Rest. Astra GSi RedBill - Nooit meer een GSi (03-05-08)

Grote verbouwingen en projecten. (Car project show-off.)
Gebruikersavatar
Peter_89
forum-gebruiker
Berichten: 1577
Lid geworden op: 17 dec 2006 01:11
Locatie: Twente

Bericht door Peter_89 »

Zit je ook niet echt mee he :roll:
Zwei Liter Kraft ja
Gebruikersavatar
Rellie opt werk
forum-gebruiker
Berichten: 1713
Lid geworden op: 23 jun 2007 12:09
Locatie: In mn eigen toko

Bericht door Rellie opt werk »

Had je moeten zeggen, had hem morgen nog kunnen hebben voor 170 :wink:
DHZ Twente uw Opel specialist voor onderdelen, reparatie en tuning.

http://www.Opelspecialist.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tel: 0546-562109
Mob: 06-14707603

Openings tijden

Maandag gesloten !
Dinsdag t/m Vrijdag 09.00 t/m 20.00
Zaterdags van 09.00 t/m 16.00
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9303
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Kom je nu mee...
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Rallyastra
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3006
Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
Locatie: Vroomshoop

Bericht door Rallyastra »

Ik kan niet ruiken dat jij lekkage hebt, ben geen hond :lol:
I.V.M. drukte bellen als ik niet op PM's reageer !

0546-562109
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9303
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Rallyastra schreef:Ik kan niet ruiken dat jij lekkage hebt, ben geen hond :lol:
LOL, Nou ja, anders had ik er ook weer een ritje naar Vriezenveen aan moeten besteden... Scheelt me nu netto niet zo heel erg veel... (op de levertijd na dan).
Volgende keer zal ik weer aan je denken Niels.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
gsipiloot
forum-gebruiker
Berichten: 1630
Lid geworden op: 20 dec 2006 23:27
Locatie: geffen

Bericht door gsipiloot »

damn jij bent ook echt de pechvogel van t jaar met je gsi'tje ist nie!?
hopen dat t nu gewoon allemaal wel eens een x heel blijft want hier zou ik dus echt de balen van krijgen!
Gebruikersavatar
B235R
forum-gebruiker
Berichten: 58
Lid geworden op: 26 apr 2005 13:44
Locatie: Twente

Bericht door B235R »

Toen echter een tweedehandsje gehaald voor 10 euro.
voor een tientje, niet gek toch.... :lol:
Waarom kun je beter Alzheimer hebben dan Parkison?

Je kunt in het cafe beter je bier vergeten te betalen, dan je bier om te stoten!!
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9303
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Zow vandaag de radiateur opgehaald. Morgen of zaterdag er even in hangen.

Sven, van het magazijn bij die dealer, is bezig met een V8 Kadett C-Coupe. Dat is ook echt een heel vet project.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9303
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Nou, gisteren de radiateur maar even in de auto gehangen. Had nog net even wat meer voeten in de aarde dan ik had ingeschat. Een fotoverslag.

Nadat ik de oude radiateur had losgeschroefd en de koelvloestof netjes via trechtertjes had opgevangen, kon de oude uit het vooronder getild worden. Tijd om de nieuwe radiateur uit de verpakking te halen.

Gloeiende gloeiende, is het nieuwe model anders dan het oude.
Afbeelding
Rechts op de foto is te zien dat er ten opzichte van de oude radiateur twee extra aansluitpunten zitten. Deze waren echter niet afgedopt, en stopjes waren ook niet bijgeleverd. Shit.

Afbeelding

Afbeelding

Dus ik op de fiets gestapt naar de ijzerwarenhandel (ik was blij dat ik vroeg mijn bed uit was want al die zooi is na 1 uur op zaterdag gesloten).
Hadden ze daar de juiste stopjes net niet meer op voorraad. Maat groter wel, maat kleiner wel, maar de juiste niet meer. Omdat de dealer een pleuriseind fietsen is, besloot ik tot een pragmatische aanpak. Verloopnippel erop, en die afgesloten met een eindkap. Toch voldoende ruimte, en dicht is dicht.

