grotere hrc + rembekrachtiger. Nieuwe vraag!

Van alles en nog wat. (General Bullshit)
Gebruikersavatar
GSI Racer
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 5656
Lid geworden op: 30 mei 2009 11:12
Auto('s): Astra GSi 2.0 16V Turbo en Astra GSi 2.0 16V
Locatie: Nuth (Zuid-Limburg)

Re: 2 vraagjes over upgrade mogelijkheden

Bericht door GSI Racer »

even terug inhaken op dit topic.

het wordt weer winter, tijd om de Astra dus weer onder handen te nemen.

het is alweer een tijd geleden, dit topic.
als ik het goed begrepen heb uit voorgaande reacties past een hrc + rembekrachtiger van een Vectra met X25XE motor op de Astra.
maar moet die perse van een 25XE zijn? kan iemand dat bevestigen? :roll:

heb namelijk al eens een hrc van een Vectra V6 willen kopen, maar die was anders als die wat ik nodig heb...
-Astra GSi C20LET fun/track @291pk/450Nm Powered by Klasen Motors
-Astra GSi C20XE daily

Remmen is angst
The Undertaker
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 8637
Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52

Re: grotere hrc + rembekrachtiger (oud topic)

Bericht door The Undertaker »

http://calibra.cc/showthread.php?t=41907" onclick="window.open(this.href);return false;
moin,

angeregt von nr1ebw von calibra-team.de, der in seinem noch leeren Motorraum einen Bremskraftverstärker vom Vectra B eingebaut hat, habe ich viele Teilekataloge und TIS Dokumente gewälzt, Teile beschafft und schließlich den Umbau versucht.

Zum Einsatz kommt ein Tandem-Bremskraftverstärker, dieser hat 2 Vakuumkammern und deshalb einen höheren Verstärkungsfaktor als der originale Calibra BKV.

Serienmäßig fahren alle Calibra einen 9" Bremskraftverstärker. Der neue Tandem-BKV hat nur 8" aber 2 Kammern. Er ist vom Durchmesser also etwas kleiner, aber dafür tiefer.

Der große Vorteil dieses Vectra B BKVs ist, dass er ohne Änderungen an unseren Halter im Calibra passt. Die Druckstange ist ebenfalls genauso lang wie im Calibra und die Befestigung am Bremspedal auch identisch.

Wirklich toll, dass die Opel Ingenieure trotz des Generationswechsels dort keine Änderungen vorgenommen haben - das ist unser Glück. Denn Schweißarbeiten an der Halterung des BKV wie es bei Senator-Umbauten nötig ist, sind mir zu heikel.

Der Umbau ist stellenweise eine Drecksarbeit bei der viel geflucht werden darf, weil man an eine der vier Schrauben des BKVs praktisch gar nicht rankommt. Ich habe heute jedenfalls fast den ganzen Tag am Auto verbracht.

Am Bremspedal muss eine Sicherungsfeder entfernt werden, dann einen Bolzen rausdrücken und die Druckstange ist frei. Wenn der ganze Klotz ausgebaut ist, messt die Länge der Druckstange und stellt dieselbe Länge beim Vectra B Teil ein. Dafür ist unter der Gummimanschette ein Gewindestück mit Kontermutter. Die Gummimanschette beim Vectra BKV ist zweiteilig, den oberen Teil behalten wir, den Anschluss an die Spritzwand entsorgen wir. Die Manschette vom Calibra BKV wird übernommen und mit einem Ring über den oberen Teil der Vectra Manschette gestülpt. So ergibt sich ein langer Gummischlauch, der dann wieder an der Spritzwand abdichtet.

Beim X20XEV wird es sehr knapp mit dem DIS-Zündmodul, da kommt der neue Hauptbremszylinder fast in die Quere. Der Bremsflüssigkeitsbehälter ist auch etwas zu hoch und stößt an die Motorhaubendämmmatte. Ich habe daher den Schraubverschluss und Flüssigkeitsstandanzeiger vom alten Behälter mit etwas Modifikation in den neuen Behälter gebaut, dann ist er einen Tick niedriger und es passt gerade so.

Der Unterdruckanschluss von der Ansaugbrücke passt ohne Änderungen.

Die Bremsleitungen vom Hauptbremszylinder zum ABS-Block müssen neu gebogen bzw. neu angefertigt werden, da der Vectra HBZ einen Anschluss auf der Unterseite hat. Achtet drauf, dass die Bremsleitungen nirgends scheuern, das muss alles berührungsfrei verlegt werden. Anschließend entlüften und Probefahrt machen!

