APK zonder Katalysator (n.a.v. Mariëlle's voorsteltopic)

Van alles en nog wat. (General Bullshit)
MarielleAstra16V
forum-gebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 okt 2013 00:31
Auto('s): Opel Astra F GSI 2.0 16V en Volkswagen Golf MK2 1.8i Fire and Ice
Locatie: Warmond

APK zonder Katalysator (n.a.v. Mariëlle's voorsteltopic)

Bericht door MarielleAstra16V »

Laagvlieger schreef:
MarielleAstra16V schreef:
Laagvlieger schreef:Volgens de huidige regelgeving is een kat verplicht na 31 dec 1995.
mijn :GSi: is van mei 1995,dus heeft geen "katplicht"?M'n Golf heeft een katvervanger,scheelt ook iets in vermogen.
Wat is eigenlijk de motorcode van m'n :GSi: ?
Klopt GEEN katplicht.
Maar let op. Volgens de huidige regelgeving! Dus geen garanties voor de toekomst :lol:
Klopt hoor!Alles kan nog veranderen natuurlijk.
M'n Golf heeft een katvervanger,maar de waardes moeten natuurlijk wel kloppen. :|
renej
forum-gebruiker
Berichten: 854
Lid geworden op: 09 mei 2009 19:07

Re: Nieuw hier!

Bericht door renej »

Laagvlieger schreef:
MarielleAstra16V schreef:
Laagvlieger schreef:Volgens de huidige regelgeving is een kat verplicht na 31 dec 1995.
mijn :GSi: is van mei 1995,dus heeft geen "katplicht"?M'n Golf heeft een katvervanger,scheelt ook iets in vermogen.
Wat is eigenlijk de motorcode van m'n :GSi: ?
Klopt GEEN katplicht.
Maar let op. Volgens de huidige regelgeving! Dus geen garanties voor de toekomst :lol:
Die astra C20Xe van mij is van Juni 1995 boel gekl****t mee gehad om hem door de viergas meting te krijgen ( milieu freaks hier in NL) splinternieuwe Kat gekocht en probleem opgelost meting was ver onder wat toegestaan is.

Zonder Kat zul je de astra niet door de keuring krijgen vanwege de uitstoot en zul je er een tussen moeten zetten.
regelgeving is hier in NL erg tegenstrijdig.
MarielleAstra16V
forum-gebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 okt 2013 00:31
Auto('s): Opel Astra F GSI 2.0 16V en Volkswagen Golf MK2 1.8i Fire and Ice
Locatie: Warmond

Re: Nieuw hier!

Bericht door MarielleAstra16V »

renej schreef:
Laagvlieger schreef: Klopt GEEN katplicht.
Maar let op. Volgens de huidige regelgeving! Dus geen garanties voor de toekomst :lol:
Die astra C20Xe van mij is van Juni 1995 boel gekl****t mee gehad om hem door de viergas meting te krijgen ( milieu freaks hier in NL) splinternieuwe Kat gekocht en probleem opgelost meting was ver onder wat toegestaan is.

Zonder Kat zul je de astra niet door de keuring krijgen vanwege de uitstoot en zul je er een tussen moeten zetten.
regelgeving is hier in NL erg tegenstrijdig.
Daar was ik al bang voor.Dan had ik met de Golf meer mazzel wat de meting betreft...
Ik kan een nieuwe katalysator krijgen voor ongeveer 170 Euro.
Bedankt voor de info!
renej
forum-gebruiker
Berichten: 854
Lid geworden op: 09 mei 2009 19:07

Re: Nieuw hier!

Bericht door renej »

MarielleAstra16V schreef:
renej schreef:
Laagvlieger schreef: Klopt GEEN katplicht.
Maar let op. Volgens de huidige regelgeving! Dus geen garanties voor de toekomst :lol:
Die astra C20Xe van mij is van Juni 1995 boel gekl****t mee gehad om hem door de viergas meting te krijgen ( milieu freaks hier in NL) splinternieuwe Kat gekocht en probleem opgelost meting was ver onder wat toegestaan is.

