APK zonder Katalysator (n.a.v. Mariëlle's voorsteltopic)

Van alles en nog wat. (General Bullshit)
renej
forum-gebruiker
Berichten: 854
Lid geworden op: 09 mei 2009 19:07

Re: Nieuw hier!

Bericht door renej »

Laagvlieger schreef:5.2.11 lid 7: Bij personenauto's in gebruik genomen na 31 december 1992, die zijn uitgerust met een emmissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en lambdasonde dient het emissiebestijdingssysteem goed te werken.....
5.2.11 lid 9: Personenauto's die in gebruik zijn genomen na 31 december 1995 moeten zijn voorzien van een goed werkend emmissiebestijdingssysteem dat bestaat uit een katalyator en lambdasonde.

Er wordt nergens geluld over fabriekswege (ja in de regelgeving van vorig jaar). Dus haal je een kat weg bij een pre- 95er heeft die dus geen emmissiebestijdingssysteem.
Ik keur al 13 jaar auto's, alle merken en types. Meeste ben ik al wel tegengekomen ondertussen en het is niet de eerste keer dat ik met dit bijltje hak.
Het staat er zwart op wit. Kwestie van lezen. Dus ik heb geen idee wat er niet duidelijk aan is?
na 31 december 92 hebben een boel auto`s een emissiebestrijdingssyteem en dient aanwezig te zijn en te werken, haal je bij 93/94/95 katalysator weg werkt het bestrijdingssysteem niet goed meer.
Staat er gewoon dus is duidelijk voormij maar voor de rest..?
Gebruikersavatar
astra-gsi-666
forum-gebruiker
Berichten: 3081
Lid geworden op: 05 jan 2012 23:22
Auto('s): OPEL ASTRA GSI F1 1993 en astra gt 2.0I F1 1993,OPEL KADETT GT16V E1 1985(R.I.P.),OPEL VECTR B1 CDX 1998 (EX)
Locatie: sittard zuid limburg

Re: Nieuw hier!

Bericht door astra-gsi-666 »

renej schreef:
Laagvlieger schreef:5.2.11 lid 7: Bij personenauto's in gebruik genomen na 31 december 1992, die zijn uitgerust met een emmissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en lambdasonde dient het emissiebestijdingssysteem goed te werken.....
5.2.11 lid 9: Personenauto's die in gebruik zijn genomen na 31 december 1995 moeten zijn voorzien van een goed werkend emmissiebestijdingssysteem dat bestaat uit een katalyator en lambdasonde.

Er wordt nergens geluld over fabriekswege (ja in de regelgeving van vorig jaar). Dus haal je een kat weg bij een pre- 95er heeft die dus geen emmissiebestijdingssysteem.
Ik keur al 13 jaar auto's, alle merken en types. Meeste ben ik al wel tegengekomen ondertussen en het is niet de eerste keer dat ik met dit bijltje hak.
Het staat er zwart op wit. Kwestie van lezen. Dus ik heb geen idee wat er niet duidelijk aan is?
na 31 december 92 hebben een boel auto`s een emissiebestrijdingssyteem en dient aanwezig te zijn en te werken, haal je bij 93/94/95 katalysator weg werkt het bestrijdingssysteem niet goed meer.
Staat er gewoon dus is duidelijk voormij maar voor de rest..?
auto,s TOT 1992 kunnen zonder kat rijden ,vanaf 1992 TOT NU MOETEN ER EEN KAT ONDER HEBBEN.
ZONDER is AFKEUR.
danny gsi 666
renej
forum-gebruiker
Berichten: 854
Lid geworden op: 09 mei 2009 19:07

Re: Nieuw hier!

Bericht door renej »

ik zal het onderwerp verder niet meer vervuilen maar ik weet wel als je een kat/sonde hebt vanaf fabriek, het aanwezig moet zijn en werken,word je door de politie aangehouden en ze zien dat je geen katalysator hebt staat erook nog een bekeuring van 180 euro op vanwege millieudelict.