Der hier verwendete BKV und HBZ wurde im Vectra B X20XEV und X25XE verbaut "bis Fahrgestellnummer". Die Teilenummer des Bremsensystems auf dem BKV lautet: 3.7747-1501.4.

Der Hauptbremszylinder ist wie beim Calibra Turbo/V6 ein 23,81 mm Exemplar. Hier allerdings aus Aluminium statt aus Guss.

Erlebnisbericht: Toll. Geb ich nicht mehr her! Ein größerer Bremskraftverstärker bedeutet, dass der Fuß weniger Kraft aufwenden muss, um entsprechende Bremsleistung abzurufen. Jetzt werden einige sagen "Pah, ich hab doch kein zartes Mädchenbein", denen sei gesagt, dass der serienmäßig im Calibra verbaute Bremskraftverstärker ein kleines Gürkchen ist und so halt auch im Kadett, Corsa und Astra zu finden war, alles deutlich leichtere Autos.

Ein paar Bilder vom neuen Bremskraftverstärker im Vergleich zum serienmäßigen sind in meiner Galerie.
Google vertaling:
, Moin

gestimuleerd door nr1ebw van kalibratie-team.de, die in zijn nog lege motorruimte rembekrachtiger gemonteerd van een Vectra B, ik heb veel onderdelen catalogi en TIS gerold documenten, onderdelen aangeschaft en uiteindelijk proberen de conversie.

Bijvoorbeeld, een tandem rembekrachtiger, deze heeft twee vacuümkamers, en dus een hogere winst dan de oorspronkelijke Calibra BKV.

fFabrieksaf rijd elke Calibra met een 9 "rembekrachtiger. De nieuwe tandem BKV heeft slechts 8", maar twee kamers. Hij is de diameter die iets kleiner, maar dieper.

Het grote voordeel van deze Vectra is BKVs aan te passen zonder aanpassingen aan onze steun in de Calibra. De duwstang is ook dezelfde lengte als de Calibra en de gehechtheid aan het rempedaal ook identiek.

Echt geweldig dat de ingenieurs van Opel hebben gemaakt in weerwil van de generatiewisseling mag niet veranderd - dat is ons geluk. Voor het lassen van werken aan de houder van BKV als het nodig is voor Senator conversies zijn lastig voor mij.

De conversie is soms een hoop vuile werk voor kan worden vervloekt, want vrijwel niemand van de vier schroeven op de BKVs rankommt. Vandaag heb ik doorgebracht in ieder geval het grootste deel van de dag op de auto.

Op het rempedaal moet een veiligheids-veer moet worden verwijderd zijn, dan drukt u op een pin en duwstang is gratis. Als het hele blok is verwijderd, het meten van de lengte van de drijfstang en stelt dezelfde lengte voor de Vectra B deel. Het onder de rubberen huls is een stuk draad met moer. De rubberen boot op de Vectra BKV bestaat uit twee delen, het bovenste gedeelte, behouden wij ons het recht voor om van de verbinding beschikken om de brandmuur we. De manchet van de kalibratie BKV is geaccepteerd en gleed een ring aan de bovenkant van de Vectra manchet. Het resultaat is een lange rubberen slang, die vervolgens weer zegel aan het schot.

Wanneer X20XEV zal het heel dicht bij de DIS ontsteking module, omdat de nieuwe hoofdremcilinder is bijna in de weg. De remvloeistof reservoir is een beetje te hoog is en de triggers Motorhaubendämmmatte. Ik heb daarom de dop en de vloeistof niveau-indicatoren van de oude tank met een kleine aanpassing in de gebouwde nieuwe container, dan is hij een iets lager en het past nauwelijks zo.

Het vacuüm aansluiting van het gasklephuis te passen zonder aanpassingen.

De remleidingen van de hoofdremcilinder naar de ABS-blok moet worden gebogen of nieuw opnieuw gemaakt, omdat de Vectra HBZ heeft een connector aan de onderkant. Kijk uit, dat de remleidingen nergens schuren dat alles moet worden verplaatst zonder geraakt. Laat ze uitlekken en een proefrit!

Zoals hierin gebruikt, was BKV en HBZ geïnstalleerd in de Vectra en de X20XEV X25XE "met het chassis nummer." Het onderdeelnummer van het remsysteem op de BKV is: 3.7747-1501.4.

De hoofdremcilinder is als een Calibra Turbo/V6 23,81 mm exemplaar. Hier echter, gemaakt van aluminium in plaats van stemmen.

