Pagina 1 van 1

Proefkonijn gezocht

Geplaatst: 04 feb 2017 14:53
door Ray
Goedemiddag heren,

Ik wil graag een aantal metingen uitvoeren aan de stekker van de MID van een Astra F met C20XE. Ik heb de meetapparatuur, maar geen C20XE, dus ik zou graag bij iemand anders z'n auto willen meten. Mijn bedoeling is als volgt:

- MID losschroeven en 26-polige stekker losmaken, ik meet achterin de stekker, dus geen verbogen pinnen en geen beschadigde draden.
- Een aantal keer vollast rijden op de snelweg. Het gaat mij niet om snelheid, maar om motorbelasting (verbruik)
- De eigenaar rijdt zelf, terwijl ik de meting doe.

Wie is bereid mij daarmee te helpen?

Re: Proefkonijn gezocht

Geplaatst: 06 feb 2017 09:19
door pascal1109
Ik wilde me net aanbieden, tot ik puntje 2 zag :lol:

Re: Proefkonijn gezocht

Geplaatst: 15 feb 2017 15:29
door RedBill
Je mag van mij een keertje langs komen rijden...

Re: Proefkonijn gezocht

Geplaatst: 15 feb 2017 15:39
door Astrid_fahrer
Bij mij zou je ook best mogen testen.

Fabrieks originele Astra F Caravan C20XE M2.8 met MID uit 1995 met lange versnellingsbak verhoudingen.

Re: Proefkonijn gezocht

Geplaatst: 15 feb 2017 20:57
door Laagvlieger
Motorbelasting is volgens mij gewoon een PWM signaal wat gemoduleerd word door de injector open tijd.
In de MID wordt dan de rekenslag gemaakt van injectortijd X4 in dit geval naar een verbruikscijfer.

Re: Proefkonijn gezocht

Geplaatst: 15 feb 2017 21:58
door Ray
Bedankt voor de reacties, heren.
Tweede puntje is inderdaad wel van essentieel belang, Pascal ;)

Ede of Arnhem maakt weinig uit qua afstand, scheelt 3 minuten als ik Google Maps mag geloven.
Ik heb WJ een WhatsApp-berichtje gestuurd. Als WJ om wat voor reden dan ook niet kan rijden, zal ik Marcel (Astrid_fahrer) eens benaderen, maar ik verwacht niet dat dat nodig is. Alsnog bedankt voor het aanbod, Marcel!

@andere Marcel (Laagvlieger)
Klopt, het betreft inderdaad een PWM-signaal wat zowel in frequentie (toerental), als in duty-cycle (inspuittijd) wordt gemoduleerd. Ik wil weten of er een verband is (en zo ja; welke) tussen de berekening van een C20XE MID en een X30XE MID. Ik heb thuis de beschikking over beide MIDs, en ik heb een signaalsimulator gemaakt waarbij ik zelf een verbruikssignaal kan simuleren en moduleren. Mijn verwachting was, dat wanneer je een bepaald verbruikssignaal naar een C20XE MID zou sturen, het weergegeven verbruik even hoog zou zijn op een X30XE MID wanneer je per periode de inspuittijd 1.5 keer zo lang zou maken en de frequentie hetzelfde laat, maar dat is dus niet zo, behalve bij stationair toerental.
Zodoende wil ik een aantal metingen aan een rijdende C20XE uitvoeren, om te zien of er een verband ontstaat met een X30XE aangesloten op een C20XE MID. Waarom wil ik dit? Ik wil een C20XE MID in mijn Astra met X30XE gebruiken. Ik wil niet de X30XE MID gebruiken omdat dan alsnog het verbruik niet klopt vanwege de afwijkende wielomtrek, en het rijbereik klopt dan niet vanwege een afwijkende wielomtrek en een afwijkende tankinhoud. Daarnaast is mijn C20XE MID Nederlands, en mijn X30XE MID Engels. Ik weet dat een aantal van die zaken om te programmeren is met een Tech 1, maar er kan kennelijk geen X30XE motor in een C20XE MID geprogrammeerd worden.

Re: Proefkonijn gezocht

Geplaatst: 18 feb 2017 20:30
door Laagvlieger
Ik had destijds totaal geen problemen met de C20XE MID icm mijn X30XE blok.
MID is grotendeels zelflerend.
Ik heb er wel iets aan veranderd kwa programmering. Wat dat precies was zal ik eens nazoeken dat weet ik niet meer uit het blote hoofd na 10 jaar....

je hebt namelijk je inspuittijd, toerental en niet te vergeten je tankvlotter.
Uit die 3 parameters volgt een leercurve.
Inspuittijd zal afwijken omdat er 2 cilinders bijkomen.
Hoe het precies zat weet ik niet meer maar ik had een volledig bruikbare C20XE MID in gebruik in mijn GSi.
Ik zal wel eens speuren.

Re: Proefkonijn gezocht

Geplaatst: 18 feb 2017 22:17
door Ray
Dat het systeem zelflerend was wist ik niet.
Ben benieuwd wat je nog kan vinden.

Re: Proefkonijn gezocht

Geplaatst: 19 feb 2017 08:41
door Laagvlieger
Ik heb hem destijds met de TECH 1 geijkt. Had maar iets nodig.
Daar zit een optie onder afstellingen dan kun je hem bijsstellen mocht hij afwijken.
Daarmee kun je die 2 extra cilinders erbij trekken.
Ben ondertussen nog steeds aan het graven in mijn archief ;)

Re: Proefkonijn gezocht

Geplaatst: 19 feb 2017 14:17
door Bart(astra)
Interresant.

(zeker omdat ik inmiddels ook beschik over een complete TECH1)

Re: Proefkonijn gezocht

Geplaatst: 20 feb 2017 07:29
door pascal1109
Laagvlieger schreef:Ik had destijds totaal geen problemen met de C20XE MID icm mijn X30XE blok.
MID is grotendeels zelflerend.
Bij mij had ik ook niet de indruk dat de afwijking groot was. Was icm een C18XE MID.
Uiteraard blijf ik dit wel volgen, want ik vind het ook een erg interessant onderwerp!

Re: Proefkonijn gezocht

Geplaatst: 25 feb 2017 08:55
door Ray
Laagvlieger schreef: Ben ondertussen nog steeds aan het graven in mijn archief ;)
Al iets opgegraven, Marcel? :)

Re: Proefkonijn gezocht

Geplaatst: 25 feb 2017 17:30
door Laagvlieger
Neej niets gevonden.

Re: Proefkonijn gezocht

Geplaatst: 28 feb 2017 07:28
door pascal1109
Flink diep archief :lol:

Re: Proefkonijn gezocht

Geplaatst: 28 feb 2017 17:42
door Laagvlieger
Nee druk met ziekenhuis ivm mijn oma die haar heup brak ;)