Voor 1993 ben je vogelvrij en kun je alles uithalen niet voor niets rijden er veel corsa`s/kadett e met C20let cq c20xe motoren die mensen hebben bij de keuring nergens last van.
mijn broer rijdt met een 91 kadet en c20let en die heeft ook nergens last van, ze hadden hem alleen voor de aardigheid gemeten zodoende.
laagvlieger en hoogvlieger ( ik) komen er nog niet helemaal uit.
weet wel dat ze bij mijn keuring zeiden ( en die gene is gek van de c20xe voor de racerij) dat de katalysator verplicht was in 95 en dat ik ook geen lexmaul etc op mijn astra kon monteren omdat hij dan niet meer door de meting zou komen en ze waren er streng op.

daarom nu alles orgineel bij beide en geen problemen meer..
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Nieuw hier!

Bericht door Laagvlieger »

Politie is een heel ander verhaal natuurlijk. Maar we hadden het over de APK. APK en politie heeft sowieso niet smet elkaar te maken.
Met banden van 1,6 heb je apk goedkeur. Onderweg bij een controle krijg je een prent.

En astragsi 66...Lezen is voor jou ook lastig zie ik.
Grotecaps lock letters maar gebaseerd op lucht.
Vermeldt uw bronnen aub en uw functie/ervaring :wink:
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
renej
forum-gebruiker
Berichten: 854
Lid geworden op: 09 mei 2009 19:07

Re: Nieuw hier!

Bericht door renej »

Laagvlieger schreef:Politie is een heel ander verhaal natuurlijk. Maar we hadden het over de APK. APK en politie heeft sowieso niet smet elkaar te maken.
Met banden van 1,6 heb je apk goedkeur. Onderweg bij een controle krijg je een prent.

En astragsi 66...Lezen is voor jou ook lastig zie ik.
Grotecaps lock letters maar gebaseerd op lucht.
Vermeldt uw bronnen aub en uw functie/ervaring :wink:
zit wel iets van waarheid in betreft rdw/politie en 92 inclusief kat etc.
zal morgen eens een mail naar de rdw sturen kijken wat die ervan zeggen,volgens de site heb ik hier al gekopieerd.
Gebruikersavatar
mikejuhhh
forum-gebruiker
Berichten: 669
Lid geworden op: 11 nov 2012 17:18
Auto('s): astra f gsi X20xev ,suzuki gs500 , c kadett
Locatie: reusel

Re: Nieuw hier!

Bericht door mikejuhhh »

Kunnen jullie daar niet beter even een nieuw onderwerp voor aan maken om over te discussiëren ipv da hier te doen? :wink:
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Nieuw hier!

Bericht door Laagvlieger »

@Renej. Waar haal je dat weg dan? De regelgeving staat op zakelijk -> APK -> APK keurmeesters -> regelgeving en boek.
En dat zijn de actueel geldende regels.

@mikeje. Op zich niet want hier werd gevraagd of een kat nodig was door de topicstarter. En daar krijgt ze nu uitgebreid antwoord op. :mrgreen:
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
astra-gsi-666
forum-gebruiker
Berichten: 3081
Lid geworden op: 05 jan 2012 23:22
Auto('s): OPEL ASTRA GSI F1 1993 en astra gt 2.0I F1 1993,OPEL KADETT GT16V E1 1985(R.I.P.),OPEL VECTR B1 CDX 1998 (EX)
Locatie: sittard zuid limburg

Re: Nieuw hier!

Bericht door astra-gsi-666 »

Laagvlieger schreef:Politie is een heel ander verhaal natuurlijk. Maar we hadden het over de APK. APK en politie heeft sowieso niet smet elkaar te maken.
Met banden van 1,6 heb je apk goedkeur. Onderweg bij een controle krijg je een prent.

En astragsi 66...Lezen is voor jou ook lastig zie ik.
Grotecaps lock letters maar gebaseerd op lucht.
Vermeldt uw bronnen aub en uw functie/ervaring :wink:
bron de rdw zelf,heb bij apk keuring station,s gevraagt en toen nog eens
met de rdw zelf en kreeg het zelfde antwoordt 1992 niet en 1993 wel kat.
help ook bij een autobedrijf,auto,s apk klaarmaken.
danny gsi 666
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Nieuw hier!

Bericht door Laagvlieger »

Ok en dat was een paar maanden terug gebeurd?
Misschien heb je het gemist maar per Januari 2013 is de regelgeving veranderd.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10458
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Re: Nieuw hier!