Getuigenis: Great. Ik niet meer geef haar! Een grotere rembekrachtiger betekent dat de voet moet besteden minder inspanning de juiste remwerking te verkrijgen. Nu zullen sommigen zeggen: "Bah, ik ben niet een sliert van een meisje been", waarvan wordt gezegd dat de standaard in de Calibra gebouwd rembekrachtiger worden is een kleine augurken en vond zo onhoudbaar in de leerling, de Corsa en Astra, alles was veel lichter auto's.

Een paar foto's van nieuwe rembekrachtiger, vergeleken met de norm zijn in mijn galerij.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
GSI Racer
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 5656
Lid geworden op: 30 mei 2009 11:12
Auto('s): Astra GSi 2.0 16V Turbo en Astra GSi 2.0 16V
Locatie: Nuth (Zuid-Limburg)

Re: grotere hrc + rembekrachtiger (oud topic)

Bericht door GSI Racer »

thanks Robert!

dus een Vectra X20XEV heeft ook zo'n tandem bekrachtiger wat ik uit de lap tekst kan opmaken?
ga ik toch even kijken op de sloop.

en de hrc van een Calibra V6 kan ik dus ook gebruiken
is dan wel van staal, maar dat boeit niet :wink:
-Astra GSi C20LET fun/track @291pk/450Nm Powered by Klasen Motors
-Astra GSi C20XE daily

Remmen is angst
Gebruikersavatar
Tim82
forum-gebruiker
Berichten: 1151
Lid geworden op: 16 aug 2008 13:08
Locatie: Beverwijk

Re: grotere hrc + rembekrachtiger (oud topic)

Bericht door Tim82 »

Ik heb een tijd terug ook al eens een topic hier over aangemaakt. Als je met de standaard hrc en turbo/v6 remmerij gaat rijden zul je dieper moeten trappen: cilinders in de remklauwen zijn groter, de hoofdremcilinder zal een langere slag (boring blijft immers gelijk) moeten maken om dezelfde actie te verkrijgen bij de cilinders in de klauwen. De hrc van een calibra turbo is een optie echter het verschil is niet heel groot. Een nieuwe hrc voor een turbo is erg duur. Met de standaard hrc en 284 mm remmerij is goed te rijden vind ik zelf, niet overdreven veel pedaalslag nodig.

Wellicht is het met 308 mm een ander verhaal maar dat ligt helemaal aan de inhoud van de remcilinders in die OPC klauwen.

Extra rembekrachtiging is niet echt noodzakelijk toch? De uiteindelijke remwerking blijft hetzelfde maar je levert wel in op doseerbaarheid, wat je op circuit opzich wel wil!
C20XE - BBS - Koni - Toyo - K&N - Ferodo
Gebruikersavatar
Peter_89
forum-gebruiker
Berichten: 1577
Lid geworden op: 17 dec 2006 01:11
Locatie: Twente

Re: grotere hrc + rembekrachtiger (oud topic)

Bericht door Peter_89 »

Wat ook wel scheelt is stalen de felixbele leidingen vervangen voor stalen..
Zwei Liter Kraft ja
Gebruikersavatar
GSI Racer
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 5656
Lid geworden op: 30 mei 2009 11:12
Auto('s): Astra GSi 2.0 16V Turbo en Astra GSi 2.0 16V
Locatie: Nuth (Zuid-Limburg)

Re: grotere hrc + rembekrachtiger (oud topic)

Bericht door GSI Racer »

ik heb al van die Goodridge leidingen erop.
bevalt indd. prima

kan goedkoop zo'n bekrachtiger met hrc kopen, dus dan komt het er ook op he :wink:
-Astra GSi C20LET fun/track @291pk/450Nm Powered by Klasen Motors
-Astra GSi C20XE daily

Remmen is angst
Gebruikersavatar
GSI Racer
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 5656
Lid geworden op: 30 mei 2009 11:12
Auto('s): Astra GSi 2.0 16V Turbo en Astra GSi 2.0 16V
Locatie: Nuth (Zuid-Limburg)

Re: grotere hrc + rembekrachtiger (oud topic)

Bericht door GSI Racer »

even terug komen op dit oude topic.

ik sta op het punt een Calibra Turbo hoofdremcilinder te kopen.
deze is gewoon van gietijzer en niet van alu.
heeft 2 aansluitingen op de zijkant en er staat nr 23 op.
dit zou dus dat 23,81mm exemplaar moeten zijn dan lijkt me he?

hoeveel mm heeft een std Astra GSi eigenlijk??
-Astra GSi C20LET fun/track @291pk/450Nm Powered by Klasen Motors
-Astra GSi C20XE daily

Remmen is angst
The Undertaker
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 8637
Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52

Re: grotere hrc + rembekrachtiger (oud topic)

Bericht door The Undertaker »

