Lekke koppakking!! Update!

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Gebruikersavatar
Baas J.
forum-gebruiker
Berichten: 836
Lid geworden op: 27 sep 2006 16:18
Locatie: Prov. Zeeland

Lekke koppakking!! Update!

Bericht door Baas J. »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

KUT humeur dus.

Maar goed.... dan maar gelijk distri, waterpomp en (kapotte) EGR ook maar vervangen.
Gasklephuis en stappenmotor preventief schoonmaken.

Gaat alleen wel weer wat onverwachte centjes kosten helaas.
Laatst gewijzigd door Baas J. op 15 sep 2008 23:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik maak geen verkeerde beslissingen, alleen soms minder geslaagde.. / nu X20XER 2000 OPC #1171 / ex c18xe 1994.

Vrachtwagens, de natuurlijke verkeersremmers.
Raymond-oud
forum-gebruiker
Berichten: 2539
Lid geworden op: 05 mar 2006 23:02

Bericht door Raymond-oud »

had het vanmiddag al op opelforum geleze

moet er toch weer een vrachtwagenchauffeur op weg met je nw
onderdelen :lol:
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11173
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Wat is er kapot dan?
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Baas J.
forum-gebruiker
Berichten: 836
Lid geworden op: 27 sep 2006 16:18
Locatie: Prov. Zeeland

Bericht door Baas J. »

Lekke koppakking.

Meest rechtse cilinder (nr4) krijgt koelwater binnen. koelslangen vol met mayonaise.

Zegt genoeg :(

@Laag, wat is het aanhaalmoment van de kopbouten?

Hoe krijg ik trouwens al die mayo uit mn systeem??
Ipv van koelvloeistof benzine o.i.d er doorheen gooien? Zou dat niet funest zijn voor de eventuele afdichtingen en slangen?
Laatst gewijzigd door Baas J. op 13 sep 2008 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik maak geen verkeerde beslissingen, alleen soms minder geslaagde.. / nu X20XER 2000 OPC #1171 / ex c18xe 1994.

Vrachtwagens, de natuurlijke verkeersremmers.
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11173
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Meestal cilinder 4 als het lek gaat. Is de cilinder met de minste koeling.
Aanhaalmoment.... das een goeie.
Ik denk 25Nm en 3X90 graden. maar dat zal ik op moeten zoeken. Maar dat doe ik niet nu.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Baas J.
forum-gebruiker
Berichten: 836
Lid geworden op: 27 sep 2006 16:18
Locatie: Prov. Zeeland

Bericht door Baas J. »

Heb maandag pas kopset etc... morgen even bezighouden met alles reinigen, LFR etc, straks overal weer nieuwe pakkingen tussen, is het allemaal weer een keer vernieuwd. Geen half werk doen.

Als je dat nog even zou kunnen nakijken bedank ik je vriendelijk :D
Ik maak geen verkeerde beslissingen, alleen soms minder geslaagde.. / nu X20XER 2000 OPC #1171 / ex c18xe 1994.

Vrachtwagens, de natuurlijke verkeersremmers.
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11173
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

ja miss morgen even.
Heb een Opel laptop met alle opel Porgs erop en die is niet de vlotste meer zal ik maar zeggen :lol:
Die zal ik morgen wel weer es een keer aanslingeren.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
eddie gsi
forum-gebruiker
Berichten: 262
Lid geworden op: 01 jul 2005 18:51
Locatie: elst

Bericht door eddie gsi »

koelsysteem schoonmaken KUN je doen door er dubro met soda en water in je koelsysteem te doen, motor goed warm laten draaien en dan spoelen.

en dat 1 of 2 keer herhalen, dan zou het redelijk goed schoon moeten worden
werken is leuk,
laat genoeg over voor je collega's

***Geen IMG toegestaan in onderschrift***
oenatje
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 10360
Lid geworden op: 03 jan 2004 16:36

Bericht door oenatje »

wat een gekloot, succes man
Gebruikersavatar
Nick(GSI)
forum-gebruiker
Berichten: 1474
Lid geworden op: 19 aug 2008 19:55

Bericht door Nick(GSI) »

hier de aanhaal momenten! Suc6
Cilinderkopbouten in getoonde volgorde met KM-2355, MKM-610 en KM-470-B aantrekken – aanhaalkoppel 25 Nm + 90° + 90° + 90° + 15°.
+plaatje volgorde:
http://img124.imageshack.us/my.php?imag ... xermp8.jpg
Laatst gewijzigd door Nick(GSI) op 14 sep 2008 01:23, 3 keer totaal gewijzigd.
Astra GSi 3.0 V6

Created By Dhz-Twente
pascal1109
Moderator
Moderator
Berichten: 7833
Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
Locatie: Brabant