Bericht door Bart(astra) »

Een auto van bv 1992 heeft dan misschien wel geen katplicht maar moet nog steeds onder de 0,5 Co blijven
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Gebruikersavatar
astra-gsi-666
forum-gebruiker
Berichten: 3081
Lid geworden op: 05 jan 2012 23:22
Auto('s): OPEL ASTRA GSI F1 1993 en astra gt 2.0I F1 1993,OPEL KADETT GT16V E1 1985(R.I.P.),OPEL VECTR B1 CDX 1998 (EX)
Locatie: sittard zuid limburg

Re: Nieuw hier!

Bericht door astra-gsi-666 »

Laagvlieger schreef:Ok en dat was een paar maanden terug gebeurd?
Misschien heb je het gemist maar per Januari 2013 is de regelgeving veranderd.
heb niet meer op de rdw site gekeken .dat zeiden in elsloo bij de rdw een paar maanden geleden.
danny gsi 666
Laatst gewijzigd door astra-gsi-666 op 24 okt 2013 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
prs
forum-gebruiker
Berichten: 809
Lid geworden op: 30 nov 2008 18:50

Re: Nieuw hier!

Bericht door prs »

Bart(astra) schreef:Een auto van bv 1992 heeft dan misschien wel geen katplicht maar moet nog steeds onder de 0,5 Co blijven
lambda eruit, pin 20 aan massa(bij m2.5) en dan mag je naar 3,5% :D
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Nieuw hier!

Bericht door Laagvlieger »

Ik kan me ook niet meer herinneren wanneer exact deze regelgeving is gekomen.
Maargoed. Het is toegestaan zonder kat TOT 1996.
Verders wel geinig, Ik keur dagelijks al 13 jaar lang, het is mijn vak, mijn werk. Honderden APK's per jaar. En iedereen hier weet het beter.
Afgelopen maandag dus examen gehad bevoegdheidsverlenging APK licht. Dat moet elke 2 jaar.
Vergeet niet dat je als APK keurmeester GEEN monteur bent maar een ambtenaar in dienst van de RDW.
Dus dat is erg zwart wit en laat niets aan de verbeelding over. een regel is regel en niets meer of minder.
Dus niet doordenken bij bv een Astra waarvan je weet dat er een kat onder hoort en er niet zit. Je bent een ambtenaar. Je constateert alleen. Zit hij erop of niet. Regelgeving ernaast....daar staat niets over verplichting van een kat (Wat wel bij 96 staat) dus is het niet verplicht.
Ik heb ondertussen mijn sporen wel verdient zowel bij APK als binnen Opel als functie TechMaster die je niet zomaar krijgt en dus de echte moeilijke gevallen/storingen/problemen door de vingers geschoven krijgt.
Ik blijf bij mijn punt zonder deugdelijke bronnen en informatie. Schreeuwen wat iemand bij de rdw ooit gezegd heeft hebben geen waarde. Over het algemeen spreek ik de RDW mannen ook vaker dan de gemiddelde AGC gebruiker hier.
:corn:
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Nieuw hier!

Bericht door Laagvlieger »

prs schreef:
Bart(astra) schreef:Een auto van bv 1992 heeft dan misschien wel geen katplicht maar moet nog steeds onder de 0,5 Co blijven
lambda eruit, pin 20 aan massa(bij m2.5) en dan mag je naar 3,5% :D
Emissiebestijdingssysteem wat bestaat uit een Kat en een lambda...1 van die 2 afwezig? Dan is het geen emissiebestijdingssysteem. Lambda mag blijven dus :wink:
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
prs
forum-gebruiker
Berichten: 809
Lid geworden op: 30 nov 2008 18:50

Re: Nieuw hier!

Bericht door prs »

Laagvlieger schreef:
prs schreef:
Bart(astra) schreef:Een auto van bv 1992 heeft dan misschien wel geen katplicht maar moet nog steeds onder de 0,5 Co blijven
lambda eruit, pin 20 aan massa(bij m2.5) en dan mag je naar 3,5% :D
Emissiebestijdingssysteem wat bestaat uit een Kat en een lambda...1 van die 2 afwezig? Dan is het geen emissiebestijdingssysteem. Lambda mag blijven dus :wink:

ik dacht dat het altijd OF in plaats van EN was :D .
renej
forum-gebruiker
Berichten: 854
Lid geworden op: 09 mei 2009 19:07

Re: Nieuw hier!