Gsi (1996) heeft een 22,2mm volgens mijnautoonderdelen.nl
Gebruikersavatar
GSI Racer
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 5656
Lid geworden op: 30 mei 2009 11:12
Auto('s): Astra GSi 2.0 16V Turbo en Astra GSi 2.0 16V
Locatie: Nuth (Zuid-Limburg)

Re: grotere hrc + rembekrachtiger (oud topic)

Bericht door GSI Racer »

okey, dan zal de mijne dat ook hebben neem ik aan :wink:

thanks!
-Astra GSi C20LET fun/track @291pk/450Nm Powered by Klasen Motors
-Astra GSi C20XE daily

Remmen is angst
Gebruikersavatar
GSI Racer
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 5656
Lid geworden op: 30 mei 2009 11:12
Auto('s): Astra GSi 2.0 16V Turbo en Astra GSi 2.0 16V
Locatie: Nuth (Zuid-Limburg)

Re: grotere hrc + rembekrachtiger. Nieuwe vraag!

Bericht door GSI Racer »

Nu kom ik net op Facebook van die gast wat die Astra F V6Turbo 4x4 aan het bouwen is een heel interessant ding tegen
die heeft namelijk een 25mm hoofdremcilinder van een Saab 9-5.
Nog wat groter dus dan die van de Calibra V6!

deze:

http://www.lott.de/autoteile/Hauptbrems ... 77487.html" onclick="window.open(this.href);return false;

enigste wat je zou moeten doen is een leiding vanaf de cilinder naar de ABS pomp nieuw maken.

ben eens benieuwd....
-Astra GSi C20LET fun/track @291pk/450Nm Powered by Klasen Motors
-Astra GSi C20XE daily

Remmen is angst
Gebruikersavatar
GSI Racer
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 5656
Lid geworden op: 30 mei 2009 11:12
Auto('s): Astra GSi 2.0 16V Turbo en Astra GSi 2.0 16V
Locatie: Nuth (Zuid-Limburg)

Re: grotere hrc + rembekrachtiger. Nieuwe vraag!

Bericht door GSI Racer »

Hier nog een foto van die cilinder:

Afbeelding

en een topic over die auto:

https://www.facebook.com/pages/Astra-F- ... 9803379681" onclick="window.open(this.href);return false;
-Astra GSi C20LET fun/track @291pk/450Nm Powered by Klasen Motors
-Astra GSi C20XE daily

Remmen is angst
opel friend forever
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 156
Lid geworden op: 03 mei 2011 13:26

Re: grotere hrc + rembekrachtiger. Nieuwe vraag!

Bericht door opel friend forever »

Hoi, wat betref je vraag over die F28 bak. Ik zou hem meteen erachter gooien. Kan zowiezo meer koppel hebben, 6e gang werkt als overdrive dus top in vijf. En een groot voordeel is dat ie de auto een stuk zuiniger maakt. In de OPC met F25 standaard had ie een verbruik van 1:7 maakte niet uit welk toerental hij draaide. Volle tank wegrijden aan de pomp en bij 380 km vlug een nieuwe pomp zoeken of je kwam stil te staan. Na een bezoek aan MTech F28 erachter gegooid, rijden terug naar het zuiden, meende ik eerst dat BC stuk was. Hij gaf opdat moment een gem. verbruik aan van 1:12 die cijfers had ik nog nooit gezien. Als ik jouw was zou ik hem erachter gooien.
Gebruikersavatar
GSI4ever
forum-gebruiker
Berichten: 303
Lid geworden op: 10 nov 2011 21:59
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 24v Station
Locatie: Groningen

Re: grotere hrc + rembekrachtiger. Nieuwe vraag!

Bericht door GSI4ever »

opel friend forever schreef:6e gang werkt als overdrive
Volgens mij is de 6 een extra versnelling en geen overdrive. Ik merk namelijk niet dat ik trekkracht verlies als ik overschakel naar de 6 wat je normaal wel heb bij een overdrive versnelling en mijn snelheid neemt alleen maar toe in de 6 :shiny:
Gebruikersavatar
astra-gsi-666
forum-gebruiker
Berichten: 3081
Lid geworden op: 05 jan 2012 23:22
Auto('s): OPEL ASTRA GSI F1 1993 en astra gt 2.0I F1 1993,OPEL KADETT GT16V E1 1985(R.I.P.),OPEL VECTR B1 CDX 1998 (EX)
Locatie: sittard zuid limburg

Re: grotere hrc + rembekrachtiger. Nieuwe vraag!