Bericht door pascal1109 »

Weer lekker kut jordy, maar houd je van de straat, lekkere bezigheidstherapie ;)
Succes ermee iig!
Laagvlieger schreef:ja miss morgen even.
Heb een Opel laptop met alle opel Porgs erop en die is niet de vlotste meer zal ik maar zeggen :lol:
Die zal ik morgen wel weer es een keer aanslingeren.
Als je hem nu alvast aanzet, is hij morgen misschien goed en wel opgestart? :P
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________

:opel: With great power...comes great responsibility :opel:
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11173
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

pascal1109 schreef: Als je hem nu alvast aanzet, is hij morgen misschien goed en wel opgestart? :P
Zo erg is het ook weer niet hoor :lol:
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Diem
forum-gebruiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: 10 okt 2004 17:57
Locatie: 010

Bericht door Diem »

Kut dan
Astra Station GSi 16v
Gebruikersavatar
Baas J.
forum-gebruiker
Berichten: 836
Lid geworden op: 27 sep 2006 16:18
Locatie: Prov. Zeeland

Bericht door Baas J. »

Cilinderkopbouten in getoonde volgorde met KM-2355, MKM-610 en KM-470-B aantrekken
Dit volg ik even niet?
Ik maak geen verkeerde beslissingen, alleen soms minder geslaagde.. / nu X20XER 2000 OPC #1171 / ex c18xe 1994.

Vrachtwagens, de natuurlijke verkeersremmers.
Gebruikersavatar
QuerulouS
forum-gebruiker
Berichten: 453
Lid geworden op: 25 apr 2007 00:12

Bericht door QuerulouS »

Baas J. schreef:
Cilinderkopbouten in getoonde volgorde met KM-2355, MKM-610 en KM-470-B aantrekken
Dit volg ik even niet?
KM-2355 = torx bit

KMK-610 = momentsleutel 1/2" 30 - 130 Nm
Afbeelding

KM-470-B = Winkelanzugsschlüssel (ze hebben ook echt alles he...)
Afbeelding

voor nog meer speciaal gereedschap moet je even klikkie doen
C20NE
Gebruikersavatar
GrinX
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1363
Lid geworden op: 06 jun 2004 00:39
Locatie: Postcodegebied: Tussen de 6000 en 7000 RPM
Contacteer:

Bericht door GrinX »

Tipje van GRINX, neem gelijk je lagerschalen mee!!!
En vanaf nu op Motul 15W50 gaan rijden, en zeer rustig warm rijden!!
Grtz, GrinX
Gebruikersavatar
Baas J.
forum-gebruiker
Berichten: 836
Lid geworden op: 27 sep 2006 16:18
Locatie: Prov. Zeeland

Bericht door Baas J. »

Kop is ingevreten, is niet van de laatste tijd geweest, de pakking is helemaal verteerd.... zal straks es fotos posten.
Dus morgen wegbrengen om te laten vlakken en spoelen. Weer een tegenvaller.

Waarom lagerschalen meenemen? Hoeveel werk is dat nog nu de kop eraf is en alles los ligt?
Ik maak geen verkeerde beslissingen, alleen soms minder geslaagde.. / nu X20XER 2000 OPC #1171 / ex c18xe 1994.

Vrachtwagens, de natuurlijke verkeersremmers.
Gebruikersavatar
GrinX
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1363
Lid geworden op: 06 jun 2004 00:39
Locatie: Postcodegebied: Tussen de 6000 en 7000 RPM
Contacteer:

Bericht door GrinX »

Baas J. schreef:Kop is ingevreten, is niet van de laatste tijd geweest, de pakking is helemaal verteerd.... zal straks es fotos posten.
Dus morgen wegbrengen om te laten vlakken en spoelen. Weer een tegenvaller.

Waarom lagerschalen meenemen? Hoeveel werk is dat nog nu de kop eraf is en alles los ligt?
Klinkt allemaal heel erg bekend dit :D
Nog niet zolang geleden heb ik precies hetzelfde meegemaakt.
Koppakking was stevig kapot, en de kop was ook stevig begaffeld.

Bij mij zag het er zo uit:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lagerschalen van je krukas zijn overigens redelijk makkelijk te vervangen.
Carter eronder uit, en de rest wijst zich eigenlijk vanzelf.
Grtz, GrinX
Gebruikersavatar
Baas J.
forum-gebruiker
Berichten: 836
Lid geworden op: 27 sep 2006 16:18
Locatie: Prov. Zeeland

Bericht door Baas J. »

Afbeelding
Net open gehaald...