Zonder Kat zul je de astra niet door de keuring krijgen vanwege de uitstoot en zul je er een tussen moeten zetten.
regelgeving is hier in NL erg tegenstrijdig.
Daar was ik al bang voor.Dan had ik met de Golf meer mazzel wat de meting betreft...
Ik kan een nieuwe katalysator krijgen voor ongeveer 170 Euro.
Bedankt voor de info!
geen dank, jou golf is van 1990 dan is een kat niet verplicht en doen ze die meting ook niet, dus daar kun je alle motors inzetten die je wilt!
Gebruikersavatar
astra-gsi-666
forum-gebruiker
Berichten: 3081
Lid geworden op: 05 jan 2012 23:22
Auto('s): OPEL ASTRA GSI F1 1993 en astra gt 2.0I F1 1993,OPEL KADETT GT16V E1 1985(R.I.P.),OPEL VECTR B1 CDX 1998 (EX)
Locatie: sittard zuid limburg

Re: Nieuw hier!

Bericht door astra-gsi-666 »

MarielleAstra16V schreef:Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


En m'n huidige Golf,heb ik genoeg foto's van :lol:
je hebt er een G60 set op zitten,ook op de vorige golf twee.
dikke set voor een golfje.
danny gsi 666
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Nieuw hier!

Bericht door Laagvlieger »

Een Astra met een motor in goede!! conditie kan probleemloos zonder de kat door de apk.
Probleem is vaak dat de conditie niet zo goed is. Bv iets lekkende pakkingen.....vervuilingen in de motor.
En zorgen dat je lambdasonde goed werkt.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
renej
forum-gebruiker
Berichten: 854
Lid geworden op: 09 mei 2009 19:07

Re: Nieuw hier!

Bericht door renej »

Laagvlieger schreef:Een Astra met een motor in goede!! conditie kan probleemloos zonder de kat door de apk.
Probleem is vaak dat de conditie niet zo goed is. Bv iets lekkende pakkingen.....vervuilingen in de motor.
En zorgen dat je lambdasonde goed werkt.
Geloof mij maar zo`n goede 16v vind je niet meer! ze hebben allen meer dan 180.000 gelopen en onderhoud is bij 99% van de astra`s ver te zoeken!
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10458
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Re: Nieuw hier!

Bericht door Bart(astra) »

Renej doe eens iets minder negatief joh.

Astra van mijn broer heeft dik 3 Ton erop en komt nog steeds jaarlijks met een katvervanger door de Co (nee idd geen viergas) heen met zijn c20xe
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
renej
forum-gebruiker
Berichten: 854
Lid geworden op: 09 mei 2009 19:07

Re: Nieuw hier!

Bericht door renej »

Bart(astra) schreef:Renej doe eens iets minder negatief joh.

Astra van mijn broer heeft dik 3 Ton erop en komt nog steeds jaarlijks met een katvervanger door de Co (nee idd geen viergas) heen met zijn c20xe
ik snap best dat jij je auto wil verdedigen mag ook, maar 99% van de astra`s zijn gewoon rot, slecht onderhouden, ik heb inmiddels 4 exemplaren gehad en alle c20xe en ze hebben ook allen hetzelfde probleem! kost handen vol geld om weer goed te maken.
een goeie astra F bestaat niet je hebt zelf mijn restauratie project hier gezien, en die was goed onderhouden maar ook daar mankeerde ook nog de wereld aan.
Haal jou broer zijn astra met 3 ton maar eens uit elkaar dan weet je wat ik bedoel, als jou broer een 92er astra heeft zal hij zonder kat inderdaad door de keuring komen maar bij 93/94/95 is onmogelijk, ik heb zelf in een garage gewerkt en de meting moet hij aan voldoen of jou broer word gematst door de garage kan ook.
Je hebt zelf ook een 92er met v6 dan hoeven ze bij jou geen meting te doen was het een 94/95 geweest moet je aan de uitstoot eisen voldoen en krig je hem zonder kat niet door de keuring,en de eisen zijn streng vanaf 95.
Oude auto`s die zowat uit elkaar vallen maar nog een keuring moeten hebben voor verkoop worden niet voor niets 5 minuten voor sluiting nog even een stempel opgedrukt.
oenatje
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 10360
Lid geworden op: 03 jan 2004 16:36

Re: Nieuw hier!

