Pagina 1 van 1

Spanningsproblemen

Geplaatst: 03 mar 2016 22:33
door RedBill
Ik heb de laatste paar maanden last dat de accu van mijn GSi lang niet altijd voldoende sap heeft om de motor aan de praat te krijgen. In die situaties draait het blok nog een paar slagen en dan gaan de lampjes op mijn dash aan en uit en slaat mijn klokje op nul (een teken dat er te weinig stroom is en dat de startmotor het laatste beetje heeft opgesoepeerd).
Laatste accucheck: in Januari, bij de APK. Uitkomst: accu (70Ah GM) is OK (zegt ook de indicator op de accu zelf, netjes groen).
Na de accu aan de lader te hebben gehad en de acculader zegt dat de accu vol is start hij uitstekend, maar kan het zomaar dezelfde dag na een kort ritje nog gebeuren dat hij weer niet start.

Bij starten met startkabels vanaf een andere auto is het altijd starten en lopen.

De stroomafname in uitgeschakelde toestand is 0,24 Ampère.
Bij het rijden brandt er geen lampje dat de accu niet laadt.
Accu en dynamo zijn allebei vrij jong (<4 jaar oud).

Mensen nog suggesties wat ik moet checken in het proces van storingzoeken?
Verbindingen in mijn startonderbreker/alarm heb ik al gecheckt op eventuele slechte contacten. Dat zat wel goed.
Iets zegt me dat het toch de accu zou moeten zijn. Kan dat, ondanks dat die goed door de tests heen komt?

Re: Spanningsproblemen

Geplaatst: 03 mar 2016 22:38
door oenatje
Gaat het lampje van de accu branden als je het contact aanzet?

Re: Spanningsproblemen

Geplaatst: 04 mar 2016 10:26
door RedBill
Ja, het testlampje van de accu gaat branden.

Re: Spanningsproblemen

Geplaatst: 05 mar 2016 00:42
door ASTRA LA VISTA
Misschien een domme vraag...
Lekstroom al gemeten???

-

Re: Spanningsproblemen

Geplaatst: 06 mar 2016 13:56
door RedBill
Zie openingspost.
RedBill schreef:De stroomafname in uitgeschakelde toestand is 0,24 Ampère.

Re: Spanningsproblemen

Geplaatst: 06 mar 2016 15:57
door Laagvlieger
Dat vind ik erg veel lekstroom.
Meestal hou ik zelf 100 mA als absolute bovengrens.
Normaliter heeft een auto een lekstroom tussen de paar uA tot rond de 20 a 30 mA en met een alarmsysteem 50 tot 100 mA

Probeer die verbruiker eens te achterhalen.

Re: Spanningsproblemen

Geplaatst: 07 mar 2016 14:58
door RedBill
Ga ik doen...
Ik heb het vermoeden dat mijn alarm teveel verbruikt, vanwege "bejaard". Maar zeker weten doe ik het niet. Ik heb verder ook geen aparte verbruikers in de auto zitten. Geen enorme audioinstallatie enzo. De Cruisecontrol zit aan een geschakelde plus, net als het relais daarvoor.
Maar die zal ik wel zeker aan een onderzoek onderwerpen. Afkoppelen en dan weer de lekstroom meten.

Re: Spanningsproblemen

Geplaatst: 07 mar 2016 15:29
door Laagvlieger
Kan zijn dat als je alarm met noodstroom hebt dat de noodstroomaccu's kapot zijn en zoveel stroom trekken.

Re: Spanningsproblemen

Geplaatst: 07 mar 2016 15:32
door RedBill
Laagvlieger schreef:Kan zijn dat als je alarm met noodstroom hebt dat de noodstroomaccu's kapot zijn en zoveel stroom trekken.
Dat was ook al een richting waarin ik dacht... Ik heb de sirene al afgekoppeld, ik dacht dat de noodstroomaccu's in die unit verwerkt zijn, kan dat? (Daarmee verlaagt overigens de stroom niet).

Re: Spanningsproblemen

Geplaatst: 10 mar 2016 17:51
door Laagvlieger
Meestal zitten de accu's in de sirene zelf ja.
Als dat de stroom niet verlaagd, dan zit daar niet het probleem :mrgreen:

Re: Spanningsproblemen

Geplaatst: 12 mar 2016 04:13
door astralweeks
Is er iets specifieks aan de hand wanneer de accu opeens leeggetrokken is? Lijkt me dat als de accu kapot is, het lampje niet zal branden ed.