Bericht door renej »

Laagvlieger schreef:Ok en dat was een paar maanden terug gebeurd?
Misschien heb je het gemist maar per Januari 2013 is de regelgeving veranderd.
Dan hoef ik de RDw ook niet meer te mailen wat ik gekopieerd hebt komt uit bestand van januari 2013!

http://www.rdw.nl/Zakelijk/Paginas/APK- ... -boek.aspx

Halverwege pagina en dan PDF keuringseisen januari 2013 openen/downloaden iets in die richting
dan bladzijde 22 punt 7
alleen artikel 40/42/43 kan ik niet vinden in het bestand. maar aangezien laagvlieger 13 jaar ervaring heeft mag die zich daar even over buigen in het bestand.
Als het zo doorgaat duurt het niet lang meer en heeft jou blazer straks ook nog een dubbele katalysator :P
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Nieuw hier!

Bericht door Laagvlieger »

Ik zal het je nog sterker vertellen.
Mijn Blazer is afkomstig uit California en af fabriek voorzien van 2 katalysatoren en een secundaire luchtpomp en EGR klep.
Ondertussen zit niets van dit alles er nog op hoor :lol:

Blz 22 punt 7: En dan goed opletten hoe het er staat: in gebruik genomen na 31 dec 1992, die zijn uitgerust met een emissiebestijdingssysteem -> Dat betekent dus visuele controle. Zit het erop of niet. Heeft dus niets te maken of het er af fabriek op zat of dat er een een code op het kenteken zou staan. Dus alleen kijken. Zit er een kat op ja of nee. Geen kat? Geen eis. Wel een kat? Dan moet ie werken!
blz 23 punt 9: Ook hier weer goed lezen: in gebruik na 31 dec 1995 MOETEN zijn voorzien van een emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een kat en een lambdasonde.
Daar zit het verschil in.

Artikelen 40, 42 en 43 staan achter tab 4 (aanvullende permanente eisen) en daar staat hetzelfde alleen de toegestane CO percentages staan erbij vermeldt.

Bij de APK regelgeving moet je elk jaar dus alles vergeten wat je wist van het voorgaande jaar en opnieuw de regelgeving doornemen. Omdat dat steeds veranderd (net als de politiek...maar das een andere discussie).
Sowieso is dit allemaal geen vrijbrief om de grenzen op te zoeken want de politie kan gewoon bekeuren op feiten die voor een apk goedkeur zijn.
Voorbeeldjes: Donkere folie op de ruiten, motorveranderingen die niet op kenteken staan, gladde banden enz.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
renej
forum-gebruiker
Berichten: 854
Lid geworden op: 09 mei 2009 19:07

Re: Nieuw hier!

Bericht door renej »

Laagvlieger schreef:Ik zal het je nog sterker vertellen.
Mijn Blazer is afkomstig uit California en af fabriek voorzien van 2 katalysatoren en een secundaire luchtpomp en EGR klep.
Ondertussen zit niets van dit alles er nog op hoor :lol:

Blz 22 punt 7: En dan goed opletten hoe het er staat: in gebruik genomen na 31 dec 1992, die zijn uitgerust met een emissiebestijdingssysteem -> Dat betekent dus visuele controle. Zit het erop of niet. Heeft dus niets te maken of het er af fabriek op zat of dat er een een code op het kenteken zou staan. Dus alleen kijken. Zit er een kat op ja of nee. Geen kat? Geen eis. Wel een kat? Dan moet ie werken!
blz 23 punt 9: Ook hier weer goed lezen: in gebruik na 31 dec 1995 MOETEN zijn voorzien van een emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een kat en een lambdasonde.
Daar zit het verschil in.

Artikelen 40, 42 en 43 staan achter tab 4 (aanvullende permanente eisen) en daar staat hetzelfde alleen de toegestane CO percentages staan erbij vermeldt.

Bij de APK regelgeving moet je elk jaar dus alles vergeten wat je wist van het voorgaande jaar en opnieuw de regelgeving doornemen. Omdat dat steeds veranderd (net als de politiek...maar das een andere discussie).
Sowieso is dit allemaal geen vrijbrief om de grenzen op te zoeken want de politie kan gewoon bekeuren op feiten die voor een apk goedkeur zijn.
Voorbeeldjes: Donkere folie op de ruiten, motorveranderingen die niet op kenteken staan, gladde banden enz.
Ken je nagaan wat een machine zo`n blazer :thumbsup: maarja die is van voor 1990 en ben je vrij man.