Bericht door astra-gsi-666 »

GSI4ever schreef:
opel friend forever schreef:6e gang werkt als overdrive
Volgens mij is de 6 een extra versnelling en geen overdrive. Ik merk namelijk niet dat ik trekkracht verlies als ik overschakel naar de 6 wat je normaal wel heb bij een overdrive versnelling en mijn snelheid neemt alleen maar toe in de 6 :shiny:
klopt is geen overdrive,6 keer vol vooruit. :mrgreen: .
danny gsi 666
opel friend forever
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 156
Lid geworden op: 03 mei 2011 13:26

Re: grotere hrc + rembekrachtiger. Nieuwe vraag!

Bericht door opel friend forever »

Bij mij haalde hij geen top, TB zijn kadett haalt geen top F28 bak, m'n maat CORSA OPC geen top F32 bak, F40 bak geen top, TS in KADETT F28 bak geen TOP, of ik weet het niet en die andere pers ook niet of wij hadden of hebben een andere F28 bak
Gebruikersavatar
GSI Racer
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 5656
Lid geworden op: 30 mei 2009 11:12
Auto('s): Astra GSi 2.0 16V Turbo en Astra GSi 2.0 16V
Locatie: Nuth (Zuid-Limburg)

Re: grotere hrc + rembekrachtiger. Nieuwe vraag!

Bericht door GSI Racer »

Die vraag over de 6 bak was eigenlijk al oud (zie datum)
ik rij inmiddels met een 5bak, WR langste versie.
hier haal ik ook 260 mee en is echt hard zat :mrgreen:
-Astra GSi C20LET fun/track @291pk/450Nm Powered by Klasen Motors
-Astra GSi C20XE daily

Remmen is angst
Gebruikersavatar
astra-gsi-666
forum-gebruiker
Berichten: 3081
Lid geworden op: 05 jan 2012 23:22
Auto('s): OPEL ASTRA GSI F1 1993 en astra gt 2.0I F1 1993,OPEL KADETT GT16V E1 1985(R.I.P.),OPEL VECTR B1 CDX 1998 (EX)
Locatie: sittard zuid limburg

Re: grotere hrc + rembekrachtiger. Nieuwe vraag!

Bericht door astra-gsi-666 »

GSI Racer schreef:Die vraag over de 6 bak was eigenlijk al oud (zie datum)
ik rij inmiddels met een 5bak, WR langste versie.
hier haal ik ook 260 mee en is echt hard zat :mrgreen:
ja dat is zeker hard genoeg,emg + dikke boete en drie jaar het
papiertje kwijt.
danny gsi 666
Gebruikersavatar
GSI4ever
forum-gebruiker
Berichten: 303
Lid geworden op: 10 nov 2011 21:59
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 24v Station
Locatie: Groningen

Re: grotere hrc + rembekrachtiger. Nieuwe vraag!

Bericht door GSI4ever »

GSI Racer schreef:Die vraag over de 6 bak was eigenlijk al oud (zie datum)
ik rij inmiddels met een 5bak, WR langste versie.
hier haal ik ook 260 mee en is echt hard zat :mrgreen:
Ging mij meer om correcte info :wink:
Gebruikersavatar
GSI Racer
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 5656
Lid geworden op: 30 mei 2009 11:12
Auto('s): Astra GSi 2.0 16V Turbo en Astra GSi 2.0 16V
Locatie: Nuth (Zuid-Limburg)

Re: grotere hrc + rembekrachtiger. Nieuwe vraag!

Bericht door GSI Racer »

thanks daarvoor! dat is uiteraard altijd welkom :thumbsup:

@Danny, wel in Duitsland natuurlijk he :lol:
-Astra GSi C20LET fun/track @291pk/450Nm Powered by Klasen Motors
-Astra GSi C20XE daily

Remmen is angst
Gebruikersavatar
astra-gsi-666
forum-gebruiker
Berichten: 3081
Lid geworden op: 05 jan 2012 23:22
Auto('s): OPEL ASTRA GSI F1 1993 en astra gt 2.0I F1 1993,OPEL KADETT GT16V E1 1985(R.I.P.),OPEL VECTR B1 CDX 1998 (EX)
Locatie: sittard zuid limburg

Re: grotere hrc + rembekrachtiger. Nieuwe vraag!

Bericht door astra-gsi-666 »

GSI Racer schreef:thanks daarvoor! dat is uiteraard altijd welkom :thumbsup:

@Danny, wel in Duitsland natuurlijk he :lol:
ja,duitsland en hier in nederland zetten ze je vast in de bak
ze zeggen dat ,dat geen verkeers overtreding meer is maar
een misdaad.ken mensen die een emg hebben moeten doen om
hun papiertje terug te krijgen.
danny gsi 666
Plaats reactie