Slipcursus

Van alles en nog wat. (General Bullshit)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marklukassen
forum-gebruiker
Berichten: 388
Lid geworden op: 04 mar 2009 19:57
Locatie: Gelderland / 's-Heerenberg
Contacteer:

Slipcursus

Bericht door marklukassen »

Heey,

Samen met me ouders vandaag een dagje slipcursus in Rosmalen, 'Safety Experience Center'. Was echt gaaf. Ze reden daar met Mercedes B-klasses en C-Klasses. Allebei de nieuwe types. Btw, de reclame voor Mercedes werd echt overpowered daaro.

Er waren 3 onderdelen. Onder- en bovenstuur, Gebruik maken van ABS en een soort klein circuitje.
Eerst gingen we aan de gang met onderstuur met een B-klasse. Ik ging als eerste van de familie en reed met 30 een bocht in die besprinkeld werd door water. BVAM, huppa rechtdoor het mooie groene gazon op... :zak: :zak:
Moeders en instructeur over de zeik en vaders lachen :lol:. (Instructeur zat niet in de auto en gaf aanwijzingen vanaf de zijlijn). Nou verder rijden. Iets grotere en wijdere bocht in. Woooo, ding gaat gewoon rechtdoor man. Gas los en terug sturen naar binnen. Fack slechte zet want ging nog harder rechtdoor en belande naast de rijbaan :roll: . Na korte aanwijzing van de instructeur nog maar eens proberen. Rustig de eerste bocht in met ongeveer 20. Je hoorde het geluid overduidelijk dat de auto 'over de band' wil rijden vanwege het sturen en doorglijden, maar ging goed de bocht door. De tweede bocht ook maar weer dat geluid. :thumbsup: van de instructeur. Nog een rondje en daarna nog eens. Ging steeds beter. Toen mocht de volgende, een typisch jong, Jooo dat fix ik wel even. Stapt in en gaat de handrem etc aantrekken in bochten en onnodig slippen blabla. Toen iedereen klaar was en bij elkaar stond kwam de instructeur even langs. Ik citeer: ''Als je stoer wilt doen met de handrem en het gas, doe het dan op de juiste momenten en niet hoe jij het deed. Je lijkt dan net een oma ofzo. :lol: :lol: Toen iedereen geweest was gingen we door naar het volgende onderdeel. ABS. Ook in een B-klasse. Je krijgt een signaal van een instructeur dat je mag rijden en je accelereert naar 25/30 (en elk rondje mag je harder, zijn 4 rondjes). Aan het einde staat hij voor een Y-spliting. Hij geeft onverwachts aan dat je moet remmen en geeft aan of je naar links of rechts moet uitwijken. Ohja één ding waar hij niet over op kan houden. Weer zal ik citeren: '' TRAP DAT REMPEDAAL GEWOON TERINGGGGG HARD DIE BODEM DOOOOOOR :finger: :finger: :finger: '' waarna de uitleg volgde, (in kort) hoe harder je remt met ABS des de beter werkt ie. Ik begon weer als eerste. Ik reed ongeveer 30 en kreeg het teken om te stoppen. BWAMMMM knoeiertje hard die rem (en koppeling) intrappen en dan naar links of rechts uitwijken. Goed! Woehoe, nog 4 keer. (de eerste rijder mocht 5 keer zodat hij/zij + de rest kon wennen aan de bewegingen etc van de auto). De rest ging ook goed. Iedereen was geweest en we konden door naar het laatste onderdeel. Een klein circuitje waar je moest leren sturen dmv doorschuiven ipv overpakken en ook gewoon een beetje kon manoeuvreren. Hier waren de B-klasses en C-klasses. Als eerst ging ik in de C-klasse. Haha lachen man, f*ck dat doorschuiven. Uitbreken met die C-klasse :lol: :lol: Volgens de instructeur kon ik het wel iets rustiger aan doen, hij snapte me tuurlijk wel dat het lachen is om uit te breken maar dat was niet de bedoeling. Wel toffe kerel btw. Daarna nog paar rondjes gereden in beide klasses. Was echt een top dagje!! Ik raad ook aan om dat eens te doen. Buiten om dat het leuk is, is het ook best leerzaam!


Wat van hun site:
''Een fantastisch rijvaardigheidsprogramma voor relatiemarketing en personeelsevenementen.

Compleet rijvaardigheidsprogramma waarin de belangrijkste aspecten van de verkeersveiligheid worden getraind en intensief worden beleefd. Een spectaculair programma voor dat ook geschikt is voor grote groepen.

De deelnemers maken kennis met de basisprincipes en basistechnieken van veilig rijden en leren een milieubewuste rijstijl aan. De deelnemers leren onder- en overstuursituaties goed in te inschatten en op te lossen.

Near accident situaties worden realistisch gesimuleerd en de deelnemers leren spelenderwijs vaardigheden aan om een ongeval of letsel te voorkomen.

Trainingsonderdelen

Voertuigbeheersing
Afwisselende oefeningen met bijzondere aandacht voor het tijdig signaleren van noodsituaties en het anticiperen op risicovolle omstandigheden. Zit- en stuurhouding en het grote belang van een goede kijktechniek worden gedemonstreerd en inzichtelijk gemaakt.

Stuurtechniek en voertuigbeheersing op gladde ondergrond
Een confrontatie met over- en onderstuur situaties. Deelnemers zullen ervaren dat de gekozen oplossingen mogelijk niet altijd de beste zijn en leren hoe zij controleverlies kunnen voorkomen en de macht over het voertuig kunnen behouden.