Vervolgens de fan van de oude radiateur afgeschroefd en op de nieuwe gemonteerd.

Afbeelding

Als laatste de temperatuurmeter overgezet van de oude op de nieuwe.

Afbeelding

Afbeelding

Toen dat gebeurd was kon het hele zootje weer geplaatst worden. Dat kan gelukkig bij de C20XE net zonder andere delen te hoeven demonteren.

Afbeelding

Afbeelding

Als laatste detail bleek nog dat de aansluiting van de kleine retourslang van de radiateur naar het reservoir in de nieuwe versie niet meer onder een hoek, maar recht geplaatst is. Dat past op zich wel, maar het vervangen van een lamp voor de linker koplamp wordt er niet gemakkelijker op.

Afbeelding

Afbeelding

Alles weer correct gemonteerd. Klaar is kees...

Afbeelding

En nu voorlopig even geen gedoe meer...
Laatst gewijzigd door RedBill op 06 jan 2008 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
pascal1109
Moderator
Moderator
Berichten: 7833
Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
Locatie: Brabant

Bericht door pascal1109 »

Weer lekker bezig geweest dus! Wel apart dat dit nieuwe model niet praktischer (of ongewijzigd) is geworden (extra aansluitpunten zonder dopjes, aansluiting kleine retourslang)
Wel mooi dat je nu in principe alles onder de kap vervangen hebt, heb je dr als het goed is, voorlopig even geen omkijken naar :D
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________

:opel: With great power...comes great responsibility :opel:
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11173
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Die extra aansluitingen hoef je niet af te doppen.
Hoop moeite voor niets :lol:
Dat is de koeler voor de automatische transmissie.
Alle radiateurtypes zijn teruggebracht naar een beperkt aantal. Dus deze past ook op een automaat. Nu gebruik je die aansluitingen niet.
Doet niets af aan de werking ervan.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Raymond-oud
forum-gebruiker
Berichten: 2539
Lid geworden op: 05 mar 2006 23:02

Bericht door Raymond-oud »

Laagvlieger schreef:Die extra aansluitingen hoef je niet af te doppen.
Hoop moeite voor niets :lol:
Dat is de koeler voor de automatische transmissie.
Alle radiateurtypes zijn teruggebracht naar een beperkt aantal. Dus deze past ook op een automaat. Nu gebruik je die aansluitingen niet.
Doet niets af aan de werking ervan.
je was me net voor :lol:
zag ook al dat het 1 van een automaat was :lol: :lol:
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9303
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Laagvlieger schreef:Die extra aansluitingen hoef je niet af te doppen.
Hoop moeite voor niets :lol:
Dat is de koeler voor de automatische transmissie.
Alle radiateurtypes zijn teruggebracht naar een beperkt aantal. Dus deze past ook op een automaat. Nu gebruik je die aansluitingen niet.
Doet niets af aan de werking ervan.
Hmpfff, lekker. Maar je snapt hopelijk wel dat ik niet met de gaten open het risico wilde lopen er koelvloeistof in te doen en het er dan lekker uit te laten lopen? Oftewel, dat dit geen domme actie is op zich?
Ach en het heeft me €2,41 gekost aan messing onderdeeltjes en in totaal 2x 5 minuten fietsen.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11173
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Ach het geeft ook niets.
Zit gewoon een buis in die van het een naar het andere gat loopt. Gaat normaal de automaat olie doorheen.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
ricardo^gsi
forum-gebruiker
Berichten: 314
Lid geworden op: 07 nov 2006 21:02
Locatie: zuidland

Bericht door ricardo^gsi »

doe je tenminste ook nog iets gezonds ongemerkt
met die 10 minute fietse :wink:
calibra doet et weer!!!
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9303
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

How to... Condens in je Astra F door ouderdom verhelpen

Bericht door RedBill »

How to... Condens in je Astra F (GSi) ten gevolge van ouderdom verhelpen.