Bericht door oenatje »

mijn c20xe station van november 1995 komt zonder problemen door die test. al 2 keer
Gebruikersavatar
just_nll
forum-gebruiker
Berichten: 900
Lid geworden op: 26 aug 2008 22:01
Auto('s): Opel astra GSI 2.0 8 V (becomes soon a 2.0 16 V
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuw hier!

Bericht door just_nll »

nou de mijne met inmiddels bijna 3 ton op de teller kwam vorig jaar ook makkelijk door de gasmeting heen en die is een 94 er
WestCoast Promo Team
Bonrath Promo Team
Shell Helix Promo Team
Irmscher Promo Team
Astra GSi 2.0 8V (Becomes a C20XE M2.5)
Astra GSi 2.0 16V (C20XE M2.8 )
renej
forum-gebruiker
Berichten: 854
Lid geworden op: 09 mei 2009 19:07

Re: Nieuw hier!

Bericht door renej »

Bovenstaande beide met katalysator, zonder kun je het wel vergeten!
pascal1109
Moderator
Moderator
Berichten: 7833
Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
Locatie: Brabant

Re: Nieuw hier!

Bericht door pascal1109 »

Dat ding zit er toch ook niet voor niks onder.
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________

:opel: With great power...comes great responsibility :opel:
renej
forum-gebruiker
Berichten: 854
Lid geworden op: 09 mei 2009 19:07

Re: Nieuw hier!

Bericht door renej »

pascal1109 schreef:Dat ding zit er toch ook niet voor niks onder.
alsjeblieft! :thumbsup: zonder dat ding kun je het vergeten!
en daar komt bij dat de c20xe beter loopt met kat dan zonder, al die dingen heb ik al mee geëxperimenteerd.
pascal1109
Moderator
Moderator
Berichten: 7833
Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
Locatie: Brabant

Re: Nieuw hier!

Bericht door pascal1109 »

Nog steeds oneens, perfecte motoren zullen het vast zonder kunnen, wat al aangegeven staat.
Maar als de fabrikant ze er in de fabriek onder zet, is dat omdat de motoren normaal gebruikt worden. En als er ondertussen 2+ ton op zo'n motor staat, kun je het aantal motoren dat er op dat moment zonder kat nog door komt, wel verwaarlozen.

Ik heb ook geen enkel probleem gehad met C20XE en X30XE in de Astra (uit 94) bij de APK.
Dus dat jij er zo'n problemen mee hebt, hoef je niet te generaliseren op de rest. Uit de reacties maak ik op, dat de meeste er netjes doorheen komen.
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________

:opel: With great power...comes great responsibility :opel:
renej
forum-gebruiker
Berichten: 854
Lid geworden op: 09 mei 2009 19:07

Re: Nieuw hier!

Bericht door renej »

perfecte motoren bestaan na 20 jaar niet meer! en daar blijf ik bij.
pak alle c20xe van 95 maar die er nog zijn en haal de katalysator ermaar onderweg en doe ze voor de meting en 99,9% komt erniet door
Ik heb er een probleem mee gehad ja, een nieuwe katalysator en alles was opgelost.
oenatje/justnl hebben vast de katalysator er nog onder en dan zullen ze erdoor komen, Bart zijn broer zal waarschijnlijk een c20xe van 92/91 hebben dan is een katalysator niet verplicht en doen ze ook geen meting.
99% van de c20xe`s die ernog zijn hebben slecht onderhoud of geen, de 1% goeie staan bij mensen in de garage.

Personen auto`s die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 maar voor 1 januari 1996 moeten zijn voorzien van een goed werkend emissie bestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde indien deze vanaf fabriekswege gemonteerd is.
Auto`s met electronische onsteking ( dus de c20xe DIS) dienen tevens te voorzien zijn van het bovenstaande.
Na 31 december 1994 moeten naast een stationair meting ook een viergas meting bij verhoogd toerental ondergaan, hierbij moet met verhoogd toerental een CO van 0,3 gehaald worden
autos van 1994 en daarvoor hoeven alleen stationair gemeten te worden.

Dus 1995 is gewoon Kat/ en viergas meting.
renej
forum-gebruiker
Berichten: 854
Lid geworden op: 09 mei 2009 19:07

Re: Nieuw hier!

Bericht door renej »

Wettelijke eisen - Permanente eisen met betrekking motorvoertuigen.

