Turbo opgeblazen?
Geplaatst: 06 mei 2019 10:04
Gisteren met de station op familiebezoek bij mijn ouders in het westen van het land. Op de terugweg, vlak voor ik de snelweg op zou draaien geef ik een dot gas, om een andere auto de ruimte achter me te geven in te voegen. Hoor ik de motor in toeren stijgen totdat flwfwlwl, en het grootste deel van het vermogen weg. Motorstoringslampje gaat branden, maar ik zie geen rode lampjes branden of knipperen, dus ik zet de auto niet meteen aan de kant.
Ik probeer verder op te trekken richting de 80, maar boven de 2.200 toeren lijkt de motor helemaal geen pit meer te hebben. Amper acceleratie. Opgeschakeld en bij lagere toeren is langzame acceleratie nog wel mogelijk. Ik bedenk al snel dat (gezien het geluid dat ik eerder hoorde en de karakteristiek van de motor nu) de drukvulling is weggevallen. Turbo dus stuk, of een slang/buis geklapt. Ik merk dat de auto 90 km/h iig nog wel haalt, dus ik neem de gok om te proberen naar huis te rijden. Op de snelweg haal ik op vlakke stukken nog net 130 op de teller, heuveltje op zakt ie terug naar 126. Niet fijn rijden dus. Zeker weer op gang komen nadat ik heb moeten afremmen is een drama. Ik denk dat er nog 70 Pk over is van de 136 die het blok hoort te hebben. Mooie is wel dat je ziet dat de moderne techniek wel helpt: Brandstofverbruik neemt niet toe, omdat zich dat aanpast aan de hoeveelheid lucht.
Maar goed, is dit nu de prijs voor "downsizen" of is dit probleem breder bekend bij de 1.6CDTI? Kilometerstand is 112.000.
Ik probeer verder op te trekken richting de 80, maar boven de 2.200 toeren lijkt de motor helemaal geen pit meer te hebben. Amper acceleratie. Opgeschakeld en bij lagere toeren is langzame acceleratie nog wel mogelijk. Ik bedenk al snel dat (gezien het geluid dat ik eerder hoorde en de karakteristiek van de motor nu) de drukvulling is weggevallen. Turbo dus stuk, of een slang/buis geklapt. Ik merk dat de auto 90 km/h iig nog wel haalt, dus ik neem de gok om te proberen naar huis te rijden. Op de snelweg haal ik op vlakke stukken nog net 130 op de teller, heuveltje op zakt ie terug naar 126. Niet fijn rijden dus. Zeker weer op gang komen nadat ik heb moeten afremmen is een drama. Ik denk dat er nog 70 Pk over is van de 136 die het blok hoort te hebben. Mooie is wel dat je ziet dat de moderne techniek wel helpt: Brandstofverbruik neemt niet toe, omdat zich dat aanpast aan de hoeveelheid lucht.
Maar goed, is dit nu de prijs voor "downsizen" of is dit probleem breder bekend bij de 1.6CDTI? Kilometerstand is 112.000.