Aanleiding

Een veelgehoord probleem bij Astra's F van 10 jaar en ouder is dat er bij nat weer heel veel condensvorming in de auto optreedt. Dat is heel erg vervelend, omdat het het rijcomfort verminderd, maar veel belangrijker: het kan erg gevaarlijke situaties opleveren door slecht zicht. Dit is mijns inziens niet zozeer een "astra kwaaltje" zoals het door velen wel wordt genoemd, het is voornamelijk te wijten aan ouderdom van bepaalde onderdelen.

Nu kan de condensvorming meerdere oorzaken hebben.
- Lekke warmtewisselaar van de kachel, waardoor koelvloeistof in de auto op de vloer komt te staan.
- Gat in de bodemplaat door slecht onderhoud, waardoor water de wagen kan binnendringen.
- Slecht herplaatste afvoergoot onder de parrafaanplaat, na het vervangen van het interieurfilter.
- Verstopte afvoergoten.
- Slecht afdichtend rubber tussen de voorruit en de parrafaanplaat, door ouderdom.

Voor de laatste heb ik een goedkope en effectieve oplossing gemaakt.

Wat heb je nodig:

- Een stevig vel (zwart) karton (Minimaal 400x500 mm) (Verkrijgbaar bij Bruna € 1,00)
- kleeffolie (Verkrijgbaar bij Bruna)
- plakband

Gereedschap:

- Stanleymes
- Potlood
- Liniaal
- Schaar
- Je handen

Bereiken van het interieurfilter

Je interieurfilter bevindt zich onder je parrafaanplaat. Dat is de plaat onder je ruitenwissers. Door ouderdom kan de afdichting tussen je voorruit en de parrafaanplaat niet meer afdoende zijn en kan het water onder de parrafaan doorlekken en op je interieurfilter terecht komen. Er komt hierdoor vochtige lucht in je wagen, en de ruiten zullen beslaan.

Afbeelding

Om het interieurfilter te bereiken moet je onder de motorkap het rubber verwijderen dat zich bovenop je schutbord bevindt. Controleer vooraf of de goot goed geplaatst is. Deze dient precies in de V groef te vallen in de parrafaan. Is dat niet het geval, dan kan dat de oorzaak van een vochtig filter zijn.

Afbeelding

Als dit rubber verwijderd is kan de afvoergoot verwijderd worden. Dit kan met enig maneouvreerwerk gebeuren zonder de parrafaan te verwijderen.

Afbeelding

Dit is gelijk een goed moment om te kijken of het rubber van de goot nog goed is.
Je ziet nu je interieurfilter zitten. Controleer de omgeving op rommel, en verwijder dat, indien aanwezig.

Afbeelding

Controleer of je filter vochtig is. Is dat dat het geval (tijdens regenachige perioden) dan heb je waarschijnlijk het beschreven euvel. Is het al een hele tijd droog weer, en heb je op het moment dat je bezig gaat met deze klus geen last van condensvorming, dan zal je filter waarschijnlijk niet nat zijn.

Als je ook het filter verwijderd hebt, dan kijk je de kachel in.

Afbeelding

OK, nou kom op met die oplossing

Als eerste heb ik de twee uiteinden van de rubbers van de afvoergoot weer fatsoenlijk vastgeplakt.

Afbeelding

Afbeelding

Waarschuwing: PABO ALERT!
Wat ik verder heb gedaan, is simpelweg het maken van een kap boven het filter, zodat doorlekkend water in de afvoergoten loopt in plaats van op het filter. De maatvoering komt vrij nauw, omdat er niet heel veel ruimte over is, maar je wel je filter met goed fatsoen wilt kunnen vervangen.

Pak het stuk karton.

Afbeelding

Teken de volgende vorm en knip deze uit.

Afbeelding

Afbeelding

Zorg dat de vouwranden enigszins ingesneden zijn.
Lamineer het stuk karton met de kleeffolie. Doe je dit niet dan zal de werking van korte duur zijn. :wink: :lol:

Vouw de schuine zijden zo dat ze haaks op de bovenkant staan. Doe hetzelfde met de rand aan de onderzijde.

Plaats wat dubbelzijdige tape, of lijm op de onderzijde van het afdakje, en vouw het grote vlak dubbel.