Op grond van de artikelen 5.1.1 in conbinatie met punt 12 van het voertuigenreglement kan tegen het rijden zonder katalysator worden opgetreden, mits deze voldoet aan de wettelijk gestelde eis.
Dit houd in: Wanneer je katalysator is verwijderd en je staande wordt gehouden door politie je voertuig in beslag kan worden genomen op grond van deze artikelen. Je motorvoertuig voldoet namelijk niet aan de permanente eisen. Je kenteken wordt ingevorderd en je hebt vervolgens vier weken de tijd om de aanpassing teniet te doen, ofwel je kat moet er weer onder. Waneer je niet kan voldoen aan het gestelde termijn betekend dit dat je kenteken wordt opgestuurd naar de RDW en je motorvoertuig opnieuw bij de RDW moet worden gekeurd.

Een ander verhaal wordt het als je motorvoertuig voor de APK moet komen.
Normaal gesproken staat er een code op je kenteken. De keurmeester kan aan de hand van deze code zien of je motorvoertuig moet voldoen aan de katalysatorplicht. (millieuplicht) En dit is altijd te controleren.
Alle nieuwe auto's die na 01-01-1993 in gebruik zijn genomen moeten voorzien zijn van een geregelde katalysator. Deze voldoen zonder meer aan de strengste uitlaatgasnormen. Een afzonderlijke codering op het kenteken hoeft niet worden toegepast.

De codes.
Waneer de volgende codes op je kenteken staan moet je voldoen aan de permanete eis. (dus ook bij een APK)

K6 - schoon met katalysator, al dan niet geregeld.
K9 - schoon met ongeregelde katalysator.
U9 - schoon met lambdasonde (geregekde katalysator).
E2 - schoon met lambdasonde (geregelde katalysator)

Motorvoertuigen van vóór 1993, waarvan het kenteken is voorzien van één dezer codes moeten dus ook voldoen aan de verplichting van het hebben van een katalysator.
renej
forum-gebruiker
Berichten: 854
Lid geworden op: 09 mei 2009 19:07

Re: Nieuw hier!

Bericht door renej »

en dan officieel volgende Rdw site, opgemaakt in 2012

Personen auto`s van na 31 december 1992 dienen te zijn uitgerust met een goed werkend emissie bestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde vereder info staat in artikel 40, 42 en 43

en daar komt bij dat de ambtenaren de regels ook steeds veranderen, als ik verder ga zoeken kom ik dingen tegen dat een auto van 1993 en later al een viergasmeting moeten ondergaan
MarielleAstra16V
forum-gebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 okt 2013 00:31
Auto('s): Opel Astra F GSI 2.0 16V en Volkswagen Golf MK2 1.8i Fire and Ice
Locatie: Warmond

Re: Nieuw hier!

Bericht door MarielleAstra16V »

Ik kom dus niet onder een katalysator uit...maakt niet uit hoor.
Weer wat geleerd over de viergasmeting,heb ik met de Golfjes nooit mee te maken gehad.
Lambdasonde kost toch niet zoveel?(universeel)
En zijn er leuke schroefsetjes op de markt voor de Astra f?
Gebruikersavatar
petrolhead
forum-gebruiker
Berichten: 240
Lid geworden op: 11 apr 2012 17:08

Re: Nieuw hier!

Bericht door petrolhead »

welkom :mrgreen:
MarielleAstra16V schreef: Verder komt er een schroefset onder(is dat mogelijk?)= :wink:
zeker weten is dat mogelijk, kosten alleen een godsvermogen, tegenover wat ze voor een golf of dergelijke kosten .

heb het zelf ook, laten maken door ene hans/pipo :thumbsup: stukkie goedkoper
Laatst gewijzigd door petrolhead op 23 okt 2013 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Nieuw hier!

Bericht door Laagvlieger »

Renej......je baseert alles op de oude APK regelgeving.
Ik heb maandag morgen alweer voor de 7e keer APK bevoegdheidsverlenging examen gedaan (Geslaagd met een cijfer 10 trouwens :mrgreen: ).
Kat is verplicht vanaf 31 dec 1995.
K6, U9, E2 en al die mikmak is komen te vervallen.

Zoek de huidige regelgeving maar op. Kat is niet verplicht.