Punt 7 kun je om 2 manieren bekijken zoals ik het zei en zoals jij het zegd, overigens maak jij er visuele controle van en dat kan ik nou net nergens vinden!
ik weet alleen dat ze mij vertellen zit het er fabriekswege op moet het bij de keuring aanwezig zijn en functioneren, auto is van 1995 en moeten ze de 2 metingen doen.
( overigens na de apk keuring mag je de kat wel verwijderen maar word je staande gehouden ben je kenteken bewijs kwijt en en vette prent voor milieu delict) het is allemaal zo krom als wat.
renej
forum-gebruiker
Berichten: 854
Lid geworden op: 09 mei 2009 19:07

Re: Nieuw hier!

Bericht door renej »

ik heb de RDw toch nog een mail gestuurd en zit nu in een grote molen, verwerkingstijd is maarliefst 5 werkdagen!
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

APK zonder Katalysator (n.a.v. Mariëlle's voorsteltopic)

Bericht door Laagvlieger »

renej schreef: Punt 7 kun je om 2 manieren bekijken zoals ik het zei en zoals jij het zegd, overigens maak jij er visuele controle van en dat kan ik nou net nergens vinden!
ik weet alleen dat ze mij vertellen zit het er fabriekswege op moet het bij de keuring aanwezig zijn en functioneren, auto is van 1995 en moeten ze de 2 metingen doen.
( overigens na de apk keuring mag je de kat wel verwijderen maar word je staande gehouden ben je kenteken bewijs kwijt en en vette prent voor milieu delict) het is allemaal zo krom als wat.
punt 7 staat "die zijn uitgerust met een bla bla" dus indien aanwezig/als het erop zit. Dus das een kwestie van kijken en constateren. Als er een specifieke controle voor stond dan was het apart vermeldt. Als de kat verplicht was geweest had het er exact zo gestaan als bij puntje 9.
Het hele fabriekswege verhaal (met controle kenteken op K6, E2, U9 enz. gaat niet meer op sinds 2013. Klopt precies wat je zegt als we nu in 2012 leefden. Maar we zitten al in 2013 :mrgreen:
Daarom zei ik ook in die post dat je met de apk nooit terug moet kijken naar hoe het vorig jaar ging. Huidige regelgeving telt.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Erwin_dude
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 2698
Lid geworden op: 13 mei 2008 20:28
Locatie: Coevorden

Re: APK zonder Katalysator (n.a.v. Mariëlle's voorsteltopic)

Bericht door Erwin_dude »

wat een gelul...

toppicvervuilers :corn:
You can run , but you can't Hide

Alpine Promo Team™

3.0 v6 Promoteam
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: APK zonder Katalysator (n.a.v. Mariëlle's voorsteltopic)

Bericht door RedBill »

Erwin_dude schreef:wat een gelul...

toppicvervuilers :corn:
Das om te zorgen dat jij weer wat te lezen hebt... Anders ga je toch maar ongein uithalen ;-) :mrgreen:
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
renej
forum-gebruiker
Berichten: 854
Lid geworden op: 09 mei 2009 19:07

Re: Nieuw hier!

Bericht door renej »

Goed ik zie dat alles al weer verwijderd is, dat mag. maar nu het probleem, vandaag een persoon van de RDW aan de telefoon gehad die gaat over de APK regelgeving.

Alles wat op internet staat/zelfs rdw zelf kun je vergeten.

NA 31 december 1995 moet katalysator en een lambdasonde aanwezig zijn en werken.
dus 1995 en eerder mag je alles verwijderen en mag er niet worden gemeten, dit zijn de eisen van nu maar er word wel bij verteld `zolang als het duurt`

Dus voor 1996 ben je vrij man betreft metingen/ katalysator/lamdasonde.
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Nieuw hier!

Bericht door Laagvlieger »

Is ander topic voor gekomen:

viewtopic.php?f=1&t=19117" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar zoals ik al zei dus. En idd. zolang het duurt. Maja das bekend van de politiek he. :mrgreen:
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuw hier!

Bericht door RedBill »

renej schreef:NA 31 december 1995 moet katalysator en een lambdasonde aanwezig zijn en werken.
dus 1995 en eerder mag je alles verwijderen en mag er niet worden gemeten
Das precies wat Marcel al aangaf inderdaad, en dus ook wat op de site van de RDW staat.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Plaats reactie