Afbeelding

Zorg vervolgens dat de volgende vorm onstaat en plak deze op de twee achterste hoeken vast.

Afbeelding

Afbeelding

Maak langs de voorkant nog een stuk wat de beide voorste hoeken op de juiste afstand bij elkaar houdt. De kap is gereed voor plaatsing.

Plaats de kap op de filterbak, met de randen aan de buitenzijde.

Afbeelding

Plaats nu je filter, nadat je em hebt laten drogen (of een nieuwe) in de filterbak en klik deze wast met de klemmetjes. Deze klemmetjes zorgen er ook gelijk voor dat de rand die de zijkanten van de kap op juiste afstand houdt geborgd is.

Afbeelding

Plaats de goot weer op de juiste wijze en plaats het rubber terug.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
snarfjuh
forum-gebruiker
Berichten: 599
Lid geworden op: 10 mar 2004 13:18
Locatie: Maasbracht

Bericht door snarfjuh »

Leuk idee hobby bob :lol:

Maar zuigt je kachel/ventilator niet gewoon het karton op de filter als je hem op het hoogste standje hebt staan ?
En krijgt je zo nog wel genoeg lucht binnen ?

Als het echt goed werkt is het misschien slim om dit van metaal te maken,
zodat het een stuk steviger is en een stuk langer mee zal gaan.

Het is maar een vraag hoor, heb er zelf ook geen verstand van :lol:
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9303
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Hij is in dubbel karton en daarna geplastificeerd uitgevoerd en behoorlijk stevig hoor. Zal zeker niet op het filter gezogen worden omdat de ingang aan de voorzijde 25 x 420 mm is. Das een fors aanzuig gat.

Van metaal is al niet meer zo laagdrempelig en goedkoop. Maar had er vanochtend direct al profijt van dat ie alleen maar meer droge lucht naar binnen blaast.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Mad Driver
forum-gebruiker
Berichten: 2066
Lid geworden op: 08 jan 2007 21:20
Locatie: Maastricht

Bericht door Mad Driver »

8) super uitleg...en ook een erg leuk idee..zal goed werken zeker weten.
Mocht ik er last van hebben dan maak ik me er ook zo een..
C18XE
Tuning is not a Sport
It's a way of life!!!!

KOK Promoteam:D
Gebruikersavatar
ricardo^gsi
forum-gebruiker
Berichten: 314
Lid geworden op: 07 nov 2006 21:02
Locatie: zuidland

Bericht door ricardo^gsi »

mooi gemaakt man :wink:

daar hebben we nog is iets aan :thumbsup: :thumbsup:
calibra doet et weer!!!
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Das idd een leuk handigheidje... het is meer een originele domme constructie.
Zo los je het makkelijk op. :wink:
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Gebruikersavatar
Peter_89
forum-gebruiker
Berichten: 1577
Lid geworden op: 17 dec 2006 01:11
Locatie: Twente

Bericht door Peter_89 »

Handig gemaakt. Maaruh maak je SFI letters nu is even rood :wink:
Zwei Liter Kraft ja
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9303
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Nu alle ellende met de C20XE voorbij is, is dan ook eindelijk het moment gekomen om de wagen te laten omkeuren, dus heb ik vandaag de RDW gebeld, en 6 februari om 8:20 uur heb ik een afspraak bij de RDW te Arnhem. Dan is een nieuwe Astra F GSi C20XE geboren.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Matt
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3387
Lid geworden op: 08 dec 2005 23:08
Auto('s): 59 Plymouth
Locatie: Zeeland

Bericht door Matt »

Mooi man! Zal er zeker in 1 keer doorkomen.

Blijft gewoon een supermooi GSi!
2003 Mini Cooper S JCW, supercharged

Westcoast Promoteam 8)
Gebruikersavatar
Mad Driver
forum-gebruiker
Berichten: 2066
Lid geworden op: 08 jan 2007 21:20
Locatie: Maastricht

Bericht door Mad Driver »

8) idd een zeeeeer nette gsi...super!
C18XE
Tuning is not a Sport
It's a way of life!!!!

KOK Promoteam:D
Plaats reactie