Re: Spanningsproblemen

Geplaatst: 10 apr 2016 13:46
door RedBill
Nadat de spanningsproblemen de afgelopen weken steeds erger werden (CV begon spontaan te schakelen en vorige week zaterdag startte de auto helemaal niet meer) heb ik de wagen maandag laten ophalen door mijn dealer. Die zouden een monteur met autoambulance en starthulp sturen. Ik zag in mijn hoofd de rekening van het storingzoeken al oplopen (Een elektrische storing kan moeilijk traceerbaar zijn). Toen deze de starthulp aankoppelde en ik daarmee moest starten begon er echter rook onder mijn stuurkolom vandaan te komen. Gauw alle stroom eraf gehaald, maar wel gelijk het waarschijnlijke euvel getraceerd. Het beruchte contactblokje voor de ontsteking!

Bij de dealer hebben ze een nieuwe geplaatst en de wagen gebruikte ineens maar 46 mA meer, in plaats van de 0,25 A die ik eerder had gemeten. Probleem dus opgelost! Wagen start weer als een zonnetje. Voor ieder die twijfelt of dat contactblokje ooit al eens vervangen is: doe het gewoon preventief, dat ding kost 15 euro, maar je elimineert wel een potentiële veroorzaker van elektrische storingen (en brand, vraag maar aan Bart) in je auto.

Re: Spanningsproblemen

Geplaatst: 10 apr 2016 18:13
door Laagvlieger
Nou gevonden! Ja die blokjes gaan nogal eens.

Re: Spanningsproblemen

Geplaatst: 11 apr 2016 07:25
door pascal1109
Top, mooi opgelost en niet duur.

Enne...heb jij dan een nummer voor dat contactblokje? :mrgreen:

Re: Spanningsproblemen

Geplaatst: 12 apr 2016 14:07
door RedBill
Zal even op de bon kijken. Zag wel dat het geen Opel of GM nummer is, of er zijn nieuwe nummers in gebruik genomen bij Opel.

Re: Spanningsproblemen

Geplaatst: 12 apr 2016 17:43
door Laagvlieger
Opel heeft helaas de oude nummers afgedankt.

Tegenwoordig werken we met die lange nummers die we voorheen kenden als 90-nummers.

Re: Spanningsproblemen

Geplaatst: 12 apr 2016 19:11
door RedBill
Dat zijn toch de GM nummers?

nummer van het blokje is MC 01204

Re: Spanningsproblemen

Geplaatst: 14 apr 2016 17:48
door Laagvlieger
Een dik jaar terug waren de Onderdeel nummers van opel de korte serie met de spaties. Zoals 6 50 401 of 20 98 304.
Deze nummers werden intern gebruikt binnen de Opel organisatie.
De 90-nummers die er altijd opstonden werden niet gebruikt.
Nu is het dus andersom. De 90 nummers worden gebruikt en niet meer de korte nummers met spaties.

Re: Spanningsproblemen

Geplaatst: 19 nov 2016 19:59
door Bart(astra)
RedBill schreef:Nadat de spanningsproblemen de afgelopen weken steeds erger werden (CV begon spontaan te schakelen en vorige week zaterdag startte de auto helemaal niet meer) heb ik de wagen maandag laten ophalen door mijn dealer. Die zouden een monteur met autoambulance en starthulp sturen. Ik zag in mijn hoofd de rekening van het storingzoeken al oplopen (Een elektrische storing kan moeilijk traceerbaar zijn). Toen deze de starthulp aankoppelde en ik daarmee moest starten begon er echter rook onder mijn stuurkolom vandaan te komen. Gauw alle stroom eraf gehaald, maar wel gelijk het waarschijnlijke euvel getraceerd. Het beruchte contactblokje voor de ontsteking!

Bij de dealer hebben ze een nieuwe geplaatst en de wagen gebruikte ineens maar 46 mA meer, in plaats van de 0,25 A die ik eerder had gemeten. Probleem dus opgelost! Wagen start weer als een zonnetje. Voor ieder die twijfelt of dat contactblokje ooit al eens vervangen is: doe het gewoon preventief, dat ding kost 15 euro, maar je elimineert wel een potentiële veroorzaker van elektrische storingen (en brand, vraag maar aan Bart) in je auto.
Dat heb ik inderdaad in levende lijve mogen ondervinden (gelukkig in de sneeuw)
Geen overbodige luxe om dat ding na 20 jr eens te vervangen (voor degenen die dat nog nooit hebben gedaan)

Een gewaarschuwd mens telt voor twee !! :wink: :idea:

Re: Spanningsproblemen

Geplaatst: 18 jan 2017 12:56
door DarkDaedelus
Ik lees het helaas een stukje later pas, maar welk contactblokje is dit precies wat wordt aangeraden te vervangen?

Re: Spanningsproblemen

Geplaatst: 18 jan 2017 19:55
door Ray
Elektrische deel van je contactslot.

Re: Spanningsproblemen

Geplaatst: 25 jan 2017 08:53
door RedBill
Inderdaad, dat is het deel van het contactslot waar de elektrische doorverbinding plaatsvindt als je je sleutel omdraait om je auto te starten.