Afbeelding
Alle vier de vriendjes

Afbeelding
Kop, ziet er wel ongeveer hetzelfde uit als die van jouw Grinx

Afbeelding
Pakking compleet weg gevreten, was overigens niet alleen bij de 4e cilinder, maar bij allemaal. Bij nummer 4 wassie echter gaan lekken.
Ik maak geen verkeerde beslissingen, alleen soms minder geslaagde.. / nu X20XER 2000 OPC #1171 / ex c18xe 1994.

Vrachtwagens, de natuurlijke verkeersremmers.
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9304
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Zuiger en kleppen worden er wel mooi schoon van... :lol:
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Baas J.
forum-gebruiker
Berichten: 836
Lid geworden op: 27 sep 2006 16:18
Locatie: Prov. Zeeland

Bericht door Baas J. »

ja he? das echt duidelijk te zien, waar ie lekte wassie bijna als nieuw hehe :lol:


Grinx, wat kosten die schalen?
Ik maak geen verkeerde beslissingen, alleen soms minder geslaagde.. / nu X20XER 2000 OPC #1171 / ex c18xe 1994.

Vrachtwagens, de natuurlijke verkeersremmers.
Gebruikersavatar
GrinX
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1363
Lid geworden op: 06 jun 2004 00:39
Locatie: Postcodegebied: Tussen de 6000 en 7000 RPM
Contacteer:

Bericht door GrinX »

Baas J. schreef:ja he? das echt duidelijk te zien, waar ie lekte wassie bijna als nieuw hehe :lol:


Grinx, wat kosten die schalen?
Ik heb ze via Frank Janssen icm Motul 15W50 was ik 310 euro kwijt.
Grtz, GrinX
Gebruikersavatar
Baas J.
forum-gebruiker
Berichten: 836
Lid geworden op: 27 sep 2006 16:18
Locatie: Prov. Zeeland

Bericht door Baas J. »

zo, kassa.
Ik maak geen verkeerde beslissingen, alleen soms minder geslaagde.. / nu X20XER 2000 OPC #1171 / ex c18xe 1994.

Vrachtwagens, de natuurlijke verkeersremmers.
Gebruikersavatar
GrinX
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1363
Lid geworden op: 06 jun 2004 00:39
Locatie: Postcodegebied: Tussen de 6000 en 7000 RPM
Contacteer:

Bericht door GrinX »

Het schijnen niet de beste motoren te zijn, helaas.
Via een Duitse tuner werd me al eens ingefluiterd dat dit soort moteren worden gebouwd door Duretec, wat me niet zou verbazen als dit ook zo zou zijn.
Wat wordt geadviseerd is om vanaf dag 1 al meteen de voorschriften van de dealer aan de kant te leggen, en om 15W50 als olie te gebruiken.
Tevens het monteren van ARP drijfstangbouten, versterkte lagerschalen, en versterkte drijfstangen.
Kortom... waar je verwacht een geuprade versie van een C20XE te krijgen (dat wil Opel graag de mensen laten geloven), krijg je een motor die ontzettend kwetsbaar is.
Zeker geen aanrader als je last hebt van een loden voet.
In mijn ogen erg jammer, en ook echt wel een tegenvaller.
Grtz, GrinX
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11173
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Het is ook iets dat bij moderne tijden horen hoor.
Kijk Als Opel ( en dat geld voor veel merken) de motoren zou gaan bouwen zoals destijds de C20XE dan worden de auto's niet meer verkocht. Te duur. Is allemaal gevolg van die k*tkoreanen die rommel verkopen voor belachelijk lage prijzen. De klant kijkt nou eenmaal naar prijs. Verder kijken ze toch niet. Kwaliteit komen ze later pas achter als ze net zo'n Kia wokpan met 4 wielen hebben gekocht.
Prijs is wat telt. Alles wordt op d egrens van kan wel/ kan niet gebouwd om de auto zo goedkoop mogelijk te maken. Dat is al goed te merken met bv alleen kabelbomen al. Tegenwoordig is het ondenkbaar dat zoals wij in de gsi een volledige kabelboom hebben liggen voor alle opties. Heb je tegenwoordig ook niet meer.

Maar even terug op de X20XER.
In weze is het een aangepaste X20XEV.
Rare is dat daar eigenlijk MECHANISCH weinig problemen mee zijn.
Electronisch is een ander verhaal :lol:
Dat koppakkinggebeuren is me wel duidelijk.
Je ziet duidelijk dat ze weggerot zijn. Oorzaak zit hem mestal in langdurig stilstaan. Is er toch een beetje zuurstof bijgekomen en dan vreet het weg.
Maja moet het tegen kunnen he, maja dan krijg je weer dat materiaalgebruikverhaal waar ik het net over had.

En daarom ga ik nooit hoger dan een C motor.
Dat nieuwe spul, welk merk dan ook. Ik moet het niet.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Plaats reactie