Rem- en uitwijkoefeningen
Deelnemers ervaren wat er met de auto gebeurt in rem- en uitwijksituaties. De deelnemers leren technieken aan om de controle over het voertuig te behouden of te hernemen in situaties waarin zij zich gedwongen zien een noodstop te maken. ''


http://www.safetyexperiencecenter.nl/
''Me and my car may not look like much.. But we are pro at pretending to be ninja's!''
Gebruikersavatar
marklukassen
forum-gebruiker
Berichten: 388
Lid geworden op: 04 mar 2009 19:57
Locatie: Gelderland / 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Slipcursus

Bericht door marklukassen »

Hier nog een kleine plattegrond van de locatie

Afbeelding
''Me and my car may not look like much.. But we are pro at pretending to be ninja's!''
Gebruikersavatar
Michel82
forum-gebruiker
Berichten: 491
Lid geworden op: 08 jun 2006 17:40
Auto('s): opel astra gsi c20xe
Locatie: Haarlem

Re: Slipcursus

Bericht door Michel82 »

Het zou wellicht wel een leuk club uitstapje zijn.

Het is op zich niet verkeerd om zo'n cursus te volgen.

Veel mensen zouden er heel wat van kunnen leren.

michel
Astra Gsi c20xe m2.8 5 deurs
pascal1109
Moderator
Moderator
Berichten: 7833
Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
Locatie: Brabant

Re: Slipcursus

Bericht door pascal1109 »

Leuke dag man.
Zit er ook al een tijdje aan te denken om een keer zo'n cursus te gaan doen. Lijkt me echt heel erg interessant.
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________

:opel: With great power...comes great responsibility :opel:
Gebruikersavatar
c18xe
forum-gebruiker
Berichten: 1317
Lid geworden op: 12 jul 2007 19:06
Locatie: Papendrecht

Re: Slipcursus

Bericht door c18xe »

khad t er idd gister nog met me vriendin over dat mij dat ook wel wat lijkt
-Astra GSI c18xe- -Astra GSI c20xe- -Peugeot 107- -Aprillia shiver 750- -Suzuki Gsx-R 750 k7 yoshimura-
Gebruikersavatar
pluggie
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3761
Lid geworden op: 20 mar 2003 20:59
Contacteer:

Re: Slipcursus

Bericht door pluggie »

Mooi verhaal, mooie zelfreflectie.

Leer je gruwelijk veel van.

Tot welke heb je gehad ? Gewichtsverplaatsing, oneven wegdek, locatie in de nacht ?

Die laatste heb ik bv nooit gedaan.

En was het dagdeel of 8 uur ?

Totaal duurt minstens 24 uur nl.

En Michel, je leert er afgrijselijk veel van, en kheb a en b, na 16 uur, maar dan nog leer je zoveel meer. En ben der nog lang nie.

Zouden ze gewoon keihard verplicht bij rijbewijs moeten stellen, tis al te duur in heel Europa qua nl.

Hoor je derbij te krijgen.

Iedereen die erover denkt, je leert er zo afgrijselijk veel van.

Kweet nog goed dat ik en me broer 8 uur A volledig kado kregen van paps en mam. 20 man, 2 mochten apart, ik en me broer. Had ik niet verwacht van hem. Mijn schoonzus niet van mij.

Op gegeven moment in de pauze neemt de 2e instructeur ons even apart, cirkel test. De rest zat in de kantine. Nou we gingen beide op onze klep.

Zo leer je van. Sta je weer op je plek.

Leer je zoooooveel van.
Gebruikersavatar
LeonW
forum-gebruiker
Berichten: 302
Lid geworden op: 16 mar 2009 10:23
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Slipcursus

Bericht door LeonW »

c18xe schreef:khad t er idd gister nog met me vriendin over dat mij dat ook wel wat lijkt
Mja, hetzelfde hier. Ik heb ook wel interesse.
Gebruikersavatar
PaRa
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 304
Lid geworden op: 25 mar 2003 15:03
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Slipcursus

Bericht door PaRa »

idea noted voor 2010.
preparation is the key not to fail, fail is to forget the preparation
Gebruikersavatar
Trompie
forum-gebruiker
Berichten: 2120
Lid geworden op: 27 mar 2007 21:54
Auto('s): Astra GSi 3.0 24v V6, Astra GSi 2.0 16v Turbo
Locatie: Schalkhaar
Contacteer:

Re: Slipcursus

Bericht door Trompie »

c18xe schreef:khad t er idd gister nog met me vriendin over dat mij dat ook wel wat lijkt
Een slippertje maken? :mrgreen:
Astra GSi 3.0 24v v6
Astra GSi 2.0 16v Turbo
Gebruikersavatar
c18xe
forum-gebruiker
Berichten: 1317
Lid geworden op: 12 jul 2007 19:06
Locatie: Papendrecht

Re: Slipcursus

Bericht door c18xe »

ja een slippertje maken inderdaad :shutup:
-Astra GSI c18xe- -Astra GSI c20xe- -Peugeot 107- -Aprillia shiver 750- -Suzuki Gsx-R 750 k7 yoshimura-
Gebruikersavatar
marklukassen
forum-gebruiker
Berichten: 388
Lid geworden op: 04 mar 2009 19:57
Locatie: Gelderland / 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Slipcursus

Bericht door marklukassen »

PaRa schreef:idea noted voor 2010.
:thumbsup:
''Me and my car may not look like much.. But we are pro at pretending to be ninja's!''
Plaats reactie