Ik had een goede C20XE M2.8 in mijn 94er Astra. Zonder kat GEEN probleem met de 4 gas. Destijds ook 170.000 op de klok.
Motor ligt vanaf dat moment nog steeds in opslag in een schuur helaas. :(
Km's en leeftijd zeggen helemaal niets. Het is hoe er mee omgesprongen wordt.

En vergeet ook niet dat een hele hoop mensen met een slechte lambdasonde rondrijden wat de uitstoot ook niet ten goede komt.
Dus asjeblieft niet zo zwart/wit.
Ik heb ook zat ge-expirimenteerd zonder kat's.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
prs
forum-gebruiker
Berichten: 809
Lid geworden op: 30 nov 2008 18:50

Re: Nieuw hier!

Bericht door prs »

mijn 94er astra c20let kwam ook gewoon door de keuring zonder kat. dat je zegt dat hij beter loopt met kat is natuurlijk een persoonlijke mening, mijn ervaring is toch beter zonder kat,2 dempers en een bescheiden pijpje(geen 63mm geval)
renej
forum-gebruiker
Berichten: 854
Lid geworden op: 09 mei 2009 19:07

Re: Nieuw hier!

Bericht door renej »

Dit zijn de eisen die vanaf de RDW site komen opgemaakt in 2013, is af fabriek voorzien dient het aanwezig te zijn en te werken ik zuig het echt niet uit mijn duim en haal het direct bij de rdw weg.
En dat katalysator vanaf 1995 verplicht is klopt maar erzijn ook nog auto`s van 19/94 die vanaf fabriek nog geen kataysator hebben.

Artikel 5.2/3.11 lid 7
- Groot. Nu bij voertuigen in gebruikgenomen na 31 december 1992 personenauto’s en 31 december 1994 bedrijfsauto’s die emissiebestrijdingssysteem hebben dat bestaat uit katalysator en lambda-sonde zowel stationaire CO meting als 4 gasmeting doen.
Bij deze groep voertuigen in gebruik genomen voor 31 december 1995 wat betref personen auto’s en 31 december 1997 wat betreft bedrijfsauto’s <= 3500 kg, waar katalysator en/of lambda sonde ontbreekt, geldt alleen nog stationaire CO meting en dan met max. 3,5% CO (in gebruik genomen na 30 september 1986).

Bovenstaande wijziging geld per 1 januari 2013 en dit is het meest recente wat te vinden is.
maar als jij apk keurmeester bent laat het document eens zien dan..? erzijn auto`s van 1993/94 die vanaf fabriek nog geen Kat hebben.
Laatst gewijzigd door renej op 24 okt 2013 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
renej
forum-gebruiker
Berichten: 854
Lid geworden op: 09 mei 2009 19:07

Re: Nieuw hier!

Bericht door renej »

prs schreef:mijn 94er astra c20let kwam ook gewoon door de keuring zonder kat. dat je zegt dat hij beter loopt met kat is natuurlijk een persoonlijke mening, mijn ervaring is toch beter zonder kat,2 dempers en een bescheiden pijpje(geen 63mm geval)
Dat van de turbo motor ken ik, mijn broer zijn gereviseerde c20let met alles nieuw had een uitstoot van bijna 0,0. met een lange recht pijp zonder katalysator etc.
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Nieuw hier!

Bericht door Laagvlieger »

5.2.11 lid 7: Bij personenauto's in gebruik genomen na 31 december 1992, die zijn uitgerust met een emmissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en lambdasonde dient het emissiebestijdingssysteem goed te werken.....
5.2.11 lid 9: Personenauto's die in gebruik zijn genomen na 31 december 1995 moeten zijn voorzien van een goed werkend emmissiebestijdingssysteem dat bestaat uit een katalyator en lambdasonde.

Er wordt nergens geluld over fabriekswege (ja in de regelgeving van vorig jaar). Dus haal je een kat weg bij een pre- 95er heeft die dus geen emmissiebestijdingssysteem.
Ik keur al 13 jaar auto's, alle merken en types. Meeste ben ik al wel tegengekomen ondertussen en het is niet de eerste keer dat ik met dit bijltje hak.
Het staat er zwart op wit. Kwestie van lezen. Dus ik heb geen idee wat er niet duidelijk aan is?
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Plaats reactie