uitmaken.
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10458
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: stuurbekrachtigingsolie verversen en koppeling gaat zwaar
Volgens mij iemand laten starten en zelf continu bij blijven vullen, tot de olie weer mooi van kleur eruit kwam.The Undertaker schreef:Heb je hem toen met de hand rondgedraaid of via starten?Bart(astra) schreef:zo heb ik het ook eens gedaan.
De pomp kan in elk geval niet tegen drooglopen
(is al lang geleden..)
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 8637
- Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52
Re: stuurbekrachtigingsolie verversen en koppeling gaat zwaar
Een klusje voor met z'n tweeën dus.
Re: stuurbekrachtigingsolie verversen en koppeling gaat zwaar
vandaag even de tijd gehad om te knutselen aan de astra .
eerst even de stuurbekrachtigings olie ververst en toen de koppelingskabel even geolied.
koppelingskabel was dus aan het eind het rubbertje verschoven dus eerst even olie erin gedaan en toen het rubbertje er weer op gedaan , gaat al een stuk lichter maar misschien eerdaags toch maar even de kabel vervangen .
wat de stuurbekrachtiging betreft , heb netjes alles doorgesoeld tot de olie weer mooi rood was maar het is er niet echt veranderd .
stuur nog steeds wat zwaar .
zou de pomp misschien op z'n eindje zijn of kan er nog wat anders zijn ???
eerst even de stuurbekrachtigings olie ververst en toen de koppelingskabel even geolied.
koppelingskabel was dus aan het eind het rubbertje verschoven dus eerst even olie erin gedaan en toen het rubbertje er weer op gedaan , gaat al een stuk lichter maar misschien eerdaags toch maar even de kabel vervangen .
wat de stuurbekrachtiging betreft , heb netjes alles doorgesoeld tot de olie weer mooi rood was maar het is er niet echt veranderd .
stuur nog steeds wat zwaar .
zou de pomp misschien op z'n eindje zijn of kan er nog wat